کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۴۸۴
تاریخ خبر:

سندرم هاوانا در‌ کمین است

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | سندرم‌ها جهان پیرامون ما را احاطه کرده‌اند. روانشناسان سندرم را اختلالی می‌دانند که ممزوج از نشانه‌ها و علایم خاصی در هر فرد هستند. می‌گویند اولین پزشکی که به وجود سندرم‌های گوناگون در افراد جامعه پی برد ابوعلی سیناست و رفته‌رفته و با گسترش علم نوین پزشکی و روانشناسی تعداد سندرم‌های شناسایی شده بیشتر و بیشتر شد. در میان شمارگان بی‌تعداد سندرم‌ها، بعضی عجیب‌تر و غریب‌تر از بقیه‌اند و از این‌رو باور کردنشان نیز می‌تواند برای هر مخاطبی سخت و بعید باشد.

برای مثال سندرم آلیس در سرزمین عجایب اختلالی است که فرد در آن اشیای محیط پیرامون خود را بزرگتر یا کوچکتر از اندازه واقعی خود می‌بینند. سندرم بونتروپی اختلالی است که فرد گمان می‌کند تبدیل به گاو شده است و تلاش می‌کند چهار دست و پا به مراتع برود و در کنار دیگر گاوها به جویدن علوفه مشغول شود. سندرم استکهلم اختلالی است که در آن فرد حس عاطفی و همدلی با گروگان‌گیر یا شکنجه‌گر خود پیدا می‌کند. همچنین سندرم فریما اختلالی عاشقانه و همه‌گیر است که افراد معمولی گمان می‌کنند افراد ثروتمند، ستاره‌های سینما یا قهرمان‌های ورزشی به آنها علاقه‌مند شده‌اند و روزی نه‌چندان دور در توهماتشان با آنها ازدواج خواهند کرد.

در نیمه شبی از سال ۲۰۱۶ یک افسر سازمان‌ اطلاعات آمریکا که برای ماموریت در هاوانا، پایتخت کوبا به‌سر می‌برد با صدای وحشتناکی که ناگهان به گوش‌هایش رسید از خواب پرید، صدایی که منشا آن نامعلوم بود و هرچه می‌گذشت آزاردهنده‌تر می‌شد. پس از دقایقی این صدا، موجی را نیز به همراه خود وارد گوش‌های این مامور اطلاعاتی کرد. این موج در نهایت منجر به لرزش مداوم جمجمه و سردرد طاقت‌فرسایی شد.

این مامور سیا در گزارش احوال آن شب خود نوشت حدس می‌زند مورد حمله تروریستی هدفمند امواج انرژی قرار گرفته است. این گزارش سرآغاز تحقیقاتی ویژه و محرمانه شد که چندی بعد نتایج آن موجبات شگفتی سازمان اطلاعات آمریکا را فراهم کرد. به گزارش این سازمان دیپلمات‌ها و ماموران مخفی آمریکا در سراسر دنیا توسط روسیه و چین شناسایی می‌شوند و هدف حملات مولدها و امواج انرژی قرار می‌گیرند.

این حملات هدفمند توسط سلاح‌های مایکروویو صورت می‌گیرد و از عوارض جدی آن می‌توان به سردردهای بی‌پایان و فراموشی اشاره کرد. آمریکایی‌ها این وضعیت را سندرم هاوانا نامیدند. به گفته رئیس پیشین سیا، سندرم هاوانا در هر جایی می‌تواند در کمین دیپلمات‌ها و ماموران مخفی آمریکا باشد، یک روز در سفارت این کشور در چین، روزی دیگر در یکی از خیابان‌های مسکو، روزی در یک اتاق از هتلی در استرالیا یا فرانسه و شاید روزی در راهرو و اتاق‌های کاخ سفید.

به همین دلیل آمریکایی‌ها بر روی این دسته از حملات تروریستی بسیار حساس شده‌اند و خطر آن را هر لحظه و در هر مکان ممکن می‌دانند. تا‌کنون و طی ۴ سالی که از شناسایی این سلاح جدید می‌گذرد، بیش از ۲۰۰ نفر اعلام کرده‌اند که مورد این حملات قرار گرفته‌اند اما پزشکان با بررسی مغز تعدادی از آنها نتوانستند به مکانیسم دقیق عوارض ناشی از این حملات پی ببرند و اعلام کرده‌اند که سندرم هاوانا تا امروز سندرمی رازآلود است که نمی‌توان با قطعیت در مورد تاثیرات احتمالی آن سخن گفت و این قضیه را بغرنج‌تر از پیش می‌کند.

آمریکایی‌ها می‌گویند در جریان جنگ سرد حملاتی مشابه از سوی سرویس اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی علیه آنها صورت می‌گرفت. در مورد حملات جدید مایکروویوی نیز حدس می‌زنند همچنان دولت روسیه در همکاری با پزشکان و محققان آزمایشگاه‌های سلاح‌های بیولوژیک ارتش چین، این سلاح را طراحی کرده‌اند تا در جای جای زمین، آمریکایی‌ها را در تنگنا و خطر قرار دهند.

حالا با اتفاقی که روز گذشته رخ داد عملیات سندرم هاوانا وارد فاز جدیدی شد. دیروز هواپیمای حامل کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با تاخیری چند ساعته وارد ویتنام شد و علت این تاخیر احتمال بروز سندرم هاوانا عنوان شد. تیم محافظان هریس اعلام کردند که علایم هشدار یک اتفاق غیرعادی که سلامت خانم معاون را تهدید می‌کرد، مشاهده شده است.

چون مقصد قبلی هریس سنگاپور بوده و او قصد سفر به ویتنام را داشته است و هر دو کشور در چتر عملیاتی کشور چین قرار دارند، ممکن است آمریکایی‌ها به‌طور رسمی انگشت اتهام را به سمت چین بگیرند و این اتفاق موجب وخامت مضاعف روابط دو کشور شود چرا که این بار این سلاح نوین دومین مقام دولت آمریکا را نشانه گرفته است و این اتفاقی است که به‌طور قطع از سوی آمریکا بی‌پاسخ باقی نخواهد ماند.

کدخبر: ۴۱۰۴۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر