کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۰۳۷
تاریخ خبر:

شش کالای ‌پرمصرف در بخش مراقبت‌ ویژه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌قیمت روغن موتور از فردا ۴۱درصد افزایش پیدا می‌کند. این خبر را رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران داده و می‌تواند آغازی بر موج گرانی‌ها باشد. گمرک درباره کمبود برنج در ماه‌های آینده هشدار داده. چراکه امسال میزان واردات برنج نسبت به پارسال ۶۹درصد کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج از اول مرداد آغاز شده و می‌تواند برایمان دردسرساز شود.

افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث شده دامداران رغبت کمتری به نگهداری گاو و گوسفند داشته باشند و به محض پروار شدن آنها را روانه کشتارگاه می‌کنند. شاید تا آخر تابستان اتفاقی در بازار گوشت نیفتد اما برای نیمه دوم سال احتمالا شرایط سخت‌تر خواهد بود. همین موضوع برای مرغ تکرار شده و عضو اتاق بازرگانی گفته قیمت مرغ احتمالا در آینده به ۱۰۰هزار تومان می‌رسد. کشتار دام‌ها برای صنعت لبنیات هم گران تمام شده.

با وجود افزایش قیمت شیر خام، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفته اگر مصوبه جدید زودتر اجرایی نشود و مشکلات نهاده‌های دامی ادامه‌دار باشد، گاوداران دام‌ها خود را روانه کشتارگاه می‌کنند و این موضوع باعث کاهش تولید شیر خواهد شد. همه این خبرها نشان می‌دهد احتمالا در ماه‌های آینده شرایط برای برنج، گوشت، مرغ، تخم مرغ، روغن موتور و حتی محصولات شوینده تغییرات زیادی داشته باشد.

‌افزایش قیمت روغن موتور برای دومین بار در یک سال
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک‌، روغن و فیلتر تهران گفته با بررسی‌هایی که سازمان حمایت انجام داد با ۴۱درصد افزایش قیمت روغن ماشین موافقت شده است. این تغییر قیمت بعد از تعطیلات و از روز دوشنبه اعمال خواهد شد. داوود سعادتی‌نژاد می‌گوید تولیدکننده‌ها می‌خواستند قیمت‌ها ۷۲ تا ۸۲درصد افزایش پیدا کند و به همین خاطر افزایش ۱۵درصدی که قبلا اعلام شده بود را نپذیرفتند و عرضه روغن موتور را کاهش دادند.

البته این خبر فعلا به صورت رسمی توسط ستاد تنظیم بازار اعلام نشده است. فعلا افزایش قیمت روغن موتور در بازار اعمال نشده و احتمالا تا زمانی که روغن‌های فعلی تمام شوند، با همان قیمت‌های گذشته روبرو شویم. مثلا روغن موتور چهار لیتری ۲۰W50 بهران حدود ۱۶۴هزار تومان و روغن ۱۰W40 همین برند ۲۵۳هزار تومان است. روغن موتور توتال ایرانی ۱۰W40 حدود ۲۸۵هزار تومان و ۲۰W50 حدود ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. در بین روغن‌های خارجی هم می‌توان به روغن موتور ELF اشاره کرد که مدل ۱۰W40 آن ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. آذرماه پارسال یک مرتبه قیمت روغن موتور ۴۰درصد افزایش پیدا کرده بود و با افزایش دوباره ۴۱درصدی می‌توان گفت قیمت روغن موتور نسبت به پارسال تقریبا دو برابر شده است. البته یکی دو هفته طول می‌کشد تا تاثیر افزایش قیمت جدید را در بازار ببینیم.

کشتار تابستانی گوشت را گران خواهد کرد؟
کارگروه تنظیم بازار پیش‎بینی کرده با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و کمبود نهاده‌ها ممکن در شش ماه دوم سال با کمبود و گرانی گوشت قرمز در بازار مواجه شویم. ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کرده دولت در این روزها که فعلا شرایط بحرانی نشده، از دامدارها گوشت بخرد تا برای نیمه دوم سال ذخیره گوشت داشته باشیم.

ماجرا از این قرار است که دامدارها به خاطر گرانی نهاده‌های دامی به محض پروار شدن گاو و گوسفندها آنها را روانه کشتارگاه می‌کنند و آنطور که مرکز آمار از مراکز دامداری و کشتارگاه‌های رسمی گزارش داده، از اسفندماه‌ سال گذشته با وجود افزایش تولد دام‌ها، میانگین سن آنها کاهش پیدا کرده. تا آخر تابستان احتمالا شرایط درحالت عادی باقی خواهد ماند چراکه زاد و ولد زیادی در زمستان و بهار داشتیم و بره‌هایی که در آن زمان متولد شده بودند، در تابستان به سن کشتار می‌رسند اما بعد از آن شرایط ممکن است کمی سخت شود.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران می‌گوید خشکسالی‌های امسال باعث شده دامداران برای تامین علوفه، در شرایط بسیار بدی قرار بگیرند. به همین دلیل با توجه به اینکه هم‌اکنون در صحرا و مراتع علفی برای چرای گوسفندان وجود ندارد دامداران بیشتر بره‌های ماده خود را می‌فروشند و این ممکن است از شهریورماه امسال باعث کمبود گوشت گوسفند در بازار و افزایش قیمت آن شود. در یک سال گذشته قیمت گوشت گوسفندی حدود ۳۵درصد افزایش داشته و گوشت گوساله حدود ۵۰درصد گران شده است.

ممنوعیت فصلی؛ بلای جان برنج
گمرک در نامه‌ای به وزارت صمت آمار عجیبی درباره واردات برنج گفته. آنطور که در این نامه آمده از ابتدای فروردین تا نیمه تیرماه حدود ۸۶هزار تن برنج به کشور وارد شده. درحالی که پارسال در همین بازه زمانی ۲۲۷تن برنج وارد کرده بودیم و این مورد نشان می‌دهد چه از نظر ارزش و چه از نظر وزن، واردات برنج ۶۹درصد کاهش پیدا کرده است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ارقام دیگری را مطرح کرده. مسیح کشاورز می‌گوید در سال ۹۸ که مشکلات تامین ارز نداشتیم ۷۹۸هزار تن برنج خارجی وارد کردیم و این رقم امسال ۸۰درصد کاهش پیدا کرده است.

ممنوعیت واردات فصلی برنج از ابتدای مردادماه شروع می‌شود و تا چهار ماه ادامه دارد. چراکه در این دوره کشت برنج داخلی شروع می‌شود و هر سال برای حمایت از برنج‌کاران ایرانی، واردات برنج خارجی متوقف می‌شود. ولی امسال ممکن است شرایط متفاوت باشد. چراکه حجم برنج وارد شده خیلی کمتر از سال گذشته است و امکان دارد در کنار کمبود برنج خارجی، تقاضا برای خرید برنج ایرانی افزایش پیدا کند. برای همین گمرک در نامه به وزارت صمت خواسته امسال ممنوعیت واردات فصلی برنج اعمال نشود تا شاهد کمبود و گرانی در ماه‌های آینده نباشیم. گزارش‌های مرکز آمار می‌گوید در یک سال اخیر قیمت برنج ایرانی ۳۸ درصد و قیمت برنج خارجی ۷۸درصد افزایش پیدا کرده است.

احتمال افزایش قیمت مرغ به کیلویی ۱۰۰هزار تومان
یکی از اعضای اتاق بازرگانی پیش بینی کرده اگر شرایط کنونی در تامین نهاده‌های دامی ادامه پیدا کند، مرغ دست کم به کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان خواهد رسید. نیاز به واردات نهاده‌ها و همچنین خوراک صنعتی در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و احتمال گرانی مرغ وجود دارد. این مشکل علاوه بر مرغ گوشتی روی مرغ تخم‌گذار هم تاثیر گذاشته. رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران می‌گوید با قیمت ۱۷هزار و ۳۰۰تومان برای هر کیلو تخم مرغ در مرغداری موافقت شده، ولی این قیمت هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. با این حساب احتمالا در آینده شاهد افزایش قیمت تخم مرغ خواهیم بود.

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفته با افزایش قیمت جهانی نهادها و کاهش ۳۵درصدی واردات، احتمالا بخش خصوصی دیگر امکان واردات نهاده‌های دامی بدون تخصیص ارز را نخواهد داشت. از طرف دیگر نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفته با توجه به شروع فصل گرما و تلفات ناشی از تنش‌های گرمایی تولید مرغ در این مدت احتمالا ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

او همچنین گفته با توجه به اینکه جوجه یک‌روزه با قیمت بالاتر از نرخ مصوب فروخته می‌شود، هزینه تولید مرغ هم بالاتر قیمتی است که ستاد تنظیم بازار تعیین کرده است.کاهش تولید، افزایش هزینه‌ها و گرانی نهاده‌ها می‌تواند شرایط را در بازار مرغ مثل روزهای اول سال پیچیده کند. آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم مرغ در یکسال گذشته ۸۰درصد افزایش پیدا کرده و میانگین آن در کل کشور به کیلویی ۲۷هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت شیر خام و تاثیر آن بر لبنیات
قیمت شیر خام با مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک افزایش پیدا کرد و به کیلویی شش هزار و ۴۰۰تومان رسیده است. این رقم حدود ۴۷درصد بالاتر از نرخ مصوب قبلی یعنی چهار هزار و ۵۰۰تومان است و شاید فعلا تاثیری روی قیمت لبنیات نگذاشته باشد اما سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفته ۶۵درصد قیمت تمام شده لبنیات وابسته به شیر خام است و با توجه به افزایش آن به شش هزار و ۴۰۰تومان و در کنار آن افزایش دیگر هزینه‌های تولید، احتمالا قیمت لبنیات در آینده ۷۰درصد افزایش پیدا کند.

البته مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفته با افزایش قیمت شیر خام، قیمت لبنیات بالا می‌رود اما نسبت ۷۰درصدی درست نیست. با گذشت دو هفته از تصویب افزایش قیمت شیر خام، اتفاق خاصی در بازار لبنیات نیفتاده و قیمت‌ها تغییری نکرده است.قیمت بطری یک لیتری شیر در حال حاضر ۱۱هزار و ۴۰۰تومان است که از اول سال در همین محدوده بوده. کره پاستوریز‌ه هم شرایط مشابهی دارد و قیمت کره ۱۰۰گرمی ۱۰هزار تومان است. قالب‌های ۴۰۰گرمی پنیر ۲۰هزار تومان فروخته می‌شود و فعلا قیمت آن از ابتدای سال تغییری نداشته ولی بعید نیست در ماه‌های آینده تولیدکنندگان لبنیات درخواست افزایش قیمت‌ها را داشته باشند.

‌افزایش ۲۵درصدی قیمت شوینده‌ها شروع شد
رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران می‌گوید پودر رختشویی، مایع ظرف‌شویی، خمیردندان و مایع لباسشویی اقلامی هستند که افزایش قیمت آنها ۲۵درصدی خواهد بود. این افزایش قیمت اعمال شده و تا زمانی که قیمت مواد اولیه دوباره تفاوت فاحش پیدا نکند شرایط به همین شکل خواهد بود.

البته پیش از این در خردادماه خبر افزایش قیمت محصولات شوینده منتشر و تکذیب شده بود. خمیردندان‌های ایرانی در بازار ایران بعد از افزایش قیمت با حدود ۱۶هزار و ۲۵۰تومان تا ۱۸هزار و ۸۳۰تومان و همچنین خمیردندان‌های خارجی که در ایران تولید می‌شوند با قیمت‌های ۲۴هزار و ۴۰۰تومان تا ۲۵هزای و ۹۰۰تومان فروخته می‌شود. قبل از افزایش قیمت‌ماه، دبه‌های ۳٫۷لیتری مایع ظرفشویی حدود ۶۴هزار تومان قیمت داشت که این رقم در چند روز اخیر به ۸۰هزار تومان رسیده است.

دبه‌های ۲٫۷لیتری مایع لباسشویی هم از حدود ۸۸هزار تومان به ۱۱۰هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت‌ها تقریبا از اواسط هفته گذشته شروع شده و برخی برندها محصولاتشان را همچنان با قیمت قبلی می‌فروشند. آبان‌ماه پارسال هم یک دوره افزایش قیمت محصولات شوینده را شاهد بودیم که بر اساس آن قیمت خمیر دندان، صابون، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و شیشه پاک‌کن ۴۰درصد و باقی اقلام بهداشتی ۳۰درصد افزایش پیدا کرد.

کدخبر: ۴۰۴۰۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر