کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۹۶۰
تاریخ خبر:

سفره نفتی استقلال و منصوریان جمع شد!

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | استقلال دیروز رسما میلاد زکی‌پور را کنار گذاشت تا آخرین بازمانده تیم نفت که توسط علیرضا منصوریان به استقلال آمده بود، از این تیم جدا شود. مرور نفتی‌هایی که منصوریان به استقلال آورد و مقایسه نفتی‌هایی که بعد از آمدن منصوریان به استقلال، از نفت جدا شدند و به پرسپولیس پیوستند، نتیجه‌ای متفاوت و شگفت‌انگیز به ما ارائه می‌دهد.

*** استقلالی‌های معمولی
* علی قربانی: او در کنار ارسلان مطهری یکی از دو مهاجم نفت منصوریان در لیگ پانزدهم بود. مهاجم بدی به نظر نمی‌رسید اما کارشناسان معتقد بودند ‌ مطهری مهاجم کامل‌تر و گلزن‌تری است. مطهری بارها به صراحت از علاقه‌اش به استقلال هم گفته بود اما منصوریان، قربانی را به او ترجیح داد و در ابتدای لیگ شانزدهم او را به همراه خود به استقلال آورد که باعث دلخوری مطهری هم شد. قربانی در لیگ شانزدهم انتظارات را برآورده نکرد و زیاد گل نزد اما گلی که در دربی برگشت به پرسپولیس زد باعث شد تا بیشتر از چیزی که استحقاقش را داشت در میان هواداران استقلال محبوب شود.

او در این فصل شش گل در لیگ برتر، یک گل در جام حذفی و یک گل در لیگ قهرمانان آسیا برای استقلال زد که با تعداد گل‌های جابر انصاری و امید ابراهیمی برابر بود. در فصل بعد هم قربانی در سه تورنمنت ۹ گل برای استقلال زد که مهم‌ترین آنها یک سوپرگل به سپاهان در تهران و یک گل دقیقه نودی به الریان در لیگ قهرمانان آسیا بود. با این عملکرد نه‌چندان درخشان، او بعد از دو فصل از استقلال جدا شد و در اسپارتاک ترناوا، سپاهان اصفهان و سومقاییت آذربایجان بازی کرد. قربانی مدتی پیش ملیت آذربایجان را هم پذیرفت و تا امروز دو بار با پیراهن تیم ملی آذربایجان به میدان رفته است.

* مجتبی حقدوست: او نامش را با زدن دومین گل نفت در بازی برگشت لیگ پانزدهم به پرسپولیس بر سر زبان‌ها انداخت. او که چند دقیقه قبل، به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمده بود، روی اشتباه بابک حاتمی در دقیقه نود، در میانه زمین صاحب توپ شد، حاتمی را در کورس جا گذاشت و سوشا مکانی را هم دریبل کرد و گل دوم نفت را زد و پیروزی تیمش را قطعی کرد. جالب اینکه این تنها گل حقدوست در لیگ پانزدهم بود! به پشتوانه همین گل، منصوریان وقتی به استقلال آمد، حقدوست ۲۰ ساله را به صورت قرضی از نفت به خدمت گرفت. پیش‌بینی می‌شد حقدوست در استقلال تبدیل به یک ستاره شود اما خود منصوریان هم انگار زیاد به او اطمینان نداشت.

منصوریان در لیگ شانزدهم زیاد به او میدان نداد و اولین بار در هفته ششم و در مقابل پرسپولیس بود که در دقیقه ۸۸ به جای فرشید اسماعیلی به میدان رفت. حقدوست در این فصل در ۱۷ بازی فقط به مدت ۶۹۵ دقیقه برای استقلال بازی کرد و موفق به زدن دو گل شد. او یک بار دروازه صنعت‌نفت را در آبادان باز کرد و یک گل هم در تبریز به ماشین‌سازی زد. حقدوست بعد از یک فصل نه‌چندان موفق در استقلال از این تیم جدا شد و به فولاد خوزستان پیوست. او در حال حاضر در تیم لیگ یکی فجرسپاسی بازی می‌کند.

* میلاد زکی‌‎پور: او در تیم نفت علیرضا منصوریان هم یک بازیکن کاملا نیمکت‌نشین بود و فقط در اواخر فصل توانست در سه بازی برای نفت به میدان برود‌ اما منصوریان که گمان می‌کرد یک پدیده را کشف کرده، بعد از آمدن به استقلال او را هم به این تیم آورد. از خوش‌شانسی او، دیگر خریدهای استقلال در این پست یعنی یعقوب کریمی و میثم مجیدی هم ضعیف کار کردند تا این بازیکن معمولی که فصل قبل در نفت نیمکت‌نشین بود در استقلال بیشترین بازی‌ها در میان مدافعان چپ این تیم انجام بدهد.

زکی‌پور در این فصل دو پاس گل در لیگ برتر و یک پاس گل هم در لیگ قهرمانان آسیا داد. در لیگ هفدهم رقیب او در دفاع چپ آرمین سهرابیان بود و زکی‌پور باز هم بیشتر از او بازی کرد! او در این فصل یک پاس گل در لیگ برتر و یک پاس گل در لیگ قهرمانان آسیا ثبت کرد. زکی‌پور در لیگ هجدهم هم خوش‌شانس بود و با حضور امید نورافکن که بیشتر در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد و همچنین میثم تیموری، مدافع چپ تقریبا فیکس استقلال بود. او در این فصل دو پاس گل داد و یک گل زد. سرانجام در لیگ نوزدهم با حضور میلیچ، زکی‌پور به تدریج از ترکیب اصلی استقلال خارج شد و فصل را با یک پاس گل به پایان برد و دیروز از این تیم کنار گذاشته شد.

*** پرسپولیسی‌های فوق ستاره
* سیدجلال حسینی: بعد از حضور منصوریان در استقلال، سیدجلال حسینی که قبلا هم بازیکن پرسپولیس بود و در نفت شاگرد منصوریان بود، به پرسپولیس برگشت. بازگشت او به تیم سابقش، با آغاز دوران موفقیت‌آمیز و باشکوه پرسپولیس همراه شد و سیدجلال با این تیم چهار فصل پیاپی قهرمان لیگ برتر شد. یک قهرمانی جام حذفی، سه قهرمانی در سوپرجام و یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا از دیگر افتخارات سیدجلال پس از انتقال از نفت به پرسپولیس است.

او در این فصل هم به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده و می‌تواند یک قهرمانی آسیا را هم به کارنامه خود اضافه کند. او دو بار پیاپی هم از سوی سازمان لیگ ایران به عنوان بهترین مدافع میانی لیگ برتر ایران معرفی شد. در لیگ هفدهم هم به همراه محمد انصاری موفق شد رکورد کمترین گل خورده یک تیم در یک فصل از لیگ برتر ایران را بشکند. او این روزها ۳۸ ساله است اما همچنان آمادگی بدنی خود را حفظ کرده ‌.

سیدجلال فصل گذشته با حضور شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان، ثبات همیشگی را در ترکیب اصلی پرسپولیس نداشت اما حالا با جدایی شجاع، او احتمالا در لیگ بیستم دوباره در ترکیب اصلی پرسپولیس به میدان خواهد رفت. سیدجلال چند گل هم برای پرسپولیس زده که مهم‌ترین آنها گل دقیقه نودی به الجزیره امارات در لیگ قهرمانان آسیا بود که باعث صعود پرسپولیس به مرحله حذفی شد.

* وحید امیری: او در فصل آخر حضورش در نفت تهران در فوتبال ایران چهره شد و حتی کارلوس کی‌روش هم او را به تیم ملی دعوت کرد و در ترکیب اصلی هم قرار داد. در اوایل فصل به استقلال گل زد و در اواخر فصل به پرسپولیس! گلی که باعث شد پرسپولیس از قهرمانی در لیگ پانزدهم ناامید شود. در پایان این فصل، منصوریان به استقلال آمد و در حالی که به نظر می‌رسید امیری هم با او به استقلال بیاید‌ اما در آخرین لحظات، امیری تغییر مسیر داد و به پرسپولیس رفت.

اتفاقی که باعث عصبانیت استقلالی‌ها هم شد. نخستین گل وحید امیری برای پرسپولیس، در یک تساوی یک-یک مقابل فولاد خوزستان به ثمر رسید. امیری عملکرد مناسبی در پرسپولیس داشت و بارها در تیم منتخب لیگ برتر فوتبال ایران قرار گرفت. او توانست با پرسپولیس به جمع چهار تیم برتر فوتبال آسیا صعود کند و به مقام قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران ۱۳۹۶-۱۳۹۵ و سوپرجام فوتبال ایران در سال ۱۳۹۶ برسد. امیری در پرسپولیس یکی از موثرترین و مهم‌ترین بازیکنان این تیم و از ارکان اصلی موفقیت این تیم در سال‌های اخیر بود. او یک بار در زمان بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس از این تیم جدا شد و هواداران را دلخور کرد اما پس از یک سال بازگشت و با نمایش‌های خوبش، این دلخوری را از خاطره آنها پاک کرد.

* علیرضا بیرانوند: او در نفت به فوتبال ایران معرفی شد. با نمایش‌های خوب، پرتاب‌های بلند دست که گاهی تبدیل به پاس گل می‌شد و البته گرفتن چند پنالتی! بیرانوند در یکی دو مصاحبه از علاقه‌اش به استقلال گفته بود و پیش‌بینی می‌شد که روزی به این تیم بپیوندد اما یک نمایش فوق‌العاده از او در برابر استقلال که به شعارهای هواداران این تیم علیه او منجر شد، باعث شد تا بیرانوند به شدت از آنها دلخور شود.

در پایان فصل که منصوریان به استقلال آمد، همه منتظر حضور او در این تیم بودند اما بیرانوند که شعارهای استقلالی‌ها را فراموش نکرده بود، تغییر رنگ داد و به پرسپولیس رفت و کلی افتخار کسب کرد. بهترین دروازه‌بان (لیگ شانزدهم)، کمترین گل خورده، بیشترین کلین‌شیت، رکورددار بیشترین برد و کمترین باخت نیز از دستاوردها و رکوردهای او در این رقابت‌ها هستند. بیرانوند توانست با پرسپولیس در لیگ هفدهم هم قهرمان شود.

این اتفاق برای سال سوم هم تکرار شد و بیرانوند در هر سه سال سهم بزرگی در قهرمانی باشگاهش داشت تا اینکه او در سال چهارم در حالی که قرار بود انتهای فصل از پرسپولیس جدا شود به دلیل انتشار ویروس کرونا و تعطیلی چهار ماهه فوتبال مجبور شد پس از شروع مسابقات به بلژیک برود و برای باشگاه آنتورپ بازی کند. با این حال، او نیز در قهرمانی پرسپولیس برای چهارمین سال متوالی سهم به خصوصی داشت.

کدخبر: ۳۵۶۹۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر