کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۶۸۶
تاریخ خبر:

شایعات و زمزمه‌های تازه درباره ممنوعیت واردات آیفون

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| اپیزود تازه‌ای از سریال ممنوعیت و محدودیت واردات آیفون کلید خورده است. این سری آتش‌ از گور تصویری بلند می‌شود که یک واردکننده موبایل از پیام سامانه ثبت واردات گرفته و دست‌به‌دست چرخانده تا برای مرتبه چندم در سال‌های اخیر شایعه زشت و بی‌کلاس منع واردات گوشی اپل را سر زبان‌ها بیندازد.

ماجرا با توجه به تجربه‌های قبلی، نباید آنقدرها جدی گرفته می‌شد نه؟ عکس نشان می‌دهد واردکننده محترم برای طی مراحل قانونی و مرسوم واردات به سایت جامع تجارت مراجعه کرده اما سامانه با کلی ناز و کرشمه اطلاع داده امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند اپل تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه وجود نخواهد داشت.

شایعه‌ای که حول محور این پیام شکل گرفته در روزهای بعد، مثل یک گلوله برفی غلتان چرخیده و بزرگ و بزرگ‌تر شده است. می‌گویند «اسمش را نبر» مشغول مهیا کردن مقدمات ممنوعیت واردات گوشی اپل است و این دفعه واقعا قضیه را جدی گرفته. در ادامه برای اینکه بار دراماتیک قصه را زیاد کنند، از قول یک مدیر دولتی (تبعا بدون ذکر اسم) نقل کرده‌اند «احتمالا کلا بسته بشه».

از قول همین مدیر دولتی روایت شده می‌خواهند به‌جای آیفون خودرو وارد کنند چون در حال حاضر جامعه به خودرو نیاز دارد نه آیفون. در ۴۸ ساعت گذشته هیچ‌کس حاضر نشده درباره ماجرا به‌شکل رسمی اظهارنظر کند یا موضع بگیرد اما شرط می‌بندیم از امروز و فردا دوباره یک‌سری زبان باز می‌کنند و درباره اثرات منفی ممنوعیت واردات آیفون از زبان آنها مرثیه‌ها خواهیم شنید.

بعد قیمت آیفون همزمان بالا و بالاتر می‌رود. از شما چه پنهان، هیچ‌کس اندازه فروشنده‌ها از این وضعیت ذوق نمی‌کند. هربار که قصه ممنوعیت و محدودیت ورود آیفون روی زبان‌ها افتاده قند توی دل آنها آب می‌شود چون می‌توانند از آب گل‌آلود، کیلو کیلو ماهی بگیرند. قبل از عید قیمت آیفون ۱۳ به حدود ۲۶ تا ۲۸ میلیون تومان رسیده بود اما حالا عمرا آن را زیر ۳۲میلیون تومان فاکتور کنند.

ماشاالله هزار ماشاالله بساط توجیه‌شان هم به‌راه است و می‌گویند بالاخره مالی که دارند می‌فروشند قرار است به‌زودی گوهری نایاب شود. بیایید این مرتبه به سیم آخر بزنیم، اصلا بگذارید ماجرا را از همان زاویه‌ای که آنها دوست دارند بررسی کنیم و فرض را بگذاریم روی ممنوعیت قطعی واردات آیفون و بپذیریم که «اسمش را نبر» بدون توجه به میزان سرمایه‌ و زیرساخت‌‌هایی که طی سالیان طولانی برای واردات رسمی، توزیع و عرضه آیفون در داخل کشور به‌وجود آمده

یا بدون ترس و واهمه از بیکار شدن خیل کثیر نیروی کار حاضر در مغازه‌ها و تعمیرگاه‌ها و لوازم جانبی‌فروش‌هایی که سال‌هاست به‌طور تخصصی روی آیفون متمرکز شده‌اند، بی‌رحمانه حکم به ممنوعیت اپل بدهد. اصلا مرگ یکبار و شیون هم یکبار. بعدش چی؟ قرار است لب مرز، در فرودگاه و در گمرک سامانه آیفون‌یاب بگذارند و هرکی در بازگشت از سفر خارجی، توی ساک و چمدانش آیفون داشت را با خط‌کش تنبیه کنند؟

قرار است عملکرد آیفون‌های موجود در بازار و انبارها و ویترین فروشگاه‌ها را با ارسال یک پیام صوتی حماسی ضد امپریالیستی مختل کنند؟ نه به‌‌خدا! جلوگیری از شیوه واردات مسافری از منظر منطقی امکان‌پذیر نیست. به‌همین دلیل در صورت اعلام قطعی منع ثبت سفارش رسمی، واردات آیفون همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. اما یادتان باشد حرف آن مدیر دولتی بی‌نام و نشان هم الزاما درست نیست مگر با ۵۰۰ میلیون دلار‌ منابع مستقل ارزی که در طول یک‌سال صرف تجارت آیفون می‌شود، نهایتا چندتا ماشین ۲۵ هزار دلاری می‌توانیم وارد کنیم؟

کدخبر: ۴۵۶۶۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر