کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۲۴۰۷
تاریخ خبر:

‌سوئیفتی، زنگ‌ها را به صدا در می‌آورد

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی|‌ بدون هیچ حرف و حدیثی باید گفت امسال، سال تیلور سوئیفت بود و باید او را پربحث‌ترین، مورد توجه‌ترین و البته موفق‌ترین چهره موسیقی و شاید عرصه هنر در سال ۲۰۲۳ دانست. آلبوم تازه ملکه این روزهای موسیقی پاپ آمریکا به نام «اکنون صحبت کن» به دوازدهمین آلبوم او بدل شد که پس از انتشار به سرعت به صدر جدول هفتگی بیلبورد راه یافته است.

به این ترتیب، خانم سوئیفت نه تنها رکورد «باربارا استرایسند» را شکست بلکه به نخستین خواننده زن بدل شد که همزمان ۴ آلبومش در میان ۱۰ آلبوم برتر تاریخ موسیقی پاپ رده‌بندی شده توسط بیلبورد قرار دارد. او همچنین تنها هنرمند در قید حیات است که همزمان ۱۱ آلبومش در میان ۲۰۰ آلبوم برتر قرار گرفته است. روزهای خوش تیلور سوئیفت ۳۳ ساله زمانی اتفاق می‌افتد که او در تور جهانی خود که اِراس نام دارد، رکوردها را جابه‌جا کرد.

‌ارائه به روایت آمار
کنسرت‌های برگزار شده تیلور سوئیفت در قالب تور جهانی اراس تاکنون بیش از 2/1میلیارد دلار فروش داشته است. البته این کنسرت‌ها اکنون متوقف شده و قرار است از ۱۰ روز دیگر دوباره به صحنه‌ها بازگردد و همچنان رکوردها را جابه‌جا کند. جالب است بدانید متوسط قیمت بلیت این کنسرت‌ها در اقصی نقاط دنیا ۲۵۰دلار بوده است. بنابراین باید بگوییم به طور متوسط تاکنون 8/4میلیون نفر در سراسر جهان به تماشای کنسرت سوئیفت آمدند که رقم قابل توجه و بزرگی است.

پرفروش‌ترین تور کنسرت موسیقی تاریخ
از حیث فروش کلی، بالاترین رکورد ثبت شده در تاریخ تور کنسرت‌های موسیقی برگزار شده در آمریکا به تور «یلوی» التون جان با درآمد ۸۵۳میلیون دلاری اختصاص دارد. اد شیران نیز از برگزاری تور «دیواید» خود ۷۷۶میلیون دلار درآمد کسب کرد و در رتبه دوم این فهرست قرار دارد. گروه موسیقی راک یو۲ برای تور موسیقی«۳۶۰ درجه» خود ۷۳۶میلیون دلار کسب کرد و در رتبه سوم قرار دارد.

گروه‌های موسیقی راک «گانز اند رزز» و «رولینگ استونز» نیز با درآمد ۵۸۴ و ۵۳۸میلیون دلاری رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. با این حساب، تور اراس با ثبت رکورد کنونی 2/1میلیارد دلاری در جایگاهی قرار گرفته که شکست این رکورد کار هر کسی نیست و نمی‌توان رقیبی برای آن متصور شد. البته باید این نکته را نیز اضافه کنیم که پیش‌بینی می‌شود این تور در سه ماهه پیش‌رو تا پایان جشن سال نو نیز ۲میلیارد دلار دیگر بفروشد و رکورد خود را به 4/1 میلیارد دلار ارتقا دهد تا همچنان بی‌رقیب باقی بماند.

‌پرجمعیت‌ترین‌ها
شلوغ‌ترین کنسرت تیلور سوئیفت، کنسرت او در استادیوم سوفی لس‌آنجلس بود که ۷۰ هزار نفر را در خود جای داد. اگرچه جمع کردن این تعداد از هواداران برای یک خواننده جوان از نسل جدید به خودی خود یک رکورد و دستاورد به حساب می‌آید اما باید بگوییم قابل مقایسه با رکوردهای جهانی ثبت شده در گذشته نیست. از حیث تعداد تماشاگر در یک کنسرت انفرادی، رکورد در دست گروه موسیقی «گریت‌فول دد» است.

این گروه در کنسرت سال ۱۹۹۷ خود که در نیوجرسی برگزار شد ۱۰۰هزار بلیت فروخت اما ۱۰۷هزار نفر وارد سالن کنسرت شدند. رکورددار کنسرت‌های گروهی نیز به اجرای مشترک فرانک سیناترا، تینا ترنر، پل مک‌کارتنی در سال ۱۹۹۰ تعلق دارد که ۱۸۴هزار نفر در آن حضور داشتند. البته رکورددار تعداد مخاطب در کنسرت‌های موسیقی جهان ژان میشل ژار است که در کنسرت سال ۱۹۹۷ خود که در مسکو برگزار می‌شد بیش از 3/5میلیون نفر را به شنیدن صدای موسیقی‌‌اش مهمان کرد. با این حساب به این نتیجه می‌رسیم که گرچه کنسرت‌ها گران‌تر و پردرآمدتر شده‌اند اما در گذشته پررونق‌تر بوده‌اند.

فیلم کنسرت اراس
اگر آمار و ارقام زبان باز کنند به تیلور سوئیفت می‌گویند که برای او به صرفه است که تور کنسرت‌های خود را ادامه دهد و همچنان فیلم‌هایی از زندگی خود و اجراهایش در سینما اکران کند. جالب است بدانید فیلم اجرای او در کنسرت اراس تاکنون ۱۲۰ میلیون فروخته و جالب است بدانید تنها ۲۶میلیون دلار از این رقم چشمگیر مربوط به روز افتتاحیه آن است.

با این حساب باید بگوییم فیلم اجرای تیلور سوئیفت بیش از بسیاری از فیلم‌های سینمایی مطرح در روز اول اکران آن فروخته است. این اتفاق نادر و کم‌تکرار به این معنی است که تیلور سوئیفت نه تنها جیب خود را بسته، بلکه اقتصاد آمریکا را نیز تقویت می‌کند. سود تخمینی تیلور از درآمد اقتصادی سالانه ۴۲ کشور جهان بزرگتر است و سود درآمد 1/4میلیارد دلاری او نیز برای ارسال ۱۷دلار به هر آمریکایی کافی است.

‌به مثابه محرک اقتصادی
تیلور سوئیفت از فروش بلیت‌ها و کالاهای مورد علاقه‌اش بیشترین سود را نصیب خود و اقتصاد آمریکا می‌کند. گفته می‌شود هتل‌های شهرهایی که تور اراس در آن‌ها برگزار شدند، به طور متوسط ۲۰۸ میلیون دلار به گاوصندوق‌های‌شان اضافه کرده‌اند و این حساب و کتاب تنها با احتساب شب‌های برگزاری کنسرت است و اگر بینندگان و هواداران تیلور یک یا چند شب قبل و یک یا چند شب بعد هم در آن هتل و همان شهر اقامت داشته باشند، این سود سر به فلک می‌کشد.

لازم به ذکر است در قریب به اتفاق کنسرت‌ها هواداران حداقل یک روز اضافه در هتل می‌مانند. به عنوان مثال، ۶ نمایش او در استادیوم سوفی لس‌آنجلس ۳۲۰میلیون دلار به اقتصاد منطقه تزریق کرد و نمایش‌های او در دنور منجر به افزایش ۱۴۰میلیون دلاری دخل کسب‌وکارهای آن شهر شد.

‌تیلور دست و دلباز
تیلور سوئیفت برخلاف درآمدهای هنگفتش، چندان تمایلی به پیگیری روش و منش ثروتمندان ندارد و بسیار دست و دلباز است و عادت به تقسیم ثروتش دارد. تاکنون و روی هم رفته، او بیش از ۵۰میلیون دلار پاداش به گروه موسیقی خود پرداخت کرده است که در تمام تاریخ عرصه موسیقی بی‌سابقه است. این پایان ماجرا نیست و جالب است بدانید هر راننده کامیونی که تجهیزات تور او را در سراسر کشور جابه‌جا می‌کرد، ۱۰۰ هزار دلار دستمزد اضافی از سوئیفت دریافت می‌کرد.

‌به قیمت طلاق
باید بگوییم همین دستاوردها و سفرهای پی در پی تیلور سوئیفت به ایالت‌های مختلف آمریکا و کشورهای دیگر جهان، موجب سرد شدن رابطه او با همسرش، جو الوین شد. از سوی دیگر جو که فردی عزلت‌نشین و گوشه‌گیر بود توان پذیرش و مدیریت این شدت علاقه و توجه مردم به تیلور را نداشت و تصمیم گرفت به این رابطه پایان دهد.

تیلور درباره این طلاق گفت که نمی‌توان همه چیز را با هم به دست آورد و در کنار هم نگاه داشت. البته مدتی بعد او با تراویس کلسی، بازیکن فوتبال آمریکایی تیم کانزاس سیتی شیفز وارد رابطه عاطفی شد و حضور او در استادیوم برای تشویق کلسی موجب افزایش درآمد هفتگی لیگ ملی فوتبال آمریکایی به میزان 2/3 میلیون دلار شده است.

کدخبر: ۵۴۲۴۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر