کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۱۳۷
تاریخ خبر:

سلطنت مطلق ستاره‌های‌ دهه ۵۰

روزنامه هفت صبح، وحید سعیدی / احمد رنجبر | گفت‌وگوی لیلا حاتمی با مجله فیلم حاوی نکات قابل تاملی است. آنچه جرقه تدوین پرونده امروز را زد اشاره‌ای است که این بازیگر درباره راز و رمز «ستاره ماندن» به زبان آورده. حاتمی به نکته ظریفی اشاره می‌کند و می‌گوید یک بازیگر برای موفق بودن نباید در قید و بند چیزی باشد که دیگران به آن زندگی سالم می‌گویند (نقل به مضمون). اشاره حاتمی به ممارست یک بازیگر است که برای جان دادن به نقش دست به کارهای غیرمعمول و غیرمعقول می‌زند.

از آن سو هدیه تهرانی در سریال هم‌گناه توجهات را به سمت خود جلب کرده و بار دیگر نامش را مثل سال‌های اوج سر زبان‌ها انداخته است. مشابه این اتفاق برای نیکی کریمی هم رخ داده که به همراه امیر آقایی بازیگران سریال خانگی آقازاده هستند. به‌تازگی خبر همکاری بهرام رادان با نرگس آبیار به عنوان کارگردانی که حاصل همکاری بازیگران با او منجر به اتفاق‌های ویژه می‌شود، رسانه‌ای شده است. این بازیگران دریک مسئله وجه اشتراک دارند: همه متولد دهه۵۰ هستند. آن ها چه کارنامه‌ای از خود به‌جا گذاشته‌اند؟

*** نیکی کریمی / ۱۳۵۰
چند سال سن دارد؟ ۴۹ سال
‌اولین بار کی بازی کرد؟ فیلم وسوسه به کارگردانی جمشید حیدری در سال ۱۳۶۸
‌با چه فیلمی مطرح شد؟ عروس به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۶۹ شهرت نیکی کریمی را به همراه داشت. او و ابوالفضل پورعرب با این فیلم تبدیل به ستاره‌های سینمای پس از انقلاب شدند.

‌ مهم‌ترین کارگردان‌ها: مسعود کیمیایی‌، داریوش مهرجویی‌،‌ بهروز افخمی‌، ابراهیم حاتمی‌کیا‌، تهمینه میلانی‌ و رسول صدرعاملی.
مهم‌ترین جایزه‌ها: نیکی کریمی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای دیوانه‌ای از قفس پرید و واکنش پنجم را از جشنواره بیست و یکم فجر در کارنامه دارد.او درجشنواره سی و سوم برنده دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران برای مجموعه بازی‌ها و کارگردانی فیلم شیفت شب شده. کریمی جوایز متعدد خارجی را هم دریافت کرده است.

چه مسیری طی کرده است : همین که بدانیم نیکی کریمی سال ۶۹ شمایل ستاره بر تن کرده و در سال ۹۹ همچنان نقش اصلی بازی می‌کند،‌ گویای وضعیت این بازیگر است. او در سال‌های ابتدایی بازیگری به‌شدت سختگیر بود. کارنامه‌اش را که نگاه کنیم به نام‌های بزرگ و فیلم‌های شاخص برمی‌خوریم: عروس‌، رد پای گرگ، ‌سارا‌،‌ پری‌، بوی پیراهن یوسف و … در دهه ۸۰ کریمی سختگیری سابق را کنار گذاشت و تصمیم گرفت در فیلم‌های گیشه‌پسند هم بازی کند. او همزمان سراغ دغدغه دیگر خود یعنی کارگردانی سینما هم رفت و حالا در این عرصه هم صاحب‌نام شده است.

‌موقعیت کنونی : نیکی کریمی این روزها سریال آقازاده را در شبکه خانگی دارد. یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کند؛‌در نقش زنی جوان و کامجو!‌ نیکی کریمی هم جزو بازیگرانی محسوب می‌شود که تا اطلاع ثانوی نقش شخصیت‌های جوان را بازی خواهد کرد. پیشنهادهای او در زمینه بازیگری هم زیاد است . تازه‌ترین ساخته کریمی یعنی آتابای تحسین منتقدان را به همراه داشت و مسیر تازه‌ای در کارگردانی او محسوب می‌شود.
‌بهترین نقش از نگاه هفت‌صبح: سارا در فیلم سارا

*** امیر آقایی / ۱۳۵۰
چند سال سن دارد؟ ۴۹ سال
‌اولین بار کی بازی کرد؟ سال ۱۳۸۰ در سریال خاک سرخ ابراهیم حاتمی‌کیا
‌با چه فیلمی مطرح شد؟ شهرت امیر آقایی به سریال‌هایی که بازی کرد‌، برمی‌گردد. نام او سال ۸۴ به‌خاطر اولین شب آرامش سر زبان‌ها افتاد. سال ۸۹ فیلم سعادت‌آباد مهم‌ترین اتفاق کارنامه این بازیگر در سینما بود.

‌ مهم‌ترین کارگردان‌ها: ابراهیم حاتمی‌کیا‌، احمد امینی‌،‌ کمال تبریزی‌، جلیل سامان‌، ‌عزیزالله حمیدنژاد، سامان مقدم‌، پوران درخشنده، ‌سیروس الوند و علیرضا رئیسیان
مهم‌ترین جایزه‌ها: سیمرغ مکمل جشنواره فجر برای فیلم شنای پروانه و دیپلم افتخار انجمن منتقدان برای فیلم سعادت‌آباد.

چه مسیری طی کرده است : نزدیک به یک دهه طول کشید تا امیر آقایی جایگاهی شاخص در سینما به‌دست بیاورد. فیلم‌هایی که در دهه ۸۰ بازی کرد‌، تبدیل به نقطه عطف نشدند. در تلویزیون اما در سریال‌های پرمخاطبی حضور داشت و انتخاب اول کارگردان‌ها بود.از جمله اولین شب آرامش‌، ‌بی‌گناهان‌، ارمغان تاریکی و … در دهه ۹۰ سهم نقش‌های خوب آقایی در سینما بیشتر شد. فیلم‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت و بدون تاریخ‌؛ بدون امضا‌ وحید جلیلوند از جمله فیلم‌هایی هستند که آقایی به خاطر آنها تحسین شد. در این میان بادیگارد ابراهیم حاتمی‌کیا مهم‌ترین فیلم او تا پیش از شنای پروانه است.

‌موقعیت کنونی: امیر آقایی آرام‌ آرام رشد کرد و حالا بازیگری صاحب تجربه به‌حساب می‌آید. او در شنای پروانه تحسین خاص و عام را برانگیخت و یکی از ارکان موفقیت آن است. بازی در نقش یک گنده لات‌، آن هم بدون افتادن به دام کلیشه‌ها مهم‌ترین امتیازی بازی آقایی قلمداد می‌شود. این بازیگر در سریال خانگی آقازاده هم نقشی متفاوت بازی کرده است. شخصیت نیما بحری به عنوان یک آقازاده جاه‌طلب‌،‌ فرصت خوبی برای آقایی بوده تا توانایی‌اش را به رخ بکشد.

بهترین نقش از نگاه هفت‌صبح: هاشم در شنای پروانه.

*** مطلب کامل را در صفحه پی‌دی‌اف بخوانید

دانلود PDF

کدخبر: ۳۴۰۱۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر