کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۹۴۱
تاریخ خبر:

شبه کودتا در ریاض

روزنامه هفت صبح| دستگیری برخی از شاهزاده‌های سعودی به احتمال وخامت حال سلمان دامن زد. شاهزادگان سعودی هفته را با ترس شروع کردند. خبر دستگیری سه تن از شاهزاده‌های عربستان که رقبای بن‌سلمان به حساب می‌آمدند، باعث شایعات بسیاری شد.

* یک: به گزارش رسانه‌های آمریکایی مقامات عربستان سعودی روز جمعه سه عضو خاندان سلطنتی این کشور را دستگیر کردند. روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی که نامشان را ذکر نکرده است، این سه نفر را احمد‌ بن‌عبدالعزیز، آخرین پسر ملک‌عبدالعزیز و برادر ملک‌سلمان پادشاه کنونی عربستان سعودی، محمد بن‌نایف، ولیعهد پیشین و نواف بن‌نایف، عموزاده ملک‌سلمان معرفی کرده است.

احمد بن‌عبدالعزیز و محمد بن‌نایف که قبلا نامزد احتمالی تاج و تخت عربستان سعودی بودند، متهم به توطئه علیه ملک‌سلمان، پادشاه عربستان سعودی و محمد بن‌سلمان ولیعهد او هستند. اتهاماتی که می‌تواند برای آنها حبس ابد و حتی مجازات اعدام را در پی داشته باشد.

شاهزاده محمد بن‌نایف در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ هنگامی ‌که محمد بن‌سلمان به‌عنوان ولیعهد منصوب شد، وزیر کشور عربستان سعودی بود و در آن زمان شبکه‌های تلویزیونی سعودی تصاویری را پخش کردند که محمد بن‌سلمان را درحال بوسیدن دست محمد بن‌نایف و زانون‌زدن در برابر او به نشانه احترام نشان می‌داد.

* دو: خبرگزاری آسوشیتدپرس یک‌روز بعد از خبر دستگیری‌ها، نوشت که شاهزاده احمد بن‌عبدالعزیز از بستن حرمین شریفین خشمگین است. آسوشیتدپرس به نقل از برخی منابع نزدیک به دیوان سلطنتی سعودی گزارش داد، هدف محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی از بازداشت عمویش، شاهزاده احمد بن‌عبدالعزیز و پسرعمویش، محمد بن‌نایف، وزیر کشور و ولیعهد سابق و دیگران، ارسال پیامی ‌به دیگر شاهزادگان خاندان حاکم بود.

او توضیح داد، این پیام در وهله اول به شاهزادگانی ارسال شده که احساس می‌کنند در حق آنها ظلم شده و از حقوق‌شان محروم شده‌اند زیرا بازداشت شاهزاده احمد، کوچکترین برادر ملک‌سلمان به معنای این است که از این بعد هیچ‌کس مصونیت ندارد. این خبرگزاری در واکنش به اخبار منتشرشده درباره ارتباط اقدام بن‌سلمان در بازداشت نزدیکانش با وخامت حال پدرش، به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را ذکر نکرد، آورده است، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دهم فوریه با ملک‌سلمان دیدار کرد و حال عمومی‌ پادشاه سعودی در آن موقع خوب بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش سابق «گروه مشورتی اوراسیا» را یادآور شد که در آن آورده شده، شاهزاده احمد و محمد بن‌نایف جایگزینان احتمالی برای تکیه‌زدن بر تخت سلطنت در عربستان هستند. این امر چه بسا به معنای این باشد که بن‌سلمان با بازداشت آن دو می‌خواهد که از هرگونه اقدام غیرمنتظره‌ای در مسیر جانشینی پدرش در قدرت عربستان ممانعت کند.

* سه: سایت «میدل ایست آی» انگلیس در ادامه افشاگری‌های رسانه‌ای درباره اقدامات جدید شاهزاده ماجراجو و جوان سعودی درباره بازداشت دو ولیعهد احتمالی دیگر این کشور گزارش داد، محمد بن‌سلمان دست‌کم ۲۰شاهزاده از خاندان سلطنتی را بازداشت کرده است. به گزارش این سایت، منابعی که نامی‌ از آنها برده نشده، گفتند، بن‌سلمان بعد از عملیات بازداشت شاهزادگان، دستور داده حمایت خود را از او اعلام کنند، برخی از آنها از طریق توئیتر این را اعلام کرده‌اند.

* اما: اما رویترز آب پاکی را روی دست شایعه‌سازی‌ها در مورد وخامت حال سلمان ریخت. رویترز به نقل از یک منبع مطلع در منطقه نوشت: محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، احمد بن‎عبدالعزیز، محمد بن‎نایف و پسرش، سه شاهزاده بازداشت‎شده را به داشتن تماس و ارتباط با قدرت‌های خارجی، ازجمله آمریکایی‌ها و دیگران برای انجام کودتا در کشور متهم کرده است. این منبع که خواست ناشناس بماند، افزود:

ملک‎سلمان خود شخصا دستور بازداشت دوشاهزاده را که متهم به خیانت شدند، امضا کرد. وی افزود: بن‎سلمان با بازداشت این افراد، قدرت را به‎طور کامل در دست گرفت و پاکسازی و تسویه‎حساب‌ها به پایان رسید. دیگر هیچ رقیبی برای رسیدن به تاج و تخت، جلوی راه او را نمی‌گیرد و موفقیت او را به چالش نمی‌کشد.

رویترز پیش‎تر به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که شاهزاده احمد بن‎عبدالعزیز به‎عنوان یکی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی عربستان در سال ۲۰۱۷ با ولیعهدی بن‎سلمان مخالفت کرده بود. به گفته منبع یادشده، ملک‎سلمان موافق بازداشت‌های اخیر است و اکنون نیز به‎لحاظ عقلی و جسمی‌ در شرایط خوبی است.

کدخبر: ۳۱۳۹۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر