کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۴۹۰
تاریخ خبر:

شیوه‌های سنتی بازاریابی در عصر اینترنت

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان | گسترش استفاده از فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی به تحول در بازاریابی منجر شده است. شرکت‌ها ترجیح می‌دهند با صرف هزینه‌ای کمتر در جهان آنلاین با طیف گسترده‌تری از مشتریان بالقوه مواجه شوند. همچنین تبلیغات هدفمند باعث شده کاربران با آگهی‌هایی مواجه شوند که به احتمال زیاد با شرایط و سلایق آنها همخوانی دارد.

در چنین جهانی، ارسال کاتالوگ برای مشتریان سابق یا بالقوه چندان خردمندانه به نظر نمی‌رسد. چرا یک شرکت باید هزینه‌های مربوط به چاپ و ارسال را متحمل شود به این امید که شاید این کاتالوگ‌ها توجه برخی از مشتریان را جلب کند. در واقع به همین خاطر است که تعداد کاتالوگ‌های چاپی ارسال شده در آمریکا از حدود ۲۰میلیون جلد در سال ۲۰۰۷ به حدود ۱۰میلیون جلد در سال ۲۰۱۶ رسیده است. اما چنین روایتی حداقل برای یکی از نشان‌های تجاری صدق نمی‌کند.

مدیران نشان تجاری فرانسیس ولنتاین که پوشاک و کیف و کفش زنانه تولید می‌کنند از اواخر سال ۲۰۱۹ تصمیم داشتند ایده ارسال کاتالوگ را پیگیری کنند. زمان آماده شدن کاتالوگ‌ها با زمان اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا در جهان و آمریکا همخوانی داشت. همین بحران به تاخیر چند هفته‌ای در ارسال کاتالوگ‌ها منجر شد اما پس از ارسال کاتالوگ‌ها، میزان فروش شرکت افزایش یافت. این در شرایطی بود که فروشگاه‌های شرکت هم تعطیل بودند و تنها فروش آنلاین امکان‌پذیر بود.

مدیران شرکت به این جمع‌بندی رسیدند که احتمالا برخی از مشتریان که حالا به خاطر قرنطینه خانه‌نشین شده بودند زمان و شاید تمایل بیشتری دارند که نگاهی به کاتالوگ‌ چاپی بیاندازند و آن را ورق بزنند. به‌این ترتیب ترکیبی از استراتژی بازاریابی هوشمندانه و البته خوش شانسی باعث شد فروش شرکت ۲۸۰درصد بیشتر از میزان پیش‌بینی شده باشد و میانگین میزان هر سفارش نیز ۴۰درصد بیشتر شود.

البته استفاده از کاتالوگ چاپی هزینه‌های بازاریابی شرکت را هم افزایش داد به طوری که هزینه‌های بازاریابی شرکت فرانسیس ولنتاین امسال ۴۰درصد بیشتر از این هزینه‌ها در مدت زمان مشابه سال گذشته است. اما به نظر می‌رسد که نتیجه این افزایش هزینه تبلیغات، کاملا بر وفق مراد مدیران شرکت بوده. ایده استفاده از کاتالوگ چاپی به حدی موفق بود که شرکت تصمیم گرفت در ماه سپتامبر هم کاتالوگ‌هایی را برای مشتریان ارسال کند.

البته روی آوردن به کاتالوگ‌های چاپی به معنی غفلت از فضای مجازی نبود. مدیران شرکت به وبسایت اقتصادی بیزنس اینسایدر گفته‌اند استراتژی آنها به خصوص درباره فروش حضوری این است که به میزان کافی انعطاف‌پذیر باشند. شرکت طی بهار و تابستان امسال چند برنامه لایو اینستاگرامی را هم پخش کرده و در عین حال چند برنامه حضوری هم داشته است. شرکت فرانسیس ولنتاین به دنبال این است که بتواند ترکیبی از فروش دیجیتال و حضوری را ایجاد کند و برای بازاریابی چنین شیوه‌ای را به کار گرفته است.

کدخبر: ۳۴۹۴۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر