کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۹۰۷
تاریخ خبر:

صدای نوید و سرنخی برای مقابله با ساسی

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | هفته گذشته با پخش موزیک‌ویدئوی کذایی ساسی مانکن، فضای مجازی پرالتهابی داشتیم. بسیاری از مردم بابت تولید این موزیک‌ویدئو که در آن از بازیگر فیلم‌های مستهجن استفاده شده بود عصبانیت خود را در فضای مجازی ابراز کردند. پخش ویدئو از سمت مقامات ممنوع اعلام شد و بودجه ۲۵میلیاردی برای مقابله با آن تعبیه شد.

جالب اینجاست که در همین هفته موزیک همایون شجریان هم که برای تیتراژ سریال «می‌خواهم زنده بمانم» ساخته شده بود به بازار آمد. در پیج رسمی همایون این موزیک کمتر از دو میلیون‌بار دیده شده بود اما آن ویدئو در پیج خود خواننده چیزی حدود ۱۵میلیون‌بار دیده شده بود. اثر تبلیغات منفی اینجا و در چنین مواقعی خودش را نشان می‌دهد.

ما اصولا عادت داریم هم اعتراض کنیم و هم با دیدن محصول آن آقا و دیگر نخاله‌های مجازی به شهرتشان بیشتر کمک کنیم. تحریم بلد نیستیم. بلد نیستیم نگاه نکنیم. باور کنید اگر جای این‌همه سروصدا فقط آن آهنگ را در یک حرکت جمعی تحریم می‌کردیم، هم خودمان اعصابمان آرام‌تر بود و هم خواننده مذکور را متوجه کارش می‌کردیم. راه دیگری هم برای مقابله با ویدئوی ساسی وجود داشت و البته هنوز هم دارد.

در ویدئو از صدای نوید محمدزاده استفاده شده که به احتمال قوی اجازه‌ای برای استفاده از آن از سوی عوامل ساخت فیلم به ساسی داده نشده. عوامل فیلم «ابد و یک روز» به راحتی می‌توانند شکایت رسمی کنند و به‌خاطر استفاده از صدای نوید، خواننده موظف است جریمه سنگینی پرداخت کند و موزیکش هم از پلتفرم‌های جهانی جمع می‌شود.

این از صرف ۲۵میلیارد بودجه هم ارزان‌تر درمی‌آید. باور کنید با این روش خواننده موردنظر یک‌بار برای همیشه حساب کار دستش می‌آید، چراکه لوده‌بازی هم حدی دارد. پیش‌فروش آلبوم سه خواننده روی سایت‌های دانلود و پخش قرار گرفته. رضا صادقی، آرش و مسیح و همچنین علی یاسینی آلبوم‌های جدید خود را که هنوز به بازار نیامده پیش‌فروش کرده‌اند.

ایده پیش‌فروش آلبوم یا ترک چیزی بود که ابتدا توسط زیرزمینی‌ها مطرح شد. به دلیل نبود قانون کپی‌رایت آنها این نکته را دریافته‌اند که حداقل قبل از بیرون آمدن اثرشان اندکی درآمد از سوی طرفداران پروپاقرصشان کسب کنند، چراکه زمانی که موزیک روی سایت‌ها قرار می‌گیرد دیگر کسی برایش پولی خرج نمی‌کند یا یک کلیک آهنگ را مجانی دریافت می‌کند.

البته ایده پیش‌فروش پیش‌ از این هم بین خوانندگان رسمی رواج داشته، اما اینکه حالا سه خواننده مطرح آلبوم‌های خود را در یک زمان پیش‌فروش کرده‌اند هم نکته جالبی است. حالا که با وجود کرونا، کنسرت‌ها تعطیل شده، مارکت رسمی موسیقی به این فکر افتاده تا مانند سال‌های ابتدایی موسیقی پاپ از فروش آلبوم درآمد داشته باشد؛

چیزی که برای سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود و دیگر از هرکسی می‌پرسیدی، می‌دانست که فروش آلبوم سودی ندارد و فقط کنسرت‌ها هستند که عامل درآمدزایی خواننده و موزیسین‌ها می‌شوند. البته در موسیقی ایران همچنان مثل گذشته آماری از فروش آلبوم‌ها در دست نیست و هیچ‌کس نمی‌داند کدام خواننده چقدر فروش دارد.

درحال‌حاضر هم آلبوم «هر روز هر شب» از مسیح و آرش، آلبوم «۲۴» از علی یاسینی و «حواست به من باشه» از رضا صادقی روی سایت‌ها قرار دارند و شما می‌توانید آنها را پیش‌پیش بخرید. این هفته به نسبت دو، سه هفته گذشته مارکت پاپ خلوت‌تر بود و آهنگ‌های زیادی وارد بازار نشد.

به نظر می‌رسد خواننده‌ها برای عید نوروز دورخیز کرده‌اند و باید منتظر باشیم تا در هفته‌های آتی آهنگ‌های جدید وارد بازار شوند. اما فعلا باید گفت آرمین زارعی در یکی، دو ماه اخیر فعالیتش زیادتر شده و این هفته هم موزیک جدیدش پخش شده. «بگو کجایی» نام جدید موزیک آرمین است و نسبت به چند آهنگ اخیرش اقبال بیشتری داشته و به کاراکتر موزیک‌هایی که تا امروز از او شنیده‌ایم نزدیک‌تر است؛

آهنگی پرمغز و پرواژه که طرفداران موزیک هیپ‌هاپ را مطمئنا راضی خواهد کرد. علیرضا قربانی هم ترک «عروج» را تولید کرده که پیشنهاد می‌کنم حتما و حتما گوش کنید تا لذتش را ببرید. حجت اشرف‌زاده، گرشا رضایی و محسن ابراهیم‌زاده هم به‌ترتیب با آهنگ‌های «باران ببارد»، «هیپنوتیزم» و «دریا شود» به بازار آمده‌اند.

کدخبر: ۳۷۷۹۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر