کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۳۶۴
تاریخ خبر:

شهروندان خوش‌شانس‌ و رانتخواران زیرک

شهروندان خوش‌شانس‌ و رانتخواران زیرک

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | خبرگزاری ایلنا گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد چطور افتتاح متروی پرند بر قیمت خانه‌های این منطقه تاثیر گذاشته است. طبق گزارش این خبرگزاری تفاوت معنادار قیمت خانه در فاز یک که نزدیک ایستگاه مترو است با خانه‌های بقیه فازها سندی است که نشان می‌دهد خبرهای چند ماه اخیر درباره نزدیک بودن زمان افتتاح ایستگاه مترو توانسته روی بازار به‌شدت راکد مسکن در این منطقه تاثیر بگذارد.

تا جایی که قیمت خانه‌ای ۶۰ متری با ۱۵سال عمر بنا و بدون پارکینگ در فاز یک با قیمت خانه‌ای 10متر بزرگ‌تر، نوساز و دارای پارکینگ و انباری در فاز دو برابر است. البته یکی از کسانی که مدت‌هاست به‌دنبال خرید خانه در پرند است به هفت صبح می‌گوید: «دلیل تفاوت قیمت خانه بین فاز یک و دو فقط مترو نیست بلکه فاز یک به‌طور کلی آبادتر و قدیمی‌تر است و به همین دلیل هم خانه‌های فاز یک گران‌تر هستند البته قطعا نمی‌توان تاثیر مترو را نادیده گرفت. سال‌هاست که می‌گویند صبر کنید چون خانه‌های پرند با آمدن مترو گران می‌شوند. از آنجایی که اغلب افراد هم به دلیل ناتوانی در خرید خانه در تهران اقدام به خرید در پرند می‌کنند و در واقع هدف سرمایه‌گذاری دارند این رشد قیمت برایشان خیلی مهم است.»

البته باید در نظر داشت که تحلیل‌های متفاوتی در این مورد وجود دارد؛ مثلا عده‌ای می‌گویند که چون سال‌هاست خیلی از فروشنده‌های ملک در پرند منتظر فرصت هستند که مترو راه بیفتد تا قیمت ملکشان بالا برود و آنها را بفروشند، ممکن است با این اتفاق مقدار عرضه بیشتر شده و حتی در کوتاه‌مدت قیمت‌ها کمی پایین بیاید و بعد با یک شیب ملایم افزایش را تجربه کند.

این اولین‌بار نیست که یک پروژه شهری کاری می‌کند که قیمت خانه‌ها در منطقه‌ای از تهران تغییرات اساسی داشته باشد مخصوصا در دورانی که بازار ابرپروژه‌های عمرانی در تهران داغ بود بارها چنین اتفاقی افتاد. در مواردی هم بعضی اقدامات باعث کاهش قیمت خانه‌ها شد که البته این موارد بسیار کمتر بوده‌اند.و البته همیشه این سو‌ءظن بوده که گروه‌هایی از قبل نقشه‌های توسعه شهری را می‌دانند و براي گرفتن ملک و خانه در مناطق توسعه‌یافته قبل از همه اقدام می‌کنند. به این‌ها می‌گویند رانتخواران زیرک!

معجزه در منطقه ۲۲
کسانی که اواخر دهه ۷۰ مشغول سرمایه‌گذاری در منطقه ۲۲ تهران بودند نوید روزهای خوب را می‌دادند اما کسانی که به آن منطقه رفت‌وآمد داشتند بعید می‌دانستند آنچه در آن زمان اسمش شهرک راه‌آهن بود بعدها تبدیل به شهرک گلستان شود و همه چیز در آن تغییر کند و قیمت خانه‌های آن سر به فلک بگذارد آن هم با ظهور یکی از بحث‌برانگیزترین پروژه‌های شهری دوران قالیباف یعنی دریاچه مصنوعی چیتگر.

بعضی‌ها می‌گویند به دلیل وجود پارک جنگلی چیتگر در آن منطقه از ابتدا معلوم بود که منطقه ۲۲ رشد خواهد کرد و گروه دیگری اعتقاد دارند از ابتدا نقشه‌هایی که برای این بخش از تهران کشیده می‌شد گویای آینده درخشان آن بود اما همه اینها باعث نمی‌شود که یادمان برود که چطور بعد از پر شدن دریاچه مصنوعی چیتگر سبز شدن برج‌هایی با ویوی دریا در تهران، همه‌چیز در مورد این منطقه عوض شد و حتی قیمت خانه‌های ویلایی بالاتر از دریاچه هم ترقی‌های چشمگیر کرد.

خداحافظی با زندان، سلام به خانه‌های ارزنده
سال ۱۳۸۲ شهرداری تهران اعلام کرد که عملیات اجرایی پروژه تبدیل زندان قصر به مجموعه فرهنگی و ورزشی شروع شده و کلنگ آن هم خورده است. حدود 10سال قبل از آن با شروع عملیات ساخت بزرگراه شهید صیاد شیرازی روند رو به رشد قیمت خانه‌ها در محدوده خیابان پلیس شروع شده بود و این محله که تا قبل از آن به دلیل بافت تو در تو و قدیمی خارج از محدوده خودش مشتری نداشت حالا با تغییر کاربری زندان قصر و تبدیل شدن آن به چیزی مانند فرهنگسرا در نزدیکی یک بزرگراه مهم تحول زیادی را تجربه کرد.

بعدتر وقتی که اتوبان امام علی هم به آن اضافه شد، محله‌های دو سوی اتوبان مانند محدوده اجاره‌دار و ماندگار باز هم رشد قیمت بیشتری داشتند. از طرفی به دلیل داشتن بافت قدیمی و خانه‌های کوچک در عین برخورداری از موقعیت مکانی و دسترسی خوب، گزینه خیلی خوبی شدند برای خانه اولی‌ها و کسانی که می‌خواستند سرمایه‌گذاری کنند.

اتوبانی که شرق را متحول کرد
تاثیر احداث اتوبان امام علی فقط روی خیابان پلیس و محله اجاره‌دار نبود، بلکه این اتوبان به‌نوعی سرنوشت و وضعیت خیابان پیروزی را هم تغییر داد. البته محله پیروزی، پرستار، نیروی هوایی، چهارصد دستگاه و… همگی از محله‌های قدیمی تهران بودند که برای اهالی شرق بسته به موجودی جیبشان محل زندگی خوبی محسوب می‌شدند.

اما با احداث اتوبان امام علی و اتصال جنوب شرق به شمال شرق ناگهان زندگی در ترافیک و شلوغی عجیب آن محله‌ها برای کسانی‌که قبلا بیرون از آنها زندگی می‌کردند، دیگر غیر‌ممکن به‌نظر نمی‌آمد. به همین دلیل هم طی چند سال بعد از افتتاح اتوبان امام علی که تقریبا همزمان شد با توسعه خط چهار متروی تهران که در شرق و غرب پیشروی می‌کرد کم‌کم ساخت و ساز در آن منطقه رونق گرفت و آپارتمان‌های نقلی نوساز به‌شدت خرید و فروش شدند.

نواب، یک اتوبان متفاوت
ممکن است فکر کنید تمام اتوبان‌ها توانسته‌اند خانه‌ها و محله‌های اطراف خودشان را ترقی بدهند اما حداقل یکی از آنها و شاید قدیمی‌ترین آنها متفاوت عمل کرد. اتوبان نواب که به‌نوعی آغاز تب بزرگراه‌سازی داخل شهرهای ایران به‌ویژه پایتخت بود، با نصف کردن محله‌های قدیمی و آپارتمان‌سازی در دو سوی خودش کاری کرد که محله‌هایی مانند بریانک دیگر یکپارچگی خودشان را نداشته باشند و از طرفی با ساخته شدن برج‌های نوساز در دو سوی اتوبان، قدیمی و تو در تو بودن محله‌هایی مانند بریانک و تیموری و هفت‌چنار بیشتر به‌چشم بیاید.

موارد عجیب اما واقعی
در کنار ساخت‌و‌سازها و پروژه‌های شهری، در مواقعی بعضی عوامل دیگر هم کاری کرده‌اند که قیمت خانه‌های یک یا چند محله تحت‌تاثیر قرار بگیرد. شاید باور کردنش سخت باشد اما وقتی در جریان توسعه حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری خبر آمد که یک جنازه تقریبا مومیایی شده پیدا شده است که بعید نیست جسد رضاشاه باشد، یک زمزمه قدیمی درباره اینکه همراه با او مقدار زیادی طلا و جواهر دفن شده قوت گرفت و فروشنده‌های خانه‌های اطراف بعضی معامله‌ها را به‌هم زدند تا تکلیف قیمت خانه در آن محدوده روشن شود مخصوصا خانه‌های قدیمی و کلنگی که امکان خوبی برای شخم زدن زمین داشتند.

یک موضوع دیگر که قیمت خانه‌های یک محله را تحت‌تاثیر قرار داده، ممنوعیت ساخت‌و‌ساز و فروش تراکم به خانه‌های اطراف بیت امام خمینی در جماران است. از سال‌ها پیش برای ساخت‌و‌ساز در این منطقه که محدوده بزرگی را هم در بر می‌گیرد، محدودیت ارتفاع وجود دارد و بافت قدیمی محله جماران حفظ شده است. همین موضوع تاثیر بسیار زیادی روی قیمت زمین و خانه در این منطقه نسبت به سایر مناطق شمال تهران گذاشته است آن هم در نقطه‌ای از تهران که ساخت برج‌های لوکس چندین طبقه رونق زیادی دارد.

کدخبر: ۵۵۱۳۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر