کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۹۴۲
تاریخ خبر:

سیل ‌شکایت‌ها علیه پرسپولیس و استقلال

روزنامه هفت صبح | در این چند روز، اخباری از رسیدن شکایاتی علیه پرسپولیس و استقلال و البته صدور احکامی علیه این دو تیم از سوی فیفا منتشر شد. مرور این اخبار می‌تواند یک بار دیگر نشان دهد که دو باشگاه بزرگ کشورمان در چه شرایط بحرانی و خطرناکی قرار دارند.

*** پرسپولیس
* نیلسون جونیور: نیلسون کوریا جونیور دروازه‌بان برزیلی اسبق پرسپولیس یک میلیارد تومان از این باشگاه طلب دارد که هنوز این پول به او داده نشده و به احتمال زیاد پرونده او در فیفا بار دیگر به جریان بیفتد. این دروازه‌بان که در فصل ۹۲- ۹۱ به خدمت پرسپولیس درآمد، در فصل ۹۴- ۹۳ در نیم‌فصل از این باشگاه جدا شد.

در واقع پرسپولیس در این فصل به صورت یکطرفه قرارداد این بازیکن را فسخ کرد و سپس او برای گرفتن مطالباتش به فیفا شکایت کرد. در حکم فیفا، پرسپولیس محکوم به پرداخت مطالبات این دروازه‌بان برزیلی شد و در ادامه مسئولان وقت باشگاه با نیلسون مصالحه کردند تا حقوق وی پرداخت شود‌ اما با وجود این مصالحه، باز هم در پرداخت این مطالبات کوتاهی شده و تاکنون صورت نگرفته است. این پرونده در شرایطی در فیفا به جریان افتاده که این روز‌ها این باشگاه با شکایت‌های زیادی از سوی خارجی‌هایی که به خدمت داشته، روبه‌رو است.

* فرناندو گابریل: یک و نیم ماه قبل بود که تیم مذاکره کننده پرسپولیس در دوبی، عکسی با فرناندو گابریل منتشر کرد و خبر از توافق با این بازیکن داد. رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس هم در این باره نوشت: به این ترتیب با توجه به توافق صورت گرفته‌، این بازیکن پذیرفت پیگیری خود را در نقطه کنونی متوقف کند و در ادامه درباره نحوه و زمان‌بندی انجام تعهدات از سوی باشگاه نیز بین طرفین توافق کامل صورت گرفت‌.

اما حالا نه حقوق گابریل پرداخت شده و توافق برای پرداخت حقوق نیز بی‌نتیجه مانده که کمیته حل اختلاف فیفا، ‌علیه پرسپولیس رای صادر کرده و این باشگاه را به پرداخت ۲۵ هزار دلار (۲۳ هزار دلار + ۵ درصد دیرکرد) محکوم کرده است. در این رای همچنین آمده است: در صورتی که مبلغ ذکر شده طی ۴۵ روز آتی به گابریل پرداخت نشود باشگاه پرسپولیس تا روز پرداخت این وجه از سه پنجره نقل و انتقالاتی ملی و بین‌المللی متوالی محروم می‌شود.

* برانکو: محمدحسن انصاری‌فرد در اولین روز انتخابش به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به هواداران تیمش وعده توافق قطعی با برانکو را داد اما تلاش‌های تیم حقوقی پرسپولیس برای توافق با سرمربی اسبق این تیم به نتیجه نرسید تا برانکو از پرسپولیس به فیفا شکایت کند. آنطور که شنیده می‌شود حکم فیفا درخصوص پرونده برانکو در پروسه یک هفته‌ای ۲۳ اسفند تا پایان این ماه به دست پرسپولیسی‌ها می‌رسد و جالب است بدانید ادعای پرسپولیسی‌ها درخصوص فسخ یکطرفه این مربی برای قرارداد سال دوم هم مورد قبول فیفا قرار نگرفته و این باشگاه ملزم به پرداخت تمام حق و حقوق برانکو و دستیارانش شده است. طلب کادر کروات از پرسپولیس ۷۹۷ هزار و ۹۲۱ یورو است که با قیمت امروز یورو بیش از ۱۳ میلیارد خرج روی دست سرخ‌ها می‌گذارد.

* ماریو بودیمیر: فیفا روز چهارشنبه رای خود برای شکایت ماریو بودیمیر را پس از بررسی لایحه دفاعیه پرسپولیس صادر کرد. انصاری‌فرد هم بعد از برد پرسپولیس مقابل شهر خودرو حکم فیفا را فاش نکرد و فقط شکایت کالدرون به فیفا را در جمع خبرنگاران اعلام‌ کرد. بر اساس حکم فیفا باشگاه پرسپولیس به پرداخت ۴۷۵هزار یورو به بودیمیر بابت مطالبات قرارداد فصل گذشته و قرارداد فصل جاری محکوم شده است.

* سایر شکایت‌ها: گفته می‌شود لایحه شکایت ۸۵ صفحه‌ای گابریل کالدرون از پرسپولیس هم به این باشگاه وصول شده است. دستیاران او هم بیکار نخواهند نشست و امروز و فرداست که لایحه شکایت آنها هم به باشگاه پرسپولیس برسد. پرسپولیس همین حالا بازیکنان خارجی دیگری هم دارد که هنوز نتوانسته طبق قرارداد به تعهداتش عمل کند و مطالبات آنها را بپردازد. ضمن اینکه بازیکنان داخلی پرسپولیس هم همواره از مشکلات مالی گله می‌کنند و هر چند هفته یک بار با اعتصابی کوتاه اعتراض خود را به این موضوع نشان می‌دهند.

*** استقلال
* وینفرد شفر: کنار گذاشتن او از استقلال به شکلی کاملا غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی صورت گرفت. مدیران استقلال او را بدون اینکه به صورت رسمی و قانونی اخراج کنند، به محل تمرین راه ندادند و پسر شفر با فیلم گرفتن از اتفاقاتی که رخ داد، نشان داد که آنها به خوبی می‌دانند چگونه باید وارد این مجادله حقوقی شوند و در آن به پیروزی هم برسند.

در ادامه علی خطیر هم اتهاماتی علیه شفر مطرح کرد که مربی آلمانی این اتهامات را رد کرد و وعده داد که او و استقلالی‌ها را در دادگاه فیفا خواهد دید. حالا گفته می‌شود در چند روز آینده فیفا حکم شکایت شفر از استقلال را صادر خواهد کرد. حکمی که به احتمال زیاد در آن استقلال محکوم به پرداخت چند صد هزار دلار خواهد شد. البته شفر در این شکایت تنها نیست و پسرش و دستیارانش هم شکایت‌هایی از استقلال کرده‌اند که آبی‌ها باید منتظر آنها هم باشند.

* آندره‌آ استراماچونی: هنوز خبر رسمی شکایت استراماچونی از استقلال منتشر نشده اما آخرین عکس‌العمل‌های او و وکلایش نشان می‌داد که از برخورد مدیران استقلال در ماجرای جدایی او حسابی عصبانی هستند. چند روز پیش هم شایعاتی مبنی بر شکایت رسمی او از استقلال به فیفا منتشر شد اما هنوز تایید نشده اگرچه به نظر می‌رسد این شایعه حقیقت داشته باشد و استقلالی‌ها هم به زودی این خبر را تایید خواهند کرد. دستیاران او هم مثل دستیاران شفر حق و حقوقی دارند که پرداخت نشده و طبعا آنها هم بیکار نخواهند نشست.

* ایسما، منشا و جپاروف: آنطور به گوش می‌رسد استقلال اگر تا بیستم یا نهایتا تا بیست و پنجم اسفند ماه نتواند رضایت این سه بازیکن را جلب کند، حداقل با شکایت یکی، دو بازیکن از این جمع با محرومیت و جریمه سنگینی رو به رو می‌شود که می‌تواند بحرانی بزرگ را برای آنها در پی داشته باشد. شنیده‌ها حاکی از آن است که دو پنجره محرومیت از نقل و انتقالات کمترین تبعات این شکایت‌ها و پرونده‌های مالی جدید است که استقلال باید قبل از صدور حکم، تسویه حساب خود را با آنها انجام بدهد و مانع از صدور حکم جدید از سوی فیفا شود.

طلب سرور جپاروف درست از یک سال و نیم پیش پابرجا باقی مانده و جدی‌ترین پرونده در جمع سه بازیکن مذکور برای این هافبک ازبکستانی است که بعد از جدایی از استقلال و حضور در باشگاهی قزاقستانی دیگر به فوتبال خود ادامه نداد و ترجیح داد در دوره‌های مربیگری شرکت کند.

این بازیکن ازبک از طریق مدیربرنامه‌های خود در یک سال گذشته به شدت پیگیر دریافت مطالباتش شده و گویا شکایت او به کمیته انضباطی فیفا جدی‌ترین تهدید برای استقلال محسوب می‌شود. ضمن اینکه گادوین منشا بازیکن این روزهای گل‌گهر سیرجان نیز مطالباتی از استقلال دارد و گویا پیگیری‌های او از طریق فدراسیون فوتبال و مراجع داخلی ادامه داشته است.

البته در این بین ایسما گونزالوس بازیکن قرضی از باشگاه پاختاکور که بیشترین طلب را دارد، فعلا شکایت رسمی انجام نداده اما طی مذاکراتی که با مدیران قبلی باشگاه داشته امیدوار است تا اواسط اسفند ماه یعنی قبل از پایان پرونده سال ۹۸ طلب ۱۲۵ هزار دلاری خود را دریافت کند‌ اما با شرایط مالی فعلی بسیار بعید است این پول به حساب بازیکن سابق آفریقایی- اروپایی آبی‌ها واریز شود. از همین رو هیچ بعید نیست او هم از طریق وکلای خود شکایتی رسمی به کمیته انضباطی فیفا داشته باشد.

* سایر شکایات: بویان نایدنوف، لئاندرو پادوانی و رابسون جانواریو هم جزو بازیکنانی هستند که مدت‌هاست از استقلال شکایت کرده‌اند. جانواریو حتی حکم هم گرفته و استقلال فرصت زیادی برای پرداخت مطالبات او ندارد. وکیل رسمی این باشگاه هم که یک خانم ایتالیایی است، به دلیل پرداخت نشدن حق‌الزحمه‌اش آبی‌ها را تهدید به شکایت به فیفا کرده است!

کدخبر: ۳۱۲۹۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر