کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۲۸۲۶
تاریخ خبر:

شکست زود هنگام فوتبال برتر و میثاقی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| فصل بیست و دوم لیگ فوتبال برتر کشورمان جمعه با بازی استقلال و سپاهان آغاز شد. این فصل به‌زعم غالب کارشناسان، «ویژه»تر از فصول قبل است و می‌تواند تبدیل به مهم‌ترین دوره تاریخ لیگ برتر شود. از همین معبر، انتظار از برنامه‌های فوتبالی تلویزیون بالا رفته و خواسته علاقه‌مندان، تولید محتواهایی جذاب با ساختاری متفاوت است. آیا «فوتبال برتر» همسنگ این خواسته مخاطبان روی آنتن رفت؟ اگر برنامه را دیده باشید پاسخ‌تان منفی است. آنچه می‌خوانید ناظر به برنامه‌ای است که روز جمعه روی آنتن شبکه سه رفت.

مورد اول| ساختار
روز جمعه محمدرضا احمدی گزارشگر مسابقه استقلال و سپاهان بود و به همین دلیل اجرای برنامه «فوتبال برتر» به محمد‌حسین میثاقی رسید. پس از تیتراژ، او از یک فصل رویایی فوتبالی گفت و اذعان کرد این فصل از لیگ‌برتر به دلیل بازگشت لژیونرها، جذب ستاره‌ها، حضور مربیان خارجی و … می‌تواند تبدیل به فصلی خاطره‌انگیز شود.

او در عین حال ابراز امیدواری کرد فصل بدون بیانیه، حاشیه و … سپری شود. میثاقی در بدو شروع برنامه نزدیک به هشت دقیقه صحبت کرد؛ سراغ ماجرای حق پخش رفت و طرف تلویزیون را گرفت؛ از حامی مالی برنامه گفت و درنهایت مسابقه شروع شد. «فوتبال برتر» پیش از مسابقه هیچ نکته‌ای جز صحبت‌های مجری نداشت. در بین دو نیمه نیز همین ماجرا تکرار شد و مجری صحبت‌های قبل را بار دیگر به زبان آورد. با پایان مسابقه نیز برگ برنده‌ای رو نشد و اصلا فرصتی جز خداحافظی میثاقی باقی نماند. این ساختار قدیمی و از رده خارج شده نیست؟

مورد دوم| دکور
بار اصلی جذابیت «فوتبال برتر» پخش زنده مسابقات است و تا اطلاع ثانوی امیدی به تنوع و جذابیت محتوا و ساختار نمی‌رود. حتی در این فصل دکور برنامه تغییر نکرده و المان اصلی آن، میز نقره‌ای و ویدئووال است. طبق معمول پوستر دو تیم‌، نام حامی مالی و … به تناوب روی ویدئووال قرار می‌گیرد. دکور «فوتبال برتر» نه‌تنها تکراری شده که فاقد جذابیت کافی است. صحنه بیش از اندازه لخت است و المان‌های چشم‌نواز در آن دیده نمی‌شود. در قسمت اول که جمعه روی آنتن شبکه سه رفت، کارشناس حضور نداشت و مجری به تنهایی به تحلیل اتفاقات مسابقه پرداخت.

مورد سوم| آیتم
از زمانی که «فوتبال برتر» ماموریتی دوگانه پیدا کرده، توجه کافی به محتوا در برنامه‌ای که متولی پخش زنده است، نمی‌شود. سازندگان همه اهتمام خود را معطوف به برنامه هفتگی می‌کنند و برهمین اساس خبری از آیتم‌سازی در «فوتبال برتر» (پخش زنده مسابقات) نیست. حتی سازندگان برنامه سراغ آمار، ارقام و … مواردی از این دست که واجد جذابیت است، نمی‌روند. در حالی که «فوتبال برتر» در زمان پخش «نود» آیتم و محتوای کافی داشت و همین باعث غنای برنامه می‌شد.

مورد چهارم| گرافیک
عدم توجه «فوتبال برتر» با ساختار، در گرافیک پخش زنده هم نمود دارد. در این فصل باز هم از ترکیب رنگ سرمه‌ای و سفید برای اعلام نتیجه، دقیقه و … استفاده می‌شود. کادر مستطیل و مربع اعلام نتیجه هم همانی است که پیش‌تر بود. تغییر گرافیک پخش زنده مسابقات می‌توانست منجر به تنوع و جذابیت شود که امسال نیز این اتفاق رخ نداده.

مورد پنجم| مجری
در لحظه آماده‌سازی این گزارش، هنوز مسابقه تیم‌های پرسپولیس و ذوب‌آهن آغاز نشده بود و آنچه می‌خوانید دربرگیرنده قسمت اول و طبعا عملکرد محمد‌حسین میثاقی است. مهم‌ترین کاری که او در این برنامه انجام داد، چند مورد است: اشاره به جذابیت فصل جدید لیگ‌برتر، معرفی چندباره حامیان مالی برنامه‌، دفاع از تلویزیون در ماجرای حق پخش و تبلیغ «فوتبال برتر» هفتگی و دادن وعده مبنی بر تحلیل مسابقات به شکل کامل در برنامه دوشنبه شب.

چه بسا اگر «فوتبال برتر» روز جمعه ماجرای حق پخش را در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی می‌کرد، هم یکطرفه به قاضی نرفته بود و هم مرجع می‌شد. این کاری است که ساعتی بعد شبکه خبر انجام داد. از قضا لحن میثاقی و احمدی به مذاق رسانه‌ها و علاقه‌مندان خوش نیامد.

آنها با استناد به گفته‌های صادق درودگر، مدیر بازاریابی سازمان لیگ در شبکه خبر به این دو تاختند؛ با این تیتر: «درآمد نجومی برای صداوسیما و ژست طلبکاری در مقابل باشگاه‌های فوتبال!» میثاقی و احمدی از مسئولان خواسته بودند به داد فوتبال برسند در حالی که به گفته صادق درودگر، صداوسیما بادرآمد هر دقیقه ٨ میلیارد، برای یک فصل فقط ٧ میلیارد به وزارت ورزش پرداخت کرده است.

کدخبر: ۴۷۲۸۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohammad.s.f.n

    مشکل میثاقی اینه که هیچ وقت خودش نیست و همیشه در حال راضی کردن مسئولین تلویزیونه . تا ابد هم موفق نمیشه. انسان با ادای بز رگتر ها رو در آوردن، بزرگ نمیشه!