کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۸۴۷
تاریخ خبر:

شروع سخت نمایندگان ایران در آسیا

روزنامه هفت صبح | امروز استقلال به مصاف الکویت می‌رود و شهر خودرو هم مقابل الرفاع بحرین قرار می‌گیرد. سرانجام استقلال پس از کشمکش فراوان، امروز در دوبی به دیدار الکویت می‌رود. نماینده ایران ظاهرا میزبان این مسابقه است ولی با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، این دیدار در زمین بی‌طرف برگزار خواهد شد.

استقلال در شرایطی پا به این دیدار خواهد گذاشت که وضعیت حضور یا عدم حضور این تیم در این دوره تنها ۴۸ ساعت قبل از این مسابقه مشخص شد. این بازی نخستین بازی استقلال پس از تعطیلات نیم‌فصل است. فرهاد مجیدی در مدت وقفه برگزاری لیگ سرمربی آبی‌پوشان شد. این مربی پیش از این به صورت موقت تجربه مربیگری تیم محبوبش را داشت ولی این بازی اولین تجربه مجیدی روی نیمکت استقلال به صورت مربی دائمی خواهد بود.

استقلال موفق‌ترین نماینده ایران در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیاست و رکورد ۱۰۰ درصد صعود از این مرحله را دارد. حریف استقلال، الکویت، پرافتخارترین و مشهورترین تیم فوتبال کویت است. این تیم در سه فصل اخیر فاتح لیگ شده است. الکویت که با گل دقیقه ۱۲۰ الفضیلی اردن را شکست داد و به این مرحله رسید سابقه درخشانی در لیگ قهرمانان آسیا ندارد.

این تیم در شش دوره حضور خود در آسیا در سه دوره در مرحله پلی‌آف حذف شده و هیچ وقت موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است. الکویت در سال ۲۰۰۷ با استقلال همگروه بود که استقلال به دلیل تاخیر در ارسال اسامی خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا از مسابقات کنار گذاشته شد.

نماینده کویت در سال ۲۰۰۸ با سایپا هم‌گروه بود که رفت و برگشت مغلوب این تیم شد که این تنها برخورد الکویت با تیم‌های ایرانی در مرحله لیگ قهرمانان آسیاست. این تیم فصل گذشته هم در مرحله پلی‌آف به مصاف ذوب‌آهن اصفهان رفت که با گل دقیقه ۱۱۰ کریستین اوساگوانا در فولادشهر مغلوب این تیم شد. البته بازیکنان ایرانی زیادی در الکویت بازی کردند که از آن جمله می‌توان به رضا حسن‌زاده، صمد مرفاوی، جواد نکونام و رضا قوچان‌نژاد اشاره کرد.

استقلال هم فصل گذشته در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت و در گروهی که شامل تیم‌های الهلال عربستان، الدحیل قطر و العین امارات بود سوم شد و نتوانست راهی مرحله حذفی این مسابقات شود. تیم پیروز مسابقه امروز، ۸ بهمن در قطر به دیدار الریان می‌رود تا سرانجام تیم حاضر در گروه A مسابقات مشخص شود.

*** قوی‌تر از همیشه
با وجود ناکامی همیشگی در مقابل تیم‌های ایرانی اما به نظر می‌رسد الکویت این بار قوی‌تر از سال‌های گذشته است. این تیم علاوه بر چند ملی‌پوش کویتی، بازیکنان خارجی خوبی هم دارد. عبدل سیسوکو که اصالتی فرانسوی دارد، بیسمارک که برزیلی است و جمعه سعید که ساحل‌عاجی است از خارجی‌های خوب و موثر الکویت هستند اما این تیم کویتی در روزهای اخیر هم دو ملی‌پوش عراقی را به خدمت گرفته است. اولی امجد عطوان است که در دو پست مدافع میانی و هافبک دفاعی به میدان می‌رود و دومی علا عباس است که مهاجم است و زننده گل پیروزی عراق مقابل ایران در آخرین رویارویی این دو تیم هم هست.

*** وضعیت استقلال
استقلال برخلاف الکویت در بدترین شرایط ممکن پای به این بازی خواهد گذاشت. این تیم قرار بود در تهران از حریف میزبانی کند اما با تصمیم ای‌اف‌سی این بازی در دوبی برگزار می‌شود. استقلالی‌ها در هفته گذشته تمرینات نامنظمی را انجام داده‌اند و برای رسیدن به دوبی هم با بی‌برنامگی‌ها و سختی‌های زیادی روبه‌رو بودند.

در واقع استقلال تقریبا بدون انجام حتی یک جلسه تمرینی استاندارد در هفته گذشته، مقابل حریف قرار خواهد گرفت. این تیم آخرین بار حدود ۴۰ روز پیش در یک بازی رسمی شرکت کرده و در دو هفته اخیر سه بازی رسمی این تیم یا لغو شده ‌ یا به تعویق افتاده است. دو مدافع میانی استقلال یعنی عارف غلامی و سیاوش یزدانی مصدوم هستند و فرهاد مجیدی که جانشین آندره‌آ استراماچونی شده، در پست مدافع میانی دچار کمبود بازیکن است.

با این حال استقلال تیم قوی‌تری است و حتی در شرایط بحرانی هم می‌تواند از پس تیمی مثل الکویت بربیاید. بازیکنان تاثیرگذار این تیم سیدحسین حسینی، وریا غفوری، روزبه چشمی، علی کریمی، مهدی قائدی و شیخ دیاباته هستند. سابقه خوب استقلال در بازی‌های پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا امید هواداران این تیم برای صعود از این مرحله را بیشتر کرده ‌ اما این تیم در صورت پیروزی بر الکویت باید در مرحله بعد در قطر به مصاف الریان برود که تیمی به مراتب قوی‌تر از الکویت است. فشردگی این دو بازی و برگزاری هر دوی آنها در خارج از خانه، کار استقلالی‌ها را برای صعود سخت خواهد کرد.

*** کار شهرخودرو هم سخت است
امروز شهرخودروی مشهد هم مثل استقلال باید در مرحله دوم پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود. حریف این تیم الرفاع بحرین است. الرفاع در مرحله قبل تیم چنای هندوستان را با یک گل شکست داده و به این مرحله رسیده است. شهرخودرو هم مثل استقلال باید در ایران از حریفش میزبانی می‌کرد اما گرفتار حکم ناعادلانه کنفدراسیون فوتبال آسیا شد و باید در دوحه به مصاف تیم بحرینی برود.

شهرخودرو باز هم مثل استقلال وضعیت چندان مناسبی ندارد. این تیم هفته گذشته سرمربی موفق خود را از دست داد و با یک مربی جوان و بی‌نام و نشان وارد رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. چند بازیکن کلیدی هم از این تیم جدا شده‌اند و به نظر می‌رسد این تیم نسبت به ماه گذشته تضعیف شده است! تیم بحرینی اما تیم چندان قدرتمندی نیست.

این تیم سه بازیکن برزیلی در اختیار دارد و یک مدافع قرقیزستانی، دیگر بازیکن خارجی این تیم است. در مجموع به نظر می‌رسد با وجود مشکلات زیادی که شهرخودرو پشت سر گذاشته، شانس بیشتری برای پیروزی و صعود به مرحله بعد دارد. برنده بازی امروز، در مرحله بعد به مصاف تیم السیلیه قطر خواهد رفت که کریم انصاری‌فرد مهاجم تیم ملی ایران را هم در اختیار دارد.

کدخبر: ۳۰۵۸۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر