کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۴۰۹
تاریخ خبر:

سه توصیه طلایی برای خریداران سهام پالایش یکم

روزنامه هفت صبح | نماد پالایش یکم سه‌شنبه هفته گذشته و با چیزی حدود ۴۱روز تاخیر بالاخره قابل معامله شد. بعد از گذشت چهار روز معاملاتی حالا ارزش ۵۰۰واحد این نماد تا پنج میلیون و ۴۱۳هزار و ۵۰۰تومان افزایش پیدا کرده است. در حالی که افراد برای خرید همین تعداد واحد پنج میلیون تومان پول داده بودند.

تاخیر زیاد در آزادسازی معاملات نماد پالایشی یکم و بازدهی کم آن ظرف چهار روز معاملاتی سپری شده، ممکن است بعضی‌ها را برای فروش آن وسوسه کند. این نوشته کمک می‌کند درست تصمیم بگیریم. صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم از باقیمانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز تشکیل شده است.

* یک: قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم دیروز با رشد ۲.۱۵درصدی نسبت به روز معاملاتی شنبه ۱۰هزار و ۸۲۷تومان معامله شد. به‌ این ترتیب ارزش ۵۰۰واحد از دومین ETF دولتی به پنج میلیون و ۴۱۳هزار و ۵۰۰تومان افزایش پیدا کرد. در معاملات روز شنبه هم در مقایسه با روز چهارشنبه قیمت هر واحد از صندوق پالایش یکم ۱.۱۱درصد افزایش پیدا کرده بود.

* دو: یک کارشناس بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران می‌گوید سهام صندوق پالایش یکم از ارزش بالایی برخوردار است و فروش آن طی یک یا دوماه آینده می‌تواند به ضرر سهامدار تمام شود. به‌گفته محمدعلی احمدزاده اصل به‌طور کلی نمادهای شرکت‌های پالایشگاهی‌ از ابتدای سال با رشد خوبی مواجه بودند و برای بازه‌ای دچار اصلاح شدند اما دوباره رشد خواهند کرد.

سهم‌ صندوق پالایش یکم به علت ارزش‌های جایگزینی و سودآوری از ارزش بالایی برخوردار است و فروش این سهام در موارد غیرضروری در یک یا دو ماه آینده می‌تواند به ضرر سهامدار تمام شود. توصیه من این است که اشخاص این سهام ارزشمند را حفظ کنند. من اعتقاد دارم بعضی اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی که در روز بازگشایی صندوق پالایش یکم اقدام به‌فروش این سهم کردند، دنبال کسب سود کوتاه‌مدت بودند. قطع به یقین افرادی که از بازار خارج شده‌اند مجبور می‌شوند که ظرف چند روز آینده این سهام را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

* سه:اوضاع برای معاملات نماد پالایش یکم بهتر می‌شود؟ پاسخ این سوال می‌توان مثبت باشد چون بر اساس تصمیم سازمان بورس همه نمادها از جمله پالایش یکم ملزم هستند برای خود بازارگردان معرفی کنند. در اساسنامه صندوق پالایشی یکم آمده وظیفه بازارگردانی این صندوق برعهده صندوقی است که جزو زیرمجموعه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود.

با توجه به اختلافاتی که بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت وجود دارد، وظیفه‌ بازارگردانی هنوز به‌شکل درست انجام نشده است. با گذشت زمان بیشتر و حل مشکلات و اختلافات و ناهماهنگی‌ها می‌توان انتظار داشت، قیمت نماد پالایش یکم باز هم افزایش پیدا کند و سود آن به افرادی که صبر پیشه کرده‌اند برسد.

کدخبر: ۳۶۲۴۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر