کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۴۵۳
تاریخ خبر:

سوئدی خسته، آرژانتینی جنگجو

سوئدی خسته، آرژانتینی جنگجو

روزنامه هفت صبح| نمایش‌های ناامیدکننده نبیل باهویی در پرسپولیس، فصل تازه‌ای از داستان جذب مهاجمان ضعیف در این تیم را آغاز کرده است. همزمانی این ماجرا با نمایش‌های خوب گوستاوو بلانکو در استقلال باعث شده تا بین او و باهویی مقایسه‌هایی صورت بگیرد. مرور عملکرد این دو بازیکن در فصل‌های گذشته می‌تواند عملکرد فعلی آنها را توجیه کند.

نبیل باهویی؛ فقط دو فصل خوب!
این مهاجم 32 ساله در بین سال‌های 2014 تا 2015 به تیم ملی سوئد هم دعوت شده بود و 8 بازی کرده و گلی نزده بود. در آن مقطع باهویی عضو تیم «ای‌آی‌کا» در لیگ سوئد بود. نیبل دو فصل در این تیم بازی کرد و در 64 بازی 26 گل به ثمر رساند. این بهترین عملکرد دوران فوتبالی باهویی به شمار می‌رود.

او البته در یک مقطع بین سال‌های 2019 تا 2022 هم عضو همین تیم بود و توانست در 75 بازی 22 گل بزند. عجیب اینکه فقط در همین دو مقطع تعداد گل‌های نبیل برای تیم‌هایش دو رقمی شده است! دو دوره کابوس‌وار هم در دوران بازی باهویی وجود دارد. او بعد از اولین درخشش در تیم «ای‌آی‌کا»، به تیم الاهلی عربستان پیوست و 10 بار برای این تیم به میدان رفت اما حتی یک بار هم موفق به گلزنی نشد!

پس از این ناکامی به شکلی غیرمنتظره به تیم هامبورگ آلمان پیوست و فقط 7 بار برای این تیم بازی کرد و گلی هم نزد و خیلی زود به تیم دوم باشگاه تبعید شد. در این تیم هم فقط یک بازی انجام داد و در پایان فصل راهی تیم گراس‌هاپرز سوئیس شد. در 29 بازی فقط 3 گل زد و به صورت قرضی به تیم محبوبش یعنی «ای‌آی‌کا» برگشت و در 11 بازی 3 باز گلزنی کرد.

در ادامه به لیگ هلند و تیم خرافشاپ رفت و وقتی در 7 بازی موفق به گلزنی نشد دوباره به سوئد و ای‌آی‌کا بازگشت و دومین دوره درخشان بازی‌اش را در این تیم سپری کرد. پس از این دوران موفقیت‌آمیز دوباره به خاورمیانه آمد و این بار به تیم قطر اس‌سی در لیگ ستارگان قطر پیوست و یک دوره ناکامی دیگر برای او رقم خورد؛ با 8 بازی و صفر گل زده! در هیچ کدام از بازی‌ها هم بیشتر از یک نیمه برای تیمش بازی نکرد.

پس از یک نیم‎‌فصل فاجعه‌بار از تیم قطری هم جدا شد و سرانجام چند هفته پیش با انتخاب رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به این تیم پیوست. او تا امروز در 6 بازی و به مدت 190 دقیقه با پیراهن پرسپولیس به میدان رفته اما نه‌تنها موفق به گلزنی نشده، بلکه در بعضی از بازی‌ها، حتی در لمس توپ هم آمار ناامیدکننده‌ای داشته و در بازی برگشت مقابل النصر هم با انجام یک خطای بی‌مورد روی مدافع این تیم بهترین بخت گلزنی پرسپولیس را از این تیم گرفته است. از او به عنوان اولین خروجی پرسپولیس در نیم‌فصل نام برده می‌شود!

گوستاوو بلانکو (همیشه تاثیرگذار)
این مهاجم آرژانتینی زاده اوکراین، در طول دوران فوتبالش آمار گلزنی فوق‌العاده‌ای نداشته اما همواره در لیگ‌ها و تیم‌های معتبرتری بازی کرده و از سال 2015 به بعد در هیچ تیمی تعداد گل‌های زده‌اش در طول فصل صفر نبوده است. اولین درخشش او در تیم آسیریسکای سوئد بود که توانست در 25 بازی برای این تیم 10 گل بزند.

تفاوت مهم او با نبیل باهویی، مشارکت بیشتر در گل‌های تیم‌هایش است. در حالی که در کارنامه باهویی به ندرت پاس گل دیده می‌شود، بلانکو در همین فصل برای آسیریسکا 6 پاس گل هم ثبت کرد. یک نیم‌فصل برای تیم کاراپتی اوکراین بازی کرد و دو گل و یک پاس گل در 9 بازی را ثبت کرد. فصل بعد در همین تیم ماند و کارش را با 11 گل و 4 پاس گل تمام کرد. عملکرد خوبش باعث شد تا به بهترین تیم اوکراین یعنی شاختار دونتسک بپیوندد. اما بلانکو نتوانست در این تیم موفق باشد.

در تمام طول فصل 136 دقیقه بازی کرد و فقط یک گل زد و یک پاس گل داد. فصل بعد به مالاگا در لیگ دوی اسپانیا رفت و 9 گل و 7 پاس گل آمار او در این تیم بود. در فصل بعد راهی آنتالیا اسپور ترکیه شد و با 4 گل و دو پاس گل به کارش در این تیم پایان داد. او به لالیگای 2 برگشت و این بار پیراهن رئال اویدو را پوشید و 7 گل برای این تیم به ثمر رساند.

یک فصل هم به صورت قرضی در ایبار بازی کرد و 4 گل زد و دو پاس گل داد. فصل بعد به صورت قطعی در همین تیم به میدان رفت و فقط 4 گل زد و البته در یک مقطع هم حدود 10 بازی را به دلیل مصدومیت از دست داد. این آخرین فصل او قبل از پیوستن به استقلال بود و همین چند هفته پیش، بعد از مدت‌ها تمرین و بلاتکلیفی، سرانجام قراردادش با استقلال ثبت شد و توانست برای این تیم بازی کند. او تا امروز 225 دقیقه برای استقلال بازی کرده و یک گل زده است.

اما تفاوت‌های مهم‌تری هم با مهاجم خارجی پرسپولیس دارد. بلانکو برخلاف نبیل، زیاد در جریان بازی قرار می‌گیرد، می‌جنگد، تکل می‌زند، دربیل می‌کند و در کارهای تیمی مشارکتی فعال دارد. هرچند یک گل برای او آمار فوق‌العاده‌ای به شمار نمی‌رود اما عملکردش با نبیل باهویی کاملا متفاوت بوده است. آنقدر خوب بوده که یحیی گل‌محمدی اعتراف کند که قبل از شروع فصل خواهان او بود اما باشگاه به جای او نبیل باهویی را جذب کرد!

کدخبر: ۵۵۰۴۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر