کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۴۰۶
تاریخ خبر:

شوک بیمه ثالث به بازار ماشین‌های دست‌دوم

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ بیمه مرکزی بالاخره موفق شد شرکت‌ها را موظف به اجرای قانونی کند که مدت‌های طولانی در گنجه خاک می‌خورد.سال‌ها پیش قانون امکانی را در نظر گرفت تا در زمان انتقال خودرو، فروشنده تخفیف بیمه ‌شخص ثالث را برای خود نگه دارد. چون اجرای این قانون اختیاری بود و داشتن تخفیف بیمه زیاد،از جمله مزایای‌ خودروهای دست‌دوم به‌حساب می‌آمد، اجرای قانون پشت گوش انداخته شد.

اما بیمه مرکزی مدتی قبل اعلام کرد تمام شرکت‌های بیمه‌ای موظف به اجرای قانون هستند و راننده‌‌ها در زمان فروش خودرو می‌توانند تا سقف ۷۰درصد تخفیف بیمه را برای خود نگه دارند یا آن را به اعضای خانواده خود شامل والدین، همسر یا فرزندان انتقال دهند.همچنین اعلام شد شرکت‌های بیمه‌ای که این قانون را اجرا نکرده‌اند یا اجرا نمی‌کنند نیز مرتکب تخلف می‌شوند.استفاده از تخفیف بیمه شخص ثالث که در کد ملی شخص ثبت شده محدودیت زمانی ندارد و منقضی نمی‌شود.

حتی اگر نیروی انتظامی پلاک خودرو را باطل کند،تخفیف آن در پرونده مالک صاحب پلاک ثبت خواهد شد.این قانون همچنین به نام «ممنوعیت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث» شناخته می‌شود که نشان می‌دهد نمی‌توان تخفیف عدم خسارت را به خریدار خودرو انتقال داد.مدیرکل نظارت فنی بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی در اطلاعیه‌ای به شرکت‌هایی که این قانون را رعایت نمی‌کنند، هشدار داده است.

آیین‌نامه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودرو دیگر در سال ۹۷ تصویب شده اما سابقه آن به بیش از ۱۲سال پیش برمی‌گردد. بررسی‌های هفت صبح نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه از ۱۹بهمن‌ماه، تن به اجرای این قانون داده‌اند و در حال حاضر اگر خودرو را بفروشید و سند انتقال در دفترخانه ثبت شود، دیگر تخفیف‌های بیمه شخص ثالث برای خودرو باقی نخواهند ماند و با کد ملی شما ثبت می‌شود.

ماجرا از این قرار است که در گذشته موقع فروش خودرو، تخفیف‌های بیمه شخص ثالث برای به خریدار منتقل می‌شد و او می‌توانست از تخفیف‌های چند ساله استفاده کند. در تغییرات به وجود آمده دیگر تخفیف خودرو به خریدار منتقل نشده و برای صاحب قبلی آن باقی می‌ماند و در آینده اگر خودرو دیگری بخرید،تخفیف‌هایی را که در طول سال‌های گذشته داشته‌اید می‌توانید موقع تمدید بیمه‌نامه خودرو جدید استفاده کنید. برای مشخص شدن جزئیات تغییر جدید بیمه شخص ثالث با کارشناسان دو شرکت بیمه ایران و آسیا که بیشترین سهم را از بازار بیمه شخص ثالث دارند تماس گرفتیم و از آنها درباره حالت‌های مختلف انتقال بیمه شخص ثالث پرسیدیم.

* یک: میزان تخفیف بیمه شخص ثالث دیگر امتیازی برای خودروهای دست دوم به حساب نمی‌آید. اگر ماشین جدید می‌خرید و فروشنده به شما می‌گوید پنج سال است با ماشین تصادف نکرده و ۲۵درصد تخفیف عدم خسارت برای خرید بیمه شخص ثالث دارد، حرفش را باور کنید اما اهمیت ندهید چراکه موقع انتقال سند خودرو، تخفیف ۲۵درصدی برای آن شخص باقی می‌ماند و شما موقع تمدید بیمه‌نامه باید به سابقه خودتان متکی باشید. با این حساب یکی از امتیازات بزرگی که فروشنده‌های خودرو دست دوم برای ماشینشان در نظر می‌گرفتند، از بین رفته است. برای همین اگر قصد خرید ماشین دست دوم دارید،دیگر لازم نیست برای تخفیف بیمه شخص ثالث به فروشنده پول بیشتری پرداخت کنید.

* دو: موقع فروش خودرو لازم نیست برای حفظ کردن تخفیف‌هایتان کاری انجام دهید. برخی نمایندگی‌ها و سایت‌های فروش بیمه می‌گویند برای اینکه تخفیف عدم خسارت موقع فروش خودرو برای خودتان باقی بماند لازم است به نمایندگی مراجعه کنید و بعد از ثبت درخواست الحاقیه بگیرید اما پیگیری‌های ما از دو شرکت بیمه بزرگ نشان می‌دهد موقع انتقال سند خودرو، به صورت خودکار تخفیف بیمه شخص ثالث روی کد ملی فروشنده ثبت شده و از طریق سامانه سنهاب قابل دسترسی است.

* سه: موقع خرید ماشین صفرکیلومتر لازم نیست از صفر شروع به جمع کردن سابقه نداشتن خسارت کنید.خودروهای صفر کیلومتر در سال اول بیمه شخص ثالث دارند و موقع تمدید آن می‌توانید از تخفیف‌هایی که قبلا روی خودروهای دیگر داشتید استفاده کنید و هزینه کمتری برای خرید بیمه شخص ثالث پرداخت کنید.

* چهار: اگر در حال حاضر بیمه‌نامه‌ای دارید که شامل مثلا ۲۰درصد تخفیف نداشتن خسارت است، تا زمان فروش خودرو می‌توانید از کل این تخفیف استفاده کنید و فرقی نمی‌کند در سال‌های گذشته مالک خودرو کس دیگری بوده باشد ولی وقتی خودرو را فروختید و سند آن را منتقل کردید، تنها آن بخشی از تخفیف‌ها مربوط به دوران مالکیت شما بوده برایتان باقی می‌ماند و ۲۰درصد ابتدایی به کد ملی صاحبان قبلی خودرو تعلق خواهد گرفت.

* پنج: براساس تغییرات جدید بیمه شخص ثالث، هر کس می‌تواند تخفیف‌هایی که روی کد ملی او ثبت شده را به فرزندان، همسر و والدینش منتقل کند.برای مثال اگر بعد از سال‌ها رانندگی خوب، ۵۰درصد تخفیف بیمه شخص ثالث دارید، می‌توانید بعد از فروش خودرو آن را به فرزندتان منتقل کنید تا همان ابتدای رانندگی بتواند از تخفیف خرید بیمه شخص ثالث استفاده کند.در آئین‌نامه بیمه مرکزی آمده تخفیف بیمه شخص ثالث صرفا می‌تواند به خودرو مشابه منتقل شود.منظور این است که اگر تخفیف روی خودرو سواری بوده، می‌توان از آن برای خودرو سواری دیگر استفاده کرد و امکان انتقال آن به کامیون و تریلی وجود ندارد.

* شش: اگر دو خودرو دارید که برای هر کدام بیمه جداگانه صادر شده، تحت شرایطی می‌توان تخفیف هر دو را به یک خودرو منتقل کرد. این کار تنها زمانی امکان‌پذیر است که شما یکی از خودروها را فروخته و تخفیف عدم خسارت آن را به ماشین اصلی‌تان منتقل کنید. با این کار می‌توان تخفیف‌ها را تجمیع کرد. البته سقف آن نباید بیشتر از ۷۰درصد باشد.

* هفت: تخفیف نداشتن خسارت تمام افراد بر اساس کد ملی و شماره گواهینامه آنها در سامانه سنهاب بیمه مرکزی ثبت می‌شود. اشخاص عادی به این سامانه دسترسی ندارند اما با مراجعه به نمایندگی بیمه می‌توانید متوجه شوید تا اینجای کار چند سال تخفیف بیمه شخص ثالث برای کد ملی شما ثبت شده است. این موضوع می‌تواند روی استفاده از خسارت بیمه تاثیر بگذارد چراکه پیش از این اگر از خسارت بیمه استفاده می‌کردید و تخفیف‌هایتان از بین می‌رفت، می‌توانستید با خرید خودرو جدید دوباره از تخفیف‌های آن استفاده کنید اما با راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث، سابقه هرکس برای خودش باقی خواهد ماند.

* هشت: فرقی نمی‌کند بیمه‌نامه جدیدی که می‌گیرید از همان شرکت قبلی باشد یا سراغ شرکت دیگری بروید.از آنجا که سابقه بیمه شخص ثالث شما در سامانه یکپارچه سنهاب ثبت شده،از تخفیف‌های سال‌های گذشته‌تان می‌توانید برای تمدید بیمه شخص ثالث استفاده کنید.

* ۹: اگر در گذشته خودرویی داشتید که با آن مثلا سه سال رانندگی کردید و از بیمه شخص ثالث استفاده نکرده‌اید،سابقه نداشتن خسارت برای کد ملی شما ثبت شده اما زمانی قابل استفاده خواهد بود که مالک آن خودرو،سند ماشین را منتقل کند.البته در این‌باره ابهام وجود دارد. کارشناس بیمه ایران به ما می‌گوید تنها در صورتی تخفیف بیمه خودروهای قبلی به شما می‌رسد که آن خودرو یک بار انتقال سند داشته باشد.با این وجود کارشناس بیمه آسیا می‌گوید موقع تمدید بیمه شخص ثالث از تخفیف‌های قبلی که روی خودروهای دیگر داشتید می‌توانید استفاده کنید.

* ۱۰: خودروهای اسقاطی گنج تخفیف بیمه شخص ثالث محسوب می‌شوند.اگر در سال‌های گذشته ماشینی داشتید که حالا از رده خارج شده،می‌توانید تخفیف‌های بیمه شخص ثالث آن را به خودرو دیگری که خریده‌اید منتقل کنید تا سابقه‌تان حفظ شود.برای این کار باید برگه اسقاط خودرو داشته باشید.اگر هم تمایلی به اسقاط خودرو قدیمی‌تان ندارید،با انتقال سند آن می‌توان تخفیف‌ها را به کد ملی و سپس به یک خودرو دیگر منتقل کرد.

کدخبر: ۳۷۶۴۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر