کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۸۱۳۷
تاریخ خبر:

سفر زمینی به وان و اربیل زیر ذره‌بین

روزنامه هفت صبح | هفته پیش مشخص شد که پلیس راهور قصد دارد به زودی امکانی برای صدور گواهینامه لاتین در ایران شروع کند. در واقع برنامه این است که اعتبار گواهینامه‌های رانندگی ما افزایش پیدا کند تا بتوانیم با این مجوز در هفتاد کشور دیگر هم رانندگی کنیم.
این خبر را رئیس پلیس راهور فراجا داد و گفت مثلا اسپانیا، یکی از این مقاصد است. حرف او این بود که «یک سامانه داریم و می‌خواهیم افرادی که به آنجا می‌روند، گواهینامه ایرانی آنها اصالت پیدا کند. این سامانه برای کشور‌های ترکیه، لهستان و قرقیزستان هم طراحی شده اما فرآیند آن زمان‌بر است.»

با اجرا شدن این طرح ممکن است سفرهای زمینی از ایران در کشورهای همسایه جذابیت بیشتری پیدا کند. اما با توجه به قیمت بنزین در این کشورها، ارزش دارد که در صورت آزاد شدن صدور گواهینامه بین‌المللی با خودرو سفر کنیم؟ قیمت هر لیتر بنزین آزاد در ایران ده سنت است. این عدد در کشورهای دیگر چقدر است؟

* نرخ هر لیتر بنزین در ترکیه برابر با یک دلار و ۲۳ سنت و در ارمنستان برابر با یک دلار و ۱۸ سنت است.
* آذربایجان و ترکمنستان به ترتیب بنزین را به قیمت هر لیتر ۴۷ سنت و ۴۳ سنت عرضه می‌کنند.
* برای سفر در پاکستان باید هفتاد سنت به ازای هر لیتر بپردازید.
* قیمت بنزین در افغانستان هم ۷۶ سنت است.
* گران‌ترین نرخ بنزین را ترکیه و ارمنستان دارند که اتفاقا سفر زمینی به آنها پرطرفدار است.
* قیمت بنزین در عراق و پاکستان هم به ترتیب ۶۳ سنت و ۷۰ سنت برآورد شده است.به پول ایران می شود هر لیتر ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان.

سفر به وان؛ با خودرو یا هواپیما؟
همان‌طور که گفته شد قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه برابر با یک دلار و ۲۳ سنت است. یعنی لیتری حدودا ۴۰ هزار تومان. مثلا فرض کنید که از ایران تا نزدیک‌ترین شهر تفریحی توریستی ترکیه قرار است با خودرو سفر کنیم. برای سفر زمینی به وان از ایران، گردشگران باید مسیر خود را از بین یکی از سه مرز رازی، بازرگان و سرو انتخاب کنند که معمولا مرز رازی مرز پرتردد تری برای مسافران دارد. فاصله تبریز تا وان از مرز رازی حدود ۳۳۰ کیلومتر است.

فرض را بر این می‌گیریم که مسیر آنقدر پر پیچ و خم نیست و باک خودرویی که از ایران پرکردید، تا رسیدن به وان کفایت می‌کند. اما شما برای برگشت و گشت داخل شهر احتمالا به دو باک دیگر نیاز دارید که باید آن را در ترکیه بزنید. برای پر کردن یک باک ۵۰ لیتری، حدود دو میلیون تومان در این کشور هزینه خواهید کرد. این در حالی است که خودروی شما در ایران برای هر ۵۰ لیتر نیاز به ۱۵۰ هزار تومان بنزین (آزاد) داشت. بنابراین تبریزی‌ها اگر قرار باشد بین گردش در مازندران و وان یکی را انتخاب کنند، سفر زمینی به وان آنقدر به صرفه در نخواهد آمد.

حالا اگر قرار باشد از تبریز به وان سفر کنید و بین انتخاب مسیر هوایی و زمینی مانده‌اید چطور؟مقایسه مسیر هوایی و زمینی به وان چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟ فعلا خبری از همان مسیر مستقیم هوایی دو روز در هفته از فرودگاه امام خمینی به شهر وان نیست و تنها بلیت‌های موجود متعلق به ایرلاین‌های ترکیش و پگاسوس هستند که قیمتشان از ۱۰ میلیون تومان هم بالاتر بوده. بنابراین سفر با خودرو به وان در مقایسه با مسیر هوایی به صرفه‌تر خواهد درآمد.

سنندج به اربیل؛ با خودرو یا با هواپیما؟
سفر به اربیل هم از آن سفرهای بدون دردسر برای مردم کردستان و کرمانشاه است که دشواری‌های کاپیتاژ و گرفتن مجوز رانندگی باعث می‌شود خیلی از افراد سفر با اتوبوس را هم به خودروی شخصی ترجیح بدهند. چه برسد به هواپیما که آسایش بیشتری هم دارد. حالا اگر گواهینامه ما بین‌المللی شود زمین بازی به نفع مسیر سفر با خودروی شخصی تغییر خواهد کرد.

یک مسیر ۱۸۰ کیلومتری و کوهستانی از مرز باشماق تا شهر اربیل وجود دارد که شما برای رفتن به آن نیازی به پر کردن باک بنزین از پمپ‌بنزین‌های عراق ندارید. اما برای گشت شهری و برگشت باید دو بار دیگر باک خود را پر کنید. با این حساب قیمت بنزین برای هر باک، ۱۵ برابر بیشتر از نرخ بنزین آزاد در ایران و برابر یک میلیون تومان خواهد شد.پس اگر گشت شهری بین سنندج و اربیل و سنندج و شیراز را با هم مقایسه کنیم، حتما تفاوت زیادی بین این دو وجود خواهد داشت.

قطعا نرخ متفاوت بنزین هزینه سفر را از هزینه سفر بین استانی درون کشور بالاتر خواهد برد. اما اگر آن را با سفرهای هوایی مقایسه کنیم، می‌شود گفت انتخاب سفر با خودرو برای مرزنشینان ایران انتخاب به صرفه‌تری در مقایسه با مسیر هوایی با بلیت ۸ میلیون تومانی رفت و برگشت به اربیل خواهد شد. در حال حاضر پرواز مستقیمی از سنندج به اربیل وجود ندارد اما نرخ بلیت از فرودگاه امام به این شهر مرزی عراق برابر نفری هشت میلیون تومان است.

کدخبر: ۴۶۸۱۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر