کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۸۷۴۰
تاریخ خبر:

شائبه دست داشتن مافیای رسانه ‌‌در اهدای توپ طلا

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی|‌ سرانجام زمزمه‌ها به حقیقت پیوست و مسی برنده توپ طلای سال ۲۰۲۱ شد. این شصت و پنجمین توپ طلای فوتبال Ballon D'or است که توسط دارودسته فرانس فوتبال به بازیکن ۳۴‌ساله آرژانتینی اهدا شد تا تعداد توپ‌های طلایی او به عدد ۷ برسد؛ بلکه دوستداران او هم لقب LM7 را برای او انتخاب کنند تا به کریس رونالدو طعنه بزنند!

البته انتخاب مسی بازتاب بسیار منفی‌ای نزد فوتبالیست‌ها و محافل ورزشی اروپا و جهان داشت و اغلب چهره‌های مستقل به انتقاد از این انتخاب پرداختند. فرانس فوتبال سال قبل به بهانه کرونا، این جایزه را لغو کرد تا روبرت لواندوفسکی از کسب آن باز بماند و امسال هم که مهاجم لهستانی شایستگی دریافت آن را داشت، توپ طلا با حیرت جهانی به شماره ۳۰ پاری‌سن‌ژرمن رسید؛

در حالی‌که او نیم‌فصل در تیم جدید باشگاهی‌اش مثل یک سایه بود و فصل قبل هم در بارسای ناکام کومان آن کارایی لازم را نداشت.با انتخاب مسی، بازهم شائبه دست داشتن مافیای رسانه و اسپانسرها در اهدای توپ طلا پُررنگ‌تر از همیشه شد؛ این‌که راز اسپانسر-رسانه-فوتبال چیست و چگونه می‌توان از هزارتوی آن سردرآورد!

دِ بست فیفا
برخی معتقدند فیفا که مهمترین نهاد حاکم بر فوتبال جهان است، از این گاف فرانس فوتبال خشنود شده تا با جایزه موسوم به Thebest خود، نقش مهمتری در معرفی سالانه بهترین‌های فوتبال جهان ایفا کند و به عبارتی توپ طلای فرانس فوتبال را دور بزند؛ در واقع نشریه فرانسوی به دست خود در دامی افتاده تا از ۲۰۲۱ به بعد، رنکینگ بهترین‌های آن به رتبه ۲ نزول کند و جایزه دِ بست فیفا را بالاتر از خود ببیند.

این جایزه از سال ۱۹۹۱ توسط فدراسیون جهانی فوتبال طراحی و به اجرا گذاشته شده که اولین برنده آن لوتار ماتیوس کاپیتان نامی آلمان‌ها بوده است. البته جایزه دِ بست طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ با توپ طلای فرانس فوتبال ادغام شده بود؛ اما از این سال به بعد، مسئولان فیفا و نشریه فرانسوی تصمیم گرفتند که هر یک راه خود را بروند.

طی این ۳۰ سال که از عمر The Best می‌گذرد، مسی با ۶ جایزه و رونالدو هم با ۵ جایزه، در صدر قرار گرفته‌اند. رونالدوی برزیلی و زیدان نیز هر یک ۳ بار برنده دِ بست فیفا شدند. مارکو فان‌باستن، روبرتو باجو، روماریو، ژرژ وه‌آ، لوئیس فیگو، رونالدینیو، کاناوارو، کاکا و لوکا مودریچ دیگر برندگان این جایزه فوتبالی بودند. سال قبل نیز با وجود بحران پاندمی کرونا، فیفا این مراسم را برگزار کرد تا روبرت لواندوفسکی برنده این جایزه مهم شود.

دِ بست سوای بهترین بازیکن سال جهان، به بهترین بازیکن زن جهان، بهترین مربی مرد و زن، بهترین دروازه‌بان مرد و زن و بهترین گل سال (جایزه پوشکاش) هم تندیس طلایی فیفا را اهدا می‌کند.امسال در بخش اصلی این رقابت جهانی که کسب عنوان بهترین بازیکن سال جهان است، این ۱۰ فوتبالیست در پی آرای مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی سراسر جهان هستند:

کریم بنزما (فرانسه/ رئال‌مادرید)، کوین دی‌بروینه (بلژیک/ منچسترسیتی)، کریستیانو رونالدو (پرتغال/ منچستریونایتد)، ارلینگ هالند (نروژ/ بوروسیا دورتموند)، جورجینیو (ایتالیا/ چلسی)، انگولو کانته (فرانسه/ چلسی)، روبرت لواندوفسکی (لهستان/ بایرن‌مونیخ)، کیلیان امباپه (فرانسه/ پاری‌سن‌ژرمن)، لیونل مسی (آرژانتین/ پاری‌سن‌ژرمن)، نیمار (برزیل/ پاری‌سن‌ژرمن)، محمد صلاح (مصر/ لیورپول)

به نظر می‌رسد که تمام تلاش فیفا در این است که انتخاب منصفانه‌ای داشته باشد تا ارزش کار آنها بالاتر از توپ طلای فرانس فوتبال قرار گیرد. در این صورت شانس روبرت لواندوفسکی، کریم بنزما و محمد صلاح بیش از سایرین خواهد بود. در بخش بهترین مربی فوتبال هم ۷ نفر کاندیدای این جایزه هستند که شانس توماس توخل، هانس دیتر فلیک، روبرتو مانچینی و حتی پپ گواردیولا بیشتر از اسکالونی و سیمئونه و کونته است.

بهترین دروازه‌بان سال فیفا هم از جمع آلیسون بکر، دوناروما، مندی، نویر و اشمایکل انتخاب خواهند شد که به طبع شانس جی.جی دوناروما و ادوارد مندی بیشتر از سایرین است.اما شاید جذاب‌ترین بخش دِ بست امسال برای ما ایرانی‌ها، جایزه پوشکاش باشد که مهدی طارمی با گل قیچی‌برگردان خود به چلسی، کاندیدای دریافت آن شده است.

برنده این جایزه توسط دو گروه داوری مشخص می‌شود؛ هیات داوران رسمی فیفا و طرفداران فوتبال در دنیا که می‌توانند رای خود را روی وب‌سایت فیفا بدهند. از رقبای اصلی و البته معروف طارمی برای کسب جایزه پوشکاش می‌توان به لوئیس دیاز کلمبیایی، اریک لاملا، ریاض محرز و پاتریک شیک اشاره کرد؛

به‌خصوص اریک لاملا که سال ۲۰۲۱ وقتی هنوز در تاتنهام بازی می‌کرد، گل فوق‌العاده‌ای به آرسنال زد.رای‌گیری فیفا از اول آذر شروع شده و تا ۱۹ آذر ادامه خواهد داشت. مراسم اهدای جوایز دِ بست فیفا هم روز ۲۸ دی ۱۴۰۰ در شهر زوریخ سوئیس برگزار خواهد شد. این مراسم به دلیل ادامه بحران کووید‌۱۹ به‌صورت مجازی به انجام می‌رسد.

توپ طلای ۲۰۲۲
جبهه انتقادات از انتخاب مسی به‌عنوان برنده توپ طلای سال ۲۰۲۱ شاید باعث تغییر نگرش و فرمت اجرای این رویداد توسط مسئولان مجله فرانس فوتبال شود. البته آنها امسال هم جایزه تشریفاتی بهترین گلزن یا مهاجم را به سلسله جوایز خود افزودند، اما واضح است که سیستم رای‌گیری این رقابت فوتبالی ایراد اساسی دارد؛

ضمن این‌که توپ طلا نیاز به چهره‌های جدیدی دارد تا در صدر رنکینگ بهترین‌های این رسانه ورزشی قرار گرفته و سریال تکراری مسی- رونالدو را پایان بدهند. حال فکر می‌کنید که سال ۲۰۲۲ کدام فوتبالیست برنده این رقابت فشرده خواهد شد؟ سال آینده، سال جام جهانی است، اما چون این رویداد در زمستان گرم قطر برگزار می‌شود، طبعاً رقابت‌های باشگاهی به‌ویژه لیگ قهرمانان اروپا معیار اصلی اهدای توپ طلا خواهد بود.

کیلیان امباپه
از او به‌عنوان ستاره شماره یک فوتبال جهان در دهه جاری یاد می‌کنند. امباپه برای رسیدن به این هدف تنها یک راه‌حل دارد و آن پیوستن به رئال‌مادرید است. او در جمع سپیدها، لیدر اصلی تیم شده و از زیر سایه سنگین نیمار و مسی در پی‌اس‌جی خارج خواهد شد. به همین دلیل این مهاجم جوان از پول هنگفت شیخ قطر گذشته تا روی اهداف فوتبالی خود تمرکز کند. امباپه با پوشیدن پیراهن رئال‌مادرید، شانس اول توپ طلای ۲۰۲۲ خواهد بود. ترکیب رویایی او با بنزما هم از نکات کلیدی این انتقال و این جایزه است.

کریم بنزما
این مهاجم فرانسوی امسال هم شانس بردن توپ طلا را داشت، اما دومی رئال‌مادرید در لالیگا، شکست از چلسی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا و ناکامی عجیب فرانسه در بازی مقابل سوئیس در جام ملت‌های اروپا باعث شد تا کمی از مدار خارج شود. بنزما فصل ۲۲-۲۱ را عالی شروع کرده و اگر به همین شکل پیش برود و به جوایز تیمی هم دست پیدا کند، بدون شک از شانس‌های اصلی توپ طلای ۲۰۲۲ است. مهاجمی که در ۳۴ سالگی شکوفا شده و در میدان فوتبال بازی مدرنی را پیاده می‌کند.

روبرت لواندوفسکی
لوا در سومین یورش جدی خود به توپ طلا، رقبای بزرگی را در کنار خود می‌بیند. ماشین گلزنی بایرن باید کماکان نقش اصلی خود در خط آتش مونیخی‌ها را بازی کند و با تیمش به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا برسد تا بلکه نظر انتخاب‌کنندگان سخت‌گیر فرانس فوتبال که نشان دادند چندان میانه خوبی با این مهاجم برجسته لهستانی ندارند را تغییر دهد. البته لواندوفسکی با تیم متوسط لهستان، بازی‌های سختی در پلی‌آف راهیابی به جام جهانی قطر هم در پیش دارد که اگر در این رقابت‌ها موفق ظاهر نشود و لهستان به جام جهانی صعود نکند، بدون شک شانسی برای بردن توپ طلای ۲۰۲۲ نخواهد داشت.

وینسیوس جونیور
مهاجم جوان برزیلی در فصل جاری زیر نظر کارلتو شکوفا شده و دیگر از آن فوروارد توپ خراب‌کن جلوی دروازه‌ها خبری نیست. وینسیوس با اعتماد به‌نفس بالا و ادامه روند موفق خود در رئال‌مادرید، یکی از بخت‌های مهم توپ طلای ۲۰۲۲ است. البته شاید هنوز هم روند سینوسی او، دوستداران رئال را اذیت می‌کند؛ اما وینی در فصل جاری واقعاً با گذشته خود فاصله گرفته و به مهاجمی گلزن و تعیین‌کننده تبدیل شده است. وینیسیوس ۲۱ ساله است و در دهه جاری، رقابت تنگاتنگی با ستاره‌های جوان این روزهای فوتبال خواهد داشت تا جریان توپ طلا را از مدار مسی- رونالدو خارج کنند.

ارلینگ هالند
مهاجم قهار و گلزن نروژی، با حضور در دو تیم متوسط ملی و باشگاهی شانسی برای بردن توپ طلا ندارد. او سال ۲۰۲۲ از دورتموند جدا شده و به احتمال زیاد راهی یکی از دو تیم رئال‌مادرید و یا منچسترسیتی خواهد شد. هالند با فلسفه رئال که مبتنی بر ضدحمله است، بیشتر همخوانی دارد تا تیکی‌تاکای پپ در سیتی و به‌نظر می‌رسد که سپیدپوش شدن او مترادف با نزدیکی هر چه بیشتر به قله فوتبال جهان است. البته حذف نروژ از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و عدم حضور این مهاجم برجسته در جام جهانی قطر، کار او را در کسب جوایز فردی سخت می‌کند.

محمد صلاح
مهاجم مصری لیورپول در فصل ۲۲-۲۱ فوتبال اروپا به فرم خوب خود بازگشته و نقش مهمی در موفقیت لیورپول در لیگ برتر و لیگ قهرمانان داشته است. صلاح با ادامه این روند گلزنی طبعاً در بالای فهرست بهترین‌های سال فرانس فوتبال در سال ۲۰۲۲ قرار خواهد گرفت. او در جام جهانی قطر هم حاضر خواهد شد تا با درخشش در خط حمله مصر، تیمش را راهی دور دوم این رقابت‌ها کند که بزرگترین آرزوی اوست.

کدخبر: ۴۲۸۷۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر