کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۱۷۲
تاریخ خبر:

سیگنال‌های مثبت برای‌ کاهش قیمت دلار

روزنامه هفت صبح | بعضی انتظار داشتند دیروز بازار ارز در واکنش به اقدام آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه به‌هم بریزد و اما اینطور نشد. دلار روی مرز ۲۲۵۰۰ تومان درجا زد و قیمت طلا و سکه حتی اندکی ریزش هم داشت. یک دلیل این ماجرا می‌تواند مخالفت بیشتر کشورها با تصمیم دولت آمریکا باشد که اگر اتفاق خاصی نیفتد باعث ناکامی ترامپ برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل خواهد شد.

در کنار این مسئله اما دیروز سیگنال‌هایی به بازار ارز داده شد که می‌توانیم حتی در روزهای آینده شاهد کاهش محسوس قیمت ارز هم باشیم. این نکته را هم بگوییم که دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه از این به بعد هنگام خرید طلا و سکه برای مبالغ بالاتر از ۱۵میلیون تومان ارائه کارت ملی الزامی است. هرچند این بخشنامه مربوط به یک سال و نیم پیش و اقدامی در راستای مبارزه با پولشویی بود اما بعضی اینطور برداشت کردند که اتفاق جدیدی برای دریافت مالیات افتاده. همین شایعه هم روی بازار اثر گذاشت و قیمت سکه و طلا را نزولی کرد.

بعید نیست این خبر روی بازارهای موازی مثل ارز هم حداقل تاثیر کوتاه مدتی داشته باشد. کمی دورتر را هم اگر رصد کنیم عرضه واکسن کرونا می‌تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت طلا و ارز شود. محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر پیش بینی کرده که در اولین گام با ورود واکسن کرونا قیمت طلای جهانی تا ۱۷۰۰ دلار سقوط می‌کند و قیمت ارز هم صددرصد کاهش می‌یابد. او تخمین زده که ۳۰۰ تن طلا و سکه در منازل ذخیره شده و بین ۲۵ تا ۳۰میلیارد دلار ارز هم در خانه‌هاست. حالا سه موضوعی که می‌تواند به تعدیل قیمت ارز در روزهای آینده کمک کند را یک‌بار مرور کنیم:

* یک: بسته تشویقی بازگشت ارز حاصل از صادرات
دیروز رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد یک بسته تشویقی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات با هدف حمایت از صادرکنندگان طراحی شده. پیش از این دولت تا پایان تیرماه برای بازگشت ارز حاصل از صادرات مهلت داده بود که این اولتیماتوم البته با انتقاد فعالان اتاق بازرگانی مواجه شد. تا اینکه اخیرا مسئولان اتاق بازرگانی و بانک مرکزی جلساتی تشکیل دادند و کمیته‌ای برای پیگیری این ماجرا تشکیل شد و اقداماتی برای تسهیل این روند در نظر گرفته شده است.

* دو: سرعت گرفتن بازگشت ارزهای صادراتی
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌و‌گویی با وب سایت اقتصادآنلاین پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده قیمت ارز در بازار کاهش پیدا می‌کند. محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران این فرضیه که قیمت واقعی ارز همین عدد فعلی است را رد کرده و گفته: «معتقدم که قطعا نرخ کنونی ارز قیمت ذاتی آن نبوده و چنانچه برگشت ارز صادراتی و نفتی به شرایط عادی خود برگردد قیمت ارز نیز کاهش یافته و به ارزش ذاتی خود نزدیک خواهد شد.

با تلاش بانک‌ مرکزی و وزارت امورخارجه گشایش‌هایی اتفاق خواهد افتاد و از طرف دیگر تلاش صادرکنندگان در افزایش صادرات و تسریع در برگشت ارز حاصل از صادرات هم می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش نرخ ارز داشته باشد. با توجه به عادی شدن شرایط تجاری در خصوص صادرات کالا‌های غیرنفتی از یک‌سو و تلاش‌های انجام شده به منظور آزادسازی منابع ارزی از سوی دیگر می‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ ارز در آینده نزدیک کاهشی خواهد بود.»

* سه: مجازات صادرکنندگانی که ارز را برنگردانند
علاوه بر اینکه چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد اسامی ۲۵۰نفر از متخلفان که ارزهای صادراتی را به کشور برنگرداندند به قوه قضائیه ارائه شده، خبرهایی از جریمه این متخلفان از سوی دستگاه‌های مختلف به گوش می‌رسد؛ یکی اینکه احسان قمری، مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت دیروز اعلام کرد تا ۱۵ شهریور همه صادرکنندگان برای رفع ۳۰ تا ۷۰درصد تعهد ارزی مهلت دارند.

اگر تا این زمان به تعهدات خود عمل نکنند کارت بازرگانی آن‌ها ابطال می‌شود. در عین حال گمرک ایران هم هفت مجازات برای این دسته از صادرکنندگان متخلف اعلام کرده. از جمله اینکه حق صدور و تمدید کارت بازرگانی و هرگونه مجوز واردات و صادرات از آن‌ها سلب می‌شود و گواهی تخصیص ارز برای آن‌ها صادر نخواهد شد. از بیمه‌نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌های صادراتی برای این دسته متخلفان دیگری خبری نیست. شبکه صرافی‌ها اجازه ارائه خدمات و انتقال ارز برای این گروه را نخواهند داشت.

حق استرداد حقوق و عوارض گمرکی ندارند و سازمان امور مالیاتی هم مکلف شده معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی آن‌ها را لغو کند. خلاصه با این ترفندها صادرکنندگانی که از بازگشت ارز خودداری کنند بیشتر از قبل در محاصره قرار می‌گیرند و به همین دلیل می‌توان انتظار داشت در روزهای آینده روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور سرعت بگیرد و قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شود.

کدخبر: ۳۴۶۱۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر