کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۹۶۶
تاریخ خبر:

مزایا و معایب اکران آنلاین؛ شوک مفید به سینمای ایران

روزنامه هفت صبح| شواهد نشان می دهد اکران آنلاین خروج دستاوردهای کمی نداشته است. آنگونه که فیلیمو اعلام کرده فروش اکران آنلاین خروج در پایان چهار روز اول از یک میلیارد عبور کرده است. این یک اتفاق مهم است آن هم در مورد فیلمی که قاچاقچی‌ها از همان روز اول وارد ماجرا شدند تا از این نمد کلاهی برای خود بدوزند.

رقم یک میلیارد تومان فروش چهار روز در صورت اکران معمولی خروج در سینماها و اکران در روال عادی به سختی برای خروج متصور می‌شد. اما حالا با اکران آنلاین خروج به این رقم رسیده و در صورت ادامه این نمایش در فضای مجازی به رقم‌های بالاتری نیز دسترسی پیدا می‌کند. موفقیت اکران آنلاین خروج در حالی است که این فیلم از تبلیغات تلویزیونی محروم بوده است.

قرارداد سفت و محکم تلویزیون با توسکا تلویزیون را از تبلیغ هرگونه برنامه و سیستم آنلاین و دیجیتالی به جز روبیکا و دیگر ملحقات شرکت توسکا منع کرده است و خروج که از طریق فیلیمو و نماوا به اکران آنلاین رسیده از این موهبت محرومند. با این حال فراگیری این وی او دی ها عدد یک میلیارد تومان فروش برای چهار روز اول را رقم زده.

یعنی چیزی در حدود ۸۵هزار بلیت مجازی و یعنی حدود ۳۰۰هزار تماشاگر بالقوه. مزه این موفقیت برای فیلیمو و البته شرکت تهیه‌کننده ازآن جهت افزون می‌شود که در این ساختار خودکفایی تولید و نمایش،‌ درآمد به شکلی سرراست و به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین فیلیمو و تهیه‌کننده خروج تقسیم می‌شود. سهم ۷۰درصدی سازمان اوج در حالی است که در صورت اکران عمومی در سینماها،‌سقف سهم تهیه‌کننده ۳۳درصد می‌شود.

در این میان سینماداران با نگرانی این اتفاق را نظاره می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در ساخت پردیس‌های سینمایی در یک دهه گذشته در ایران انجام شده است که حالا با اکران‌های مشابه خروج و پهنای باند عالی در نمایش آنلاین این فیلم (که صدای خوشی کاربرها را بلند کرده است ) سینمادارها به دنبال مفری برای مواجهه با مشکلات احتمالی خواهند بود.

از جمله فشار به سینماگرها برای ساخت فیلم‌هایی که تماشایشان در سالن‌های بزرگ معنا خواهد داشت،‌ فشار برای استفاده از تکنیک‌هایی مثل سینمای سه بعدی و نمایش وایمکس و همینطور گرفتن مجوز برای نمایش فیلم‌های سوپر پروداکشن هالیوودی که در این نوع سالن‌های سینما تماشایشان تجربه غریبی خواهد بود. هرچند باید در نظر گرفت که سینما رفتن همچنان یکی از مهم‌ترین تفریحات خانواده‌ها و جوانان ایرانی باقی خواهد ماند اما شوک اکران آنلاین می‌تواند دریچه‌های جدیدی را در ساخت فیلم،‌تکنولوژی‌های نمایش فیلم و سالن‌های مجهز جدید به روی سینمای ایران بگشاید.

کدخبر: ۳۲۰۹۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر