کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۴۳۳
تاریخ خبر:

شکست بزرگ ترامپ در دیوان عالی آمریکا

روزنامه هفت صبح |یک: دیوان عالی آمریکا عصر جمعه دادخواست مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور برای بازگردان پیروزی جو بایدن که از سوی ایالت تگزاس مطرح شده بود را رد کرد.

* دو: دادخواست تگزاس که مورد حمایت ۱۷ ایالت دیگر جمهوری‌خواه قرار گرفته بود، از دیوان عالی آمریکا می‌خواست با تعویق نشست برگزینندگان که قرار است در دوشنبه، رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا را به طور قطعی تعیین کنند، آرای چهار ایالت میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و جورجیا را باطل اعلام کنند.
در رای دیوان عالی، تگزاس فاقد صلاحیت لازم برای تعیین چگونگی برگزاری انتخابات در ایالت‌های دیگر شناخته شده است. دیوان اعلام کرد ایالت تگزاس نمی‌تواند چنین ادعایی را علیه ایالت‌های دیگر مطرح کند.

* سه: از ۱۳ آبان ماه تا‌کنون، دونالد ترامپ با طرح صدها دادخواست در دادگاه‌های محلی و ایالتی شکست در انتخابات را نپذیرفته است و امیدوار بود که بتواند با اعمال نظر با توجه به اینکه سه قاضی دیوان عالی در دولت او و با معرفی وی منصوب شدند، رای این دیوان را به نفع خود داشته باشد. اما دیوان عالی نشان داد که هم در پرونده مربوط به پنسیلوانیا که جمهوری‌خواهان خواستار ابطال روند انتخابات پستی بودند و هم در پرونده دادخواست تگزاس، علایق سیاسی خود را دخیل نمی‌داند.

* چها: دونالد ترامپ در واکنش به رد شکایت تگزاس در توئیتر نوشت: دادگاه عالی ما را تنها گذاشت. این دادگاه درایت و شهامت نداشت. کمی بعدتر او در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: انتخابات را با اکثریت بالایی بردم، اما به یاد داشته باشید که فقط به آرای قانونی می‌اندیشم، نه به همه رای دهندگان جعلی و تقلبی که به طور معجزه آسایی از هر جایی نمایان شد. چه رسوایی بزرگی!

وی در توئیت دیگر «برایان کمپ» و «داگ دوسی» فرمانداران ایالت‌های جورجیا و آریزونا را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این دو فرماندار جمهوریخواه سخت‌‌تر از هر دموکراتی، علیه وی و حزب جمهوریخواه جنگیده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا در این توئیت آورد: آنها (فرمانداران جورجیا و آریزونا) اجازه دادند آرایی را که من به آسانی به دست آورده بودم، دزدیده شود. هرگز فراموش نکنید، به خروج آنها از (مقام فرمانداری) رای دهید. ترامپ در توئیت پایانی خود با لحنی هشدارآمیز نوشت: ما جنگ را آغاز کرده‌ایم.

* پنج: به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، حامیان ترامپ قصد دارند روز شنبه با برگزاری تظاهراتی، از تلاش ناامیدانه او برای اثبات ادعای تقلب در انتخابات حمایت کنند. این تجمع تنها دو روز پیش از گردهمایی مجمع انتخاب‌کنندگان برای اعلام رسمی پیروزی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات آمریکا انجام می‌گیرد. در یکی از این تجمعات که «تظاهرات دعاکنندگان» نام گرفته، قرار است مراسمی جهت «دعا برای فرو ریختن دیوار فساد و تقلب انتخاباتی» برگزار شود. ماه گذشته نیز حدود ۱۰هزار نفر از طرفداران ترامپ در پایتخت آمریکا تجمع برگزار کردند که در نهایت به درگیری‌های پراکنده با حامیان جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» منجر شد.

* شش: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تارنمای خود در بیانیه‌ای با اشاره به رأی دیوان عالی این کشور، اعلام کرد: دیوان عالی به‌درستی شکوائیه افراطی، غیرقانونی و غیردموکراتیک حزب جمهوریخواه برای لغو اراده میلیون‌ها رأی‌دهنده آمریکایی را رد کرد. به نوشته وی، ۱۲۶ عضو جمهوریخواهی که این شکوائیه را امضا کردند، مایه ننگ مجلس نمایندگان شدند.

آنها به جای پایبندی به سوگند خود برای حمایت و دفاع از قانون اساسی، تلاش کردند تا قانون اساسی را زیر سؤال برده و اعتماد عمومی به نهادهای مقدس دموکراتیک ما را تضعیف کنند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: همه‌گیری کرونا می‌تازد. حدود ۳۰۰ هزار نفر جانشان را از دست داده و ده‌ها میلیون نفر شغل خود را از دست داده‌اند. نابودی این ویروس به اقدام قوی و متحد نیاز دارد و جمهوریخواهان باید یکبار برای همیشه به زیر سؤال بردن انتخابات را پایان دهند؛ فوراً.

کدخبر: ۳۶۳۴۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر