کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۶۲۹۵
تاریخ خبر:

شمایل شهید بروجردی بر قامت بابک حمیدیان

روزنامه هفت صبح، منیژه خسروی| سال پیش خبر آمد که قرار است محمدحسین لطیفی سریالی درباره شهید بروجردی کارگردانی کند. زمان گذشت و آن پروژه تبدیل به فیلم سینمایی شد که اوایل مرداد به تهیه کنندگی و نویسندگی حامد عنقا پروانه ساخت دریافت کرد. روز گذشته به طور رسمی خبر حضور بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی رسانه‌ای شد که همراه با عکسی از او در سکانسی از فیلم بود. تصویر دوم اما نمایی واضح‌تر از شمایل شخصیت می‌دهد و بر اساس آن می‌توان پی به موقعیت حمیدیان در این نقش خاص برد…. این فیلم محصول جدید سازمان اوج در حوزه سینمای دفاع مقدس و مقاومت محسوب می‌شود.

‌مورد اول| گریم و کارنامه بازیگر
آنچه مخاطبان را به رقم خوردن یک اتفاق مبارک و متفاوت امیدوار می‌کند، نشانه‌هایی است که وجود دارد. انتخاب بابک حمیدیان را می‌توان یکی از همین نشانه‌ها تعبیر کرد؛ بازیگری که کارنامه‌ای قابل دفاع در سینما دارد و با کمک گریم، شباهتی «حیرت آمیز» به شهید بروجردی یافته است. این بازیگر پیش‌تر بازی در نقش‌های مختلف را از سر گذرانده و تحسین منتقدان و مخاطبان را به خود دیده است.

او در فیلم «چ» وارد جلد شهید اصغر وصالی شد و در «روز رستاخیز» دو نقش متفاوت یعنی عبیدالله بن زیاد و یزید بن معاویه را بازی کرد. این یادآوری از آن جهت بود تا بدانیم حمیدیان چه عملکرد درخشانی در قوام دادن به شخصیت‌های واقعی دارد و از این منظر می‌توان به خلق «درست» و «باورپذیر» شخصیت شهید محمد بروجردی توسط او امید داشت.

مورد دوم| فضای داستان
بر اساس خبرهای رسمی، فیلم شهید بروجردی پرتره این فرمانده دفاع مقدس نیست، بلکه به مقطعی از دوران فرماندهی او در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می‌پردازد. این زاویه نگاه فرصتی است تا سازندگان تصویری متفاوت و غیر کلیشه‌ای از شهید بروجردی ارائه کنند. مهم‌تر این که دست تلویزیون و سینما برای ساخت آثاری دیگر درباره زندگی او باز می‌ماند، همان طور که پیش‌تر دورخیزهایی برای رقم خوردن این اتفاق شده بود.

مورد سوم| سابقه سازندگان
فیلم شهید محمد بروجردی بازگشت دوباره محمد حسین لطیفی به سینمای مقاومت و دفاع مقدس است. او سال ۸۵ «روز سوم» را با موضوع مقاومت مردم خرمشهر ساخت و یکی از پروژه‌های ماندگار دفاع مقدس را در کارنامه اش ثبت کرد. لطیفی پس از ۱۶ سال باز هم روی صندلی کارگردانی پروژه‌ای استراتژیک نشسته است و فرصتی مغتنم برای ثبت یک اتفاق مهم در قاب سینمای ایران را در اختیار دارد.

نکته امیدوارکننده دیگر را باید در کارنامه حامد عنقا جست‌وجو کرد که بارها توانایی خود برای خلق آثار مختلف و همراه کردن خاص و عام را اثبات کرده است. مشخصه ثابت آثار او، پرداختن به درونیات شخصیت ها است که همذات پنداری مخاطب را به دنبال دارد. به عنوان نمونه می توان به سریال «نردبام آسمان» درباره غیاث الدین جمشید کاشانی اشاره کنیم که اثری زندگی نامه ای بود.

موفقیت و محبوبیت این سریال نویدی است که عنقا این بار هم در خلق جهان فیلم جدید خود زاویه‌ای متفاوت برگزیده است. «نردبام آسمان» علاوه بر روایت جزئیات زندگی دانشمند شاخص کشورمان، احوالات درونی شخصیت را نیز واکاوی کرد که اتفاقا جزو امتیازهای ویژه اثر بود. به‌نظر می‌رسد همین اتفاق برای شهید بروجردی رخ داده است؛ کما این که در خبرهای رسمی مربوط به پروژه اشاره شده است:

«فیلم، شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی است و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور را به تصویر می‌کشد.» بهره‌مندی از بخش‌هایی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» نوشته نصرت الله محمودزاده را هم نباید فراموش کرد که عنوان مهم‌ترین اثر مکتوب درباره شهید بروجردی لقب دارد.

مورد چهارم| پایان یک غربت
کلید خوردن فیلم شهید بروجردی یک نکته فرامتن دیگر هم دارد که پیش‌تر درباره‌اش نوشتیم. سال‌هاست خبرهایی درباره ساخت اثری درباره این فرمانده منتشر می‌شود اما هیچ کدام از آن‌ها به سرانجام نرسیدند. اولین بار سال ۸۹ خبری منتشر شد مبنی بر این که تلویزیون برای ساخت سریال «مسیح کردستان» با جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه کننده قرارداد بسته است.

فرهاد توحیدی مشاور و حسین تراب نژاد سرپرست نویسندگان این پروژه بودند. طولی نکشید که نام مجموعه دیگری به نام «مردان دره گرگ» با موضوع زندگی شهید بروجردی در رسانه‌ها دیده شد. مدتی بعد در محافل غیر رسمی، از علی غفاری به عنوان جایگزین جمال شورجه به عنوان کارگردان «مردان دره گرگ» نام برده شد. مدتی خبری از پروژه‌های شهید بروجردی نبود تا این که سال ۹۵ محمد حسین مهدویان اعلام کرد می‌خواهد به‌زودی زندگی این شهید را بسازد.

این فیلم، بعد از «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» آخرین بخش سه گانه مهدویان به حساب می‌آمد. زمان گذشت و سال پیش سیما فیلم از ساخت سریالی به تهیه کنندگی علی آشتیانی‌پور خبر داد. فیلمنامه این سریال را هم حسین تراب‌نژاد نوشته است که سال ۸۹ به عنوان نویسنده «مسیح کردستان» معرفی شده بود.

کدخبر: ۴۷۶۲۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر