کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۸۷۴۱
تاریخ خبر:

شاهزاده قجری در مقابل شاهزاده افشاری‌!

روزنامه هفت صبح| در روزهای گذشته نام یک نفر از نسل قاجار که خودش را شاهزاده ایرانی می‌داند دوباره شنیده شد. بابک میرزاخان قاجار که خودش را نوه فتحعلی‌شاه معرفی می‌کند، این روزها در صفحه توئیترش درباره مسائل روز ایران صحبت می‌کند. به غیر از او یکي دیگر هم نام شاهزاده را انتخاب کرده و خودش را با آن معرفی می‌کند: رضا هازلی یا «کی اشکان اردلان افشار نادری» که خودش را مورخ و ایرانشناس می‌داند.

«بابک پیتر» از نسل قاجاریه
بابک میرزاخان قاجار شهروندی ایرانی‌تبار است که در برلین آلمان متولد شده و خودش را پنجمین نسل از نوادگان مستقیم فتحعلی شاه قاجار معرفی می‌کند. پدر او «رمضان‌علی میرزاخان » شاهزاده قاجاری بود که در باکوی جمهوری آذربایجان در تاریخ یکم مه ۱۹۲۲ متولد شد و در برلین آلمان در سال ۲۰۰۷ درگذشت. رمضان‌علی میرزا در سال 1956 به آلمان تبعید شد و شهریور 1359 هم باقی اعضای خانواده به او پیوستند.

بابک به عنوان یک شهروند ایرانی در برلین بزرگ شد و سال 1980 تابعیت آلمان را به دست آورد. او به زبان فارسی توئیت‌هایش را می‌نویسد و در ویدئوهایش به زبان ترکی با مردم صحبت می‌کند. پدر بابک میرزا در برلین فعالیت تجاری و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را شروع کرد و بابک هم راه پدرش را رفت و تجارت را با یک مغازه جواهر فروشی شروع کرد.

مادر بابک میرزا مهین‌دخت قاجار، با نام اصلی مهین‌دخت قطبی در سال ۱۹۴۷ در اردبیل متولد شد و با فریده قطبی یعنی مادر فرح دیبا نسبت فامیلی داشت. بابک میرزا در سال ۱۹۸۹ با لیلا قاجار از بستگانش در برلین ازدواج کرد و این روزها هم در ترکیه تجارت می‌کند. « بابک پیتر» در رسانه‌های آذربایجان هم درباره اصل و نسبش مصاحبه می‌کند و چند محافظ شخصی دارد. همسر او هم در سال ۱۹۷۲ در برلین آلمان متولد شده و اصالتا شهروند ترکیه است.

بابک میرزا مدت کوتاهی است که در اینستاگرام و توئیتر فعالیتش را آغاز کرده و درباره اعتراضات اخیر هم موضع‌گیری‌ دارد و به نام «بابک پیتر پادار» شناخته می‌شود. او می‌گوید به دموکراسی اعتقاد دارد، خودش را مخالف حکومت سلطنتی نشان می‌دهد، به شدت با رضا پهلوی و مواضعش مخالفت می‌کند و او را «منتظرالسلطنه» می‌خواند.

«کی اشکان» از نسل افشاریان
«رضا هازلی» که نام کاملترش را «کی اشکان اردلان افشار نادری» گذاشته، از مادری که به گفته خودش به نسل افشاریان می‌رسد و پدری کرد به نام اقبال هازلی متولد شده است. پدرش از افسران زمان پهلوی بود و در شجره‌نامه‌ خانوادگی‌شان، نسل یازدهم از خانواده مادری‌اش به نادرشاه افشار می‌رسد.

او در سال 1999 میلادی از ایران برای ادامه تحصیل به اوکراین رفت و در رشته ژنتیک و ادبیات روسی تحصیل کرد. در سال 2007 هم با زنی اوکراینی ازدواج کرد و دو سال بعد هم به آمریکا مهاجرت و کسب و کار تجاری خود را در دوبی آغاز کرد. هازلی در سال 2013 اقامت استرالیا را گرفت و بنا به تحصیلاتش در حوزه علوم انسانی، مجموعه‌ای 120 قسمتی به نام «میراث جاویدان ایران باستان» ساخته است که آن را «بزرگ‌ترین پروژه فرهنگ ایرانی پس از شاهنامه فردوسی بزرگ» می‌داند.

رضا هازلی خودش را جامعه‌شناس و پژوهشگر معرفی می‌کند و از سال 2015 تصمیم گرفته است که در رسانه‌ها درباره دیدگاه‌های خود صحبت کند. او تئوری‌های سیاسی و فلسفی و تاریخی و زبانشناختی و جامعه‌شناسی هم دارد و برای هرکدام کتاب و مقاله هم نوشته است و خودش بعضی از آنها را بی‌سابقه در جهان می‌داند. او در یوتیوب کانالی به نام مهر ایران دارد که نام کاملش «تلویزیون تخصصی فرهنگ و تمدن ایرانی به اندیشه دکتر رضا هازلی» است.

هازلی در معرفی خودش در سایت شخصی‌اش نوشته است که « بدینگونه کم کم تبدیل به مهمترین نظریه پرداز فلسفی و سیاسی و تاریخی و جامعه شناختی ایران معاصر شدم که سرعت انتشار اندیشه‌هایم به حدی بوده است که حتی نخبگان ایرانی قدرت درک و جذب کامل آن را نداشته‌اند و امیدوارم تا روزی که زنده‌ام در این راه گام بردارم.» می‌خواستیم انتهای جملاتش علامت تعجب بگذاریم که دلمان نیامد.

کدخبر: ۴۹۸۷۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohammad.s.f.n

    اصلا فکر نمیکردم یکی بخواد با استفاده از نام فتحعلی شاه قاجار که کلی از اراضی مم لکت رو به باد داده، به جایی برسه😁😁 داداش داری اشتباه میزنی😁😁 واقعا باعث خنده شد، دمت گرم😁😁