کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۶۸۰
تاریخ خبر:

شانس فیاضی برای ‌وزارت آموزش و پرورش چقدر است؟

روزنامه هفت صبح | ۷۵ روز بعد از برگزاری جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت رئیسی که در آن از همه وزرای پیشنهادی فقط حسین باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان نشد، این وزارتخانه گزینه بعدی خود را شناخت. مسعود فیاضی شخصی است که با نامه رئیس‌جمهور به هیات رئیسه مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شده و جلسه رای اعتماد او هفته آینده برگزار خواهد شد.

فردی که سوابق مفصلی در وزارت آموزش و پرورش دارد اما به چهار دلیل مشخص گروه کثیری از کاربران اصولگرا هم نسبت به معرفی او ابراز نارضایتی کردند. حالا باید دید در میان این حجم انبوه مخالفت‌ها، فیاضی می‌تواند رای اعتماد مجلس را برای رفتن به ساختمان رو‌به‌روی هتل مرمر در خیابان سپهبد قرنی کسب کند یا خیر.

یک: اولین نکته این است که او با علیرضا زاکانی نسبت فامیلی دارد. مسعود فیاضی برادر یکی از دامادهای علیرضا زاکانی شهردار فعلی تهران است. پارسال وقتی زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بود، مسعود فیاضی از او به عنوان مدیرکل مطالعات فرهنگی این مرکز حکم گرفت که حاشیه‌هایی به دنبال داشت و این اقدام با طعنه غلامرضا تاجگردون همراه شد. الان هم با توجه به ماجرای چند هفته پیش انتصاب و بعد برکناری حسین حیدری یکی از دامادهای زاکانی به عنوان دستیار شهردار تهران، حساسیت‌ افکار عمومی نسبت به این مقوله بیشتر شده است. بنابراین خیلی از کاربران اصولگرا در توئیت‌هایی نسبت به انتصابات فامیلی ابراز گلایه کردند.

دو: دومین دلیلی که باعث شکل‌گیری بعضی انتقادات نسبت به معرفی فیاضی شده عملکرد او در دوران مدیریت مجلات رشد آموزش و پرورش است. دو سال پیش یکی از نویسندگان ارزشی مجلات رشد با انتشار اسنادی از سختگیری‌های بی‌شمار و به تعبیر او «متحجرانه» از سوی مدیریت این مجموعه، دست به افشاگری زد و استعفا داد. آن زمان در دوره وزارت بطحایی، مسعود فیاضی به عنوان مدیر مسئول مجلات رشد منصوب شده بود.

سه: در وهله بعد باید به مدرک دکتری مسعود فیاضی اشاره کنیم. فیاضی مدرک کارشناسی مهندسی عمران دارد و مدرک دکتری او در رشته فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی، سال ۱۳۹۶ بدون طی کردن مراحل مرسوم تحصیلات تکمیلی صادر شده. به عبارت دیگری او از یک رساله دکتری خود در کمیسیون نخبگان دفاع کرده و دوران تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را سپری نکرده. بنابراین مدرک دکتری او «معادل» دکتری محسوب می‌شود.

چهار: نکته دیگری که به بدبینی‌ برخی کاربران نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دامن زده این است که مسعود فیاضی از طراحان اصلی و تدوین‌کنندگان طرح صیانت از کاربران است. طرحی جنجالی که به اعتقاد خیلی از کارشناسان باعث محدودیت دسترسی به فضای مجازی می‌شود. در اسنادی که از نسخه نهایی طرح صیانت از کاربران از سوی مجلس منتشر شد، اسم کاربری مسعود فیاضی به عنوان نویسنده این فایل درج شده بود.

ضمن اینکه صداوسیما هم قبلا با او در کسوت معاون مرکز پژوهش‌های مجلس و یکی از مدافعان اصلی این طرح مصاحبه کرد. نکته عجیب اینکه در همان مصاحبه مسعود فیاضی در حال استفاده از اسکایپ بود. نرم‌افزاری که طبق شروط مطروحه در طرح صیانت باید در ایران فیلتر شود و البته چند مرتبه اشتباه فیاضی در این مصاحبه باعث پدیدار شدن لوگوی اسکایپ روی صفحه تلویزیون شد.

‌نیمه پر
فارغ از دیدگاه‌های منفی چهارگانه نسبت به مسعود فیاضی گروهی از کاربران اصولگرا هم موافقت خود را با معرفی او اعلام کردند. آن‌ها به سوابق طولانی مسعود فیاضی در مجموعه‌های مرتبط با آموزش و پرورش به عنوان نکته مثبت کارنامه او اشاره می‌کنند. از جمله مدیریت انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش، رئیس هیات مدیره انتشارات مدرسه (وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش)، مدیریت مجلات رشد آموزش و پرورش، مسئولیت در جشنواره فیلم رشد و هیات مدیره شرکت افست.

به اضافه اینکه او سوابقی در موسسه تبیان و نشریه حاشیه و زمانه و … هم دارد. مسعود فیاضی به مدت ۷ سال معلم و مدیرکل امور پرورشی مجتمع آموزشی تهران بوده. او متولد ۱۳۵۴ در تهران است و علاوه بر تحصیل در رشته مهندسی عمران دروس حوزوی را هم طی کرده است.

کدخبر: ۴۲۴۶۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    یا خدا! اگر این بابا وزیر آموزش و پرورش شد، به بچه های ما رحم کن