کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۸۷۴
تاریخ خبر:

شانس باز هم با نیکول پاشینیان یار بود

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: پاشینیان یک بار دیگر انتخابات را در ارمنستان برد تا مسیری را که با انقلاب در این کشور آغاز کرده را ادامه دهد. این انتخابات و اعلام پیروزی در حالی اتفاق افتاد که از زمان جنگ قره‌باغ که امسال رخ داد، ارمنستان روز آرامش را به خود ندیده بود و بارها ادامه کار پاشینیان با شبهه روبه‌رو شد. با این حال مردم این کشور باز هم با رای دادن به حزب او راه را برای ادامه سیاست‌هایش هموار کردند.

* دو: نیکول پاشینیان، رهبر حزب پیمان مدنی، در فیسبوک گفت که حزب وی حداقل ۷۱کرسی (۵۳.۹۲ درصد آرا) از مجموع ۱۰۵کرسی پارلمان این کشور را به دست آورده است. این به معنای کسب اکثریت آرا است و به پاشینیان اجازه می‌دهد تا به تنهایی دولت تشکیل دهد. بلوک «ارمنستان» رابرت کوچاریان ۲۷ کرسی (۲۱ درصد آرا) به دست آورده است، در حالی که بلوک «شرف دارم» سرژ سارکیسیان-آرتور وانتسیان موفق به کسب ۵.۲۳ درصد آرا شده است اما این رقم اجازه نمی‌دهد بلوک مذکور در پارلمان نمایندگی شود. زیرا حد نصاب انتخابات برای ورود به پارلمان ۷ درصد است. بنابراین، فقط دو حزب در پارلمان ارمنستان نمایندگی می‌شوند - بلوک «پیمان مدنی» پاشینیان و بلوک «ارمنستان» کوچاریان. در این حالت، حدود دو سوم کرسی‌های پارلمان در حزب پاشینیان خواهد بود.

* سه: براساس آخرین اخبار منتشر شده حزب قرار مدنی آقای پاشینیان تقریبا ۵۴ درصد آرا را به دست آورده و رقیب او رابرت کوچاریان تنها ۲۱ درصد آرا را به دست آورده است که کمی با آمارهایی که با شمارش اولیه به دست آمده بود متفاوت است. پاشینیان نتیجه این انتخابات را «انقلاب فولادی» خوانده است. پاشینیان به عنوان سیاستمداری دموکرات شناخته می‌شود و انتخاباتی که او پیش از این برگزار کرده بود از نظر سلامت مورد توجه زیادی قرار گرفت. رقیب او سیاستمداری است که ارمنستانی‌ها هم اقبال زیادی به او نشان نمی‌دهند و معتقدند بیش از آنچه باید به روس‌ها و پوتین نزدیک است.

* چهار: پاشینیان هر چند که به عنوان یک الگوی دموکرات شناسانده می‌شود اما با این حال از سوی بسیاری از مردم کشورش مورد اتهام قرار دارد. آنها معتقدند که او در جنگ با قره باغ نتوانست آنطور که باید و شاید از دستاوردهای خود دفاع کند. در جنگ اخیر ارمنستان بخشی از مناطق خود را به آذربایجان واگذار کرد و تعداد زیادی از سربازان این کشور کشته شدند و سر آخر روسیه با حضور خود اوضاع را حل و فصل کرد.

* پنج: ارمنستانی‌ها بابت از دست دادن این مناطق و بابت نزدیکی ناگهانی پاشینیان به پوتین او را نبخشیده‌اند. اما آرای به دست آمده نشان می‌دهد که اوضاع در میان همه مردم اینگونه نیست. آنها از بابت پایان جنگ از پاشینیان خرسندند و هر چند ضربه‌های وارده به این کشور و ارتشش را نمی‌پسندند اما معتقدند که تنها راه برای جلوگیری از خشونت‌های فراوان در قره باغ انتخابی بود که پاشینیان انجام داد. آنها حتی این روزنامه‌نگار پیشین را بابت اتحادش با روس‌ها می‌بخشند.

* شش: پاشینیان در حالی دولت را به دست گرفته بود که فساد اقتصادی و اداری در این کشور غوغا می‌کرد.او برای ثبات بخشیدن به وضعیت، منابع مالی و سیاسی را صرف کرد تا بتواند به نابسامانی‌های حکومت پیشین سامان بدهد و تا حدی هم در این زمینه موفق عمل کرده است. در عین حال او از ارتقای ارتش ارمنستان غافل شد و در حالی که آذربایجان مدام در حال نوسازی ارتش و سلاح‌های خود بود، موضوع را بی‌اهمیت دید و از همین زاویه هم ضربه خورد. اما انتخابات اخیر نشان می‌دهد در ارمنستان تعداد کسانی که به صلح به جای جنگ فکر می‌کنند بیشتر از آنهایی است که بابت شکست‌های نظامی از دولت دلگیرند.

کدخبر: ۳۹۷۸۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر