کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۰۹۰
تاریخ خبر:

سقف بیمه را بالا ببر، ‌مثل تانک رانندگی کن!

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | سقف پوشش بیمه شخص ثالث را چقدر در نظر بگیریم؟ این سوالی است که شاید موقع خرید یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث به ذهن شما هم رسیده باشد. این روزها ماشین‌ها ارزشمندتر و قطعاتشان گران‌تر شده است. برای همین اگر خدای ناکرده با یک ماشین دیگر تصادف کنید، مبلغ خسارت خیلی بیشتر از قبل خواهد بود.

بیمه شخص ثالث در حالت پایه تا سقف ۹میلیون تومان خسارت‌هایی که به ماشین‌های دیگر وارد می‌کنید را برعهده می‌گیرد. اگر مبلغ خسارت بیشتر از ۹میلیون تومان باشد، مابه‌التفاوت آن را باید از جیب خودتان تقبل کنید. مگر اینکه سقف پوشش بیمه شخص ثالث را بالا برده باشید. طبق قانون شما تا ۱۸۰میلیون تومان در برابر خسارتی که به ماشین‌های دیگر وارد می‌کنید، مسئولید.

در نتیجه سقف پوشش حق بیمه شخص ثالث از ۹میلیون تا ۱۸۰میلیون تومان قابل افزایش است. در این گزارش با پاسخ به چند سوال و بررسی چند نکته متوجه خواهید شد که تا چه حد لازم است به فکر بالابردن سقف پوشش حق بیمه شخص ثالث باشید.

*** نکاتی که باید درباره سقف پوشش بیمه شخص ثالث بدانید
آخرین خبرها از دیوان عدالت اداری نشان می‌دهد، دستورالعمل بیمه شخص ثالث در مورد پرداخت خسارت به ماشین‌های لوکس لغو شده. ماشین‌های لوکس یا همان به اصطلاح قانونی، خودروهایی غیرمتعارف، به ماشین‌هایی گفته می‌شود که بالای ۱۸۰میلیون تومان قیمت دارند. به عبارتی ارزش آنها از نصف دیه مرد کامل در ماه‌های حرام بیشتر است.

پیش از این اگر با ماشین‌های لوکس تصادف می‌کردید و شما مقصر بودید، خسارت واردشده به ماشین لوکس با یک نسبتی کاهش پیدا می‌کرد. این نسبت براساس قیمت ماشین لوکس محاسبه می‌شد. به عبارتی اگر شما ۱۰میلیون تومان به یک ماشین ۳۶۰میلیون تومانی خسارت می‌زدید، با یک نسبت و تناسب شما تنها عهده‌دار پنج‌میلیون تومان از این خسارت ۱۰میلیونی بودید.

حالا اوضاع فرق کرده و دیوان عدالت اداری این فرمول را لغو کرده است. حالا هیچ فرقی نمی‌کند طرف حساب شما ماشین معمولی داشته باشد، یا ماشین غیرمتعارف یا لوکس. شما در هر صورت تا سقف ۱۸۰میلیون تومان در برابر خسارتی که به خودرو دیگر وارد کرده‌اید، مسئولید. شاید فکر کنید اقدام دیوان عدالت اداری در لغو این قانون به ضرر شما تمام شده، اما حقیقتش را بخواهید پیش از این هم شما تمام و کمال در قبال خسارت مسئول بودید.

کافی بود راننده ماشین لوکس برای دریافت خسارت از شما دست به شکایت قضایی می‌زد. در آن صورت شما باید باقی‌مانده خسارت را که بیمه شخص ثالث از پرداخت آن سر باز زده بود، برعهده می‌گرفتید. حالا با این اقدام دیوان عدالت اداری، مسئولیت بیمه شخص ثالث بیشتر شده و اگر بیمه شما پوشش کافی داشته باشد، دیگر لزومی‌ ندارد نگران پرداخت خسارت به ماشین‌های لوکس باشید. همین مورد بالا بردن سقف پوشش بیمه شخص ثالث را ضروری‌تر کرده است.

نکته دیگری که باید بدانید، درباره ثابت بودن سقف پوشش خسارت‌های جانی و حوادث راننده است. همه بحث ما در مورد سقف پوشش بیمه شخص ثالث در مورد خسارات مالی است. شما سقف پوشش بیمه را هر رقمی‌که در نظر بگیرید، شرکت بیمه موظف است تا سقف ۳۶۰میلیون تومان یعنی به اندازه دیه کامل انسان، خودرو شما را تحت پوشش قرار دهد. همچنین تمامی ‌بیمه‌های شخص ثالث تا سقف ۲۷۰میلیون تومان حوادث راننده را پوشش می‌دهد. به عبارتی اگر در یک تصادف رانندگی خدایی نکرده خودتان هم دچار جراحت شدید، بیمه تا سقف ۲۷۰میلیون تومان شما را حمایت خواهد کرد.

شاید فکر کنید با بالا بردن سقف پوشش خسارت‌های مالی بیمه شخص ثالث هزینه زیادی به شما تحمیل شود، در حالی که اصلا اینطور نیست. بالا بردن سقف پوشش بیمه شخص ثالث هزینه زیادی برای شما ندارد. طوری که با ۱۵هزار تومان حق بیمه بیشتر، می‌توانید سقف پوشش بیمه شخص ثالث را یک‌میلیون تومان افزایش دهید. همچنین گام‌های افزایش حق بیمه شخص ثالث رفته‌رفته کمتر خواهد شد.

برای مثال با ۱۵هزار تومان حق بیمه اضافه سقف پوشش از ۹میلیون به ۱۰میلیون می‌رسد، یعنی هر یک‌میلیون ۱۵هزار تومان، در طرف مقابل با ۳۶۰هزار تومان حق بیمه اضافه سقف پوشش از ۱۱۰میلیون به ۱۵۰میلیون تومان می‌رسد. یعنی به ازای هر یک‌میلیون تنها ۹هزار تومان! در نتیجه با یک هزینه کم می‌توانید سقف پوشش بیمه شخص ثالث را چندمیلیون تومان بالا ببرید و خیال خودتان را بابت تصادفات رانندگی راحت کنید.

کدخبر: ۲۷۸۰۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر