کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۷۸۲
تاریخ خبر:

صدرنشینی روحیه‌بخش‌ اما متزلزل استقلال

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | استقلال تا قبل از بازی با صنعت‌نفت فشار زیادی را از سوی هواداران خود حس می‌کرد و نمایش ضعیف این تیم باعث شده بود بسیاری از موفقیت این تیم ناامید شوند اما پیروزی ۲ بر صفر برابر شهرخودرو کافی بود تا آبی‌ها هم به صدر جدول رده‌بندی صعود کنند و هم از نظر آماری چند رکورد جالب را به ثبت برسانند. آماری که خواندن آن جالب است:

*** اولین‌های استقلال در لیگ بیستم
استقلال در پنج بازی اول خود برابر مس رفسنجان، فولاد، پیکان، ماشین‌سازی و صنعت‌نفت هرگز موفق نشده بود در نیمه اول گل بزند اما روند این تیم در بازی با شهر خودرو کاملا متفاوت بود، جایی که آبی‌ها موفق شدند در نیمه اول دو گل وارد دروازه حریف خود کنند و این رکورد منفی را از کارنامه پاک کنند.

در طول بازی‌هایی که در ورزشگاه امام‌رضا برگزار شده استقلال برای اولین بار موفق شد برنده از زمین بازی خارج شود. این یعنی فکری توانست طلسم این ورزشگاه را بشکند و با یک پیروزی شیرین از زمین بازی خارج شود. همچنین استقلال با پیروزی برابر شهرخودرو توانست برای اولین بار در یک بازی خارج از خانه برنده شود. آبی‌ها پیش از این خارج از خانه از فولاد شکست خورده بودند و برابر پیکان به نتیجه یک - یک دست پیدا کردند.

داریوش شجاعیان برای اولین بار در دوران حضورش در استقلال بازوبند کاپیتانی این تیم را به بازو بست و اتفاقا نمایش خیلی خوبی هم داشت. او در غیاب وریا غفوری، سیدحسین حسینی، فرشید اسماعیلی و فرشید باقری کاپیتان استقلال شد و به خوبی تیمش را در زمین رهبری کرد. دومین تجربه حضور مهدی مهدی‌پور در ترکیب اصلی استقلال برای این تیم شیرین بود، او روی گل دوم استقلال پاس زیبایی به دانشگر داد و موفق شد اولین پاس گل خود را به ثبت برساند.

استقلال برای اولین بار در طول لیگ بیستم موفق شد بعد از پیروزی برابر شهرخودرو به صدر جدول برود. البته نباید فراموش کرد صدرنشینی استقلال به خاطر دو بازی عقب افتاده پرسپولیس است و قرمزها می‌‎توانند صدر جدول را از استقلال پس بگیرند. محمد دانشگر هم بعد از پشت سر گذاشتن هفته‌های ابتدایی برای اولین بار در ترکیب استقلال به میدان رفت و اتفاقا موفق شد اولین گل فصل خود را بزند. طبیعی است اگر دانشگر آماده و به دور از حاشیه باشد، می‌تواند خیلی به استقلال کمک کند.

*** مشهد، شهر صدرنشینی استقلال
آخرین باری که استقلال در لیگ برتر صدرنشین شد حریف آبی‌پوشان شهرخودرو مشهد بود. فصل گذشته و در هفته سیزدهم تیم استراماچونی در تهران تیم یحیی گل‌محمدی را شکست داد تا استقلال به صدر جدول برسد. این بار در لیگ بیستم، استقلال با محمود فکری در مشهد مهمان شهر خودرو بود و باز هم آبی‌پوشان با غلبه بر این تیم مشهدی صدر جدول را به دست آوردند. البته سال گذشته صدر به استقلال وفا نکرد و این تیم خیلی زود بعد از صدرنشینی دچار بحران فسخ قرارداد استراماچونی شد. این بار استقلالی‌ها امیدوارند صدرنشینی بعد از غلبه بر شهر خودرو خوش‌یمن و طولانی باشد.

*** خاقانی؛ کشف عنایتی، فرشته نجات فکری
شاید وقتی هنوز ترکیب استقلال برای بازی با شهرخودرو اعلام نشده بود کمتر کسی فکر می‌کرد انتخاب محمود فکری برای پست وینگر راست سبحان خاقانی باشد، بازیکنی که توانست ستاره‌های تیمش را نیمکت‌نشین کند. خاقانی در مشهد به بهترین شکل ممکن جواب اعتماد فکری را داد، جایی که هم گل اول تیمش را زد و هم در طول بازی نمایش موثری در ترکیب استقلال داشت.

‌ اما سبحان خاقانی کیست؟ شاید کمتر کسی بداند اما این بازیکن مشهدی در سن ۱۷سالگی سابقه بازی در لیگ برتر را داشت، در دوران کوتاهی که رضا عنایتی سرمربی سیاه‌‎جامگان بود مجوز حضور این بازیکن در تیم بزرگسالان باشگاه را صادر کرد و او در شش بازی هم برای این تیم به میدان رفت. خاقانی در پایان لیگ هفدهم راهی تراکتور شد اما در دو فصل حضور در این تیم پر ستاره تبریزی هرگز فرصت بازی کردن پیدا نکرد تا مورد توجه مسئولان استقلال قرار بگیرد.

البته او همین که با اشکان دژاگه و ستاره‌های تراکتور تمرین می‌کرد، اعتماد به‌نفس بالایی به دست آورد و بدون بازی هم پخته شد. گفته می ‌شود محمود فکری از همان روزهای اول سرمربیگری خود در استقلال به این نتیجه رسید خاقانی توانایی بالایی دارد و از مسئولان باشگاه خواست زمینه حضور این بازیکن به همراه فردین رابط را در تمرینات بزرگسالان استقلال فراهم کنند.

خاقانی یک بار در بازی با پیکان از دقیقه ۷۵ وارد زمین شد و ‌ این فرصت را پیدا کرد تا برای اولین بار در ترکیب اصلی استقلال به میدان برود. جالب است بدانید خاقانی پای ثابت اردوهای تیم جوانان ایران هم هست و طبیعی است اگر او از مسیر خود خارج نشود، می‌تواند مسیر ستاره شدن را در پیش بگیرد. فکری حالا می‌خواهد یک ستاره تازه به فوتبال ما معرفی کند. او در نساجی هم مشابه همین کار را انجام داده بود.

*** این خانه امن نیست
استقلال حالا با ۱۱ امتیاز صدرنشین لیگ بیستم است اما نباید با خوش‌خیالی به این صدرنشینی نگاه کند. همین حالا آبی‌ها فقط و فقط به خاطر تفاضل گل است که در جدول از صنعت‌نفت آبادان بالاتر ایستاده‌اند. فاصله سایر تیم‌‎ها هم با صدر جدول اصلا زیاد نیست. فولاد، گل‌گهر و سپاهان ۱۰ امتیازی هستند، پیکان و تراکتور ۹ امتیاز کسب کرده‌اند و پرسپولیس با دو بازی کمتر از استقلال هشت امتیازی است و به راحتی می‌تواند با پیروزی در بازی پنجم خود، باز هم با یک بازی کمتر از استقلال، جای این تیم را در صدر بگیرد.‌

جدا از ماجرای جدول، محمود فکری نباید ضعف‌های بزرگ تیمش را در بازی مقابل مشهد نادیده بگیرد. تیم مشهدی حداقل چهار فرصت صددرصد گلزنی در برابر استقلال به دست آورد که دو تای آنها با رشادت رشید مظاهری و دو تای آنها با کمک تیر دروازه تبدیل به گل نشدند. این درحالی بود که شهرخودرو بیش از ۶۵ دقیقه ۱۰ نفره بازی کرد و با یک یار کمتر، به شدت استقلال را تحت فشار قرار داده بود. مربی تیم صدرنشین جدول، نباید مشکلات و ضعف در خط دفاعی تیمش را نادیده بگیرد وگرنه عمر صدرنشینی تیمش خیلی خیلی کوتاه خواهد بود.

کدخبر: ۳۶۳۷۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر