کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۲۸۳۷
تاریخ خبر:

سرگیجه هواداران قایدی و عبدی از نمایش‌های پرنوسان‌ آنها

روزنامه هفت صبح | مهدی قایدی واقعی کدام است؟ ‌همانی که یک نیمه فوتبال امارات را به لرزه در‌آورد یا کسی که چهار هفته است حتی دریبل هم نمی‌زند؟ مهدی عبدی چه؟ سرتوپ زدن‌هایش مقابل حقیقی را باور کنیم یا گم کردن توپ‌هایش در دربی فصل قبل را؟ چرا نمایش‌های این دو بازیکن در طول فصل اینقدر پرنوسان است؟

قایدی؛ سلطان نوسان‌های منظم
یک ماه پیش بود که مهدی قایدی در یک نیمه بازی مقابل الشارجه، لیگ فوتبال امارات را شخم زد. در یک نیمه یک پاس گل داد و دو گل زد که دومی در وقت‌های تلف شده به ثمر رسید و باعث پیروزی ۴بر۳ الشباب در یک بازی دراماتیک شد. روز بعد روی جلد تمام نشریات ورزشی امارات تصاویر مهدی قایدی دیده می‌شد و او فقط با همین یک نیمه بازی، به عنوان بهترین بازیکن هفته لیگ امارات انتخاب شد و جایزه هم گرفت.

با این نمایش خیره‌کننده پیش‌بینی می‌شد او ستاره این فصل لیگ امارات باشد اما بعد از آن بازی اوضاع کاملا برای قایدی تغییر کرد. در دو بازی متوالی مقابل الوحده و الوصل ۹۰ دقیقه کامل در ترکیب تیمش قرار داشت اما هیچ کار خاصی نکرد و نتیجه اینکه در بازی مقابل الجزیره از دقیقه ۶۲ و در برابر العین از دقیقه ۷۱ به میدان رفت و باز هم خبری از درخشش او نبود.

قایدی در استقلال هم بارها چنین شرایطی را تجربه کرد. او فصل گذشته در دو بازی ابتدایی لیگ برتر دو پاس گل داد، در پنج هفته متوالی یک بازیکن کم‌اثر ‌ بود و محمود فکری را وادار کرد که در بازی مقابل ذوب‌آهن او را نیمکت‌نشین کند. همین تلنگر به خوبی جواب داد و قایدی بعد از این نیمکت‌نشینی در چهار بازی متوالی گل زد و یک پاس گل هم داد.

در حالی که به نظر می‌رسید ستاره ریزنقش استقلال به ثبات رسیده‌ اما دوباره دوران افت او شروع شد و در ۱۱ بازی متوالی هیچ گلی زد و فقط در بازی مقابل ماشین‌سازی دو پاس گل داد. او در این مدت درگیر حاشیه‌هایی هم شد، از جمله اعتراض به مبلغ قرارداد و چند روز تمرین نکردن و همچنین مرخصی گرفتن و تفریح در دوبی، آن هم در اوج رقابت‌های لیگ برتر. قایدی در ادامه فصل هم دو گل دیگر و دو پاس گل دیگر ثبت کرد تا یک فصل کاملا پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته باشد.

در فصل قبل‌تر یعنی لیگ نوزدهم، استقلال با استراماچونی شروع خوبی نداشت و قایدی هم مثل تمام بازیکنان از فرم خوب خود دور بودند اما به محض اینکه استقلال روند رو به رشد خود را آغاز کرد، قایدی هم درخشید. او تا هفته پنجم فقط یک پاس گل داده بود اما از هفته ششم تا هفته سیزدهم یعنی در ۸ بازی، ۵ گل و ۴ پاس گل ثبت کرد. بعد از رفتن استراماچونی او یک گل و یک پاس گل دیگر در کارنامه خود ثبت کرد اما در ۱۱ بازی پایانی فقط دو گل و یک پاس گل دیگر از او دیدیم!

عبدی؛ بی‌تجربه و مضطرب
مهدی عبدی هم یک نمونه بارز دیگر از بی‌ثباتی در طول فصل است. او البته از نظر تکنیک و سبک بازی با مهدی قایدی تفاوت‌های زیادی دارد اما در بی‌ثباتی و نوسان در طول فصل، رقابت تنگاتنگی با ستاره سابق استقلال دارد. عملکرد او را در فصل نوزدهم مرور کنیم. عبدی تا هفته سوم حتی یک دقیقه هم برای پرسپولیس بازی نکرده بود و چهره‌اش هم برای هواداران پرسپولیس هم ناشناخته بود اما ناگهان گابریل کالدرون در دقیقه ۸۰ دربی که در هفته چهارم برگزار می‌شد به او میدان داد و عبدی جوان و گمنام، بک دقیقه بعد گل برتری پرسپولیس را زد.

او در سه بازی بعدی هم برای چند دقیقه به میدان رفت اما کار خاصی نکرد و تا هفته بیست و یکم! هیچ خبری از او نبود. سرانجام بازی مقابل پیکان پایش به گل باز شد و بریس کرد، چهار هفته بعد هم یک گل دیگر زد و فصل را با چهار گل به پایان برد. در لیگ بیستم، گلزنی‌های عبدی از هفته هشتم و باز هم دربی تهران آغاز شد. در بازی بعد مقابل فولاد هم یک گل زد اما هواداران پرسپولیس برای دیدن گل بعدی او در لیگ برتر تا هفته بیست و یکم صبر کردند. او به ذوب‌آهن و در بازی بعد به مس رفسنجان گل زد اما روند گلزنی‌هایش برای سه هفته متوقف شد تا اینکه در سه هفته پایانی روی دور گلزنی افتاد و پنج گل زد و فصل را با ۹ گل به پایان برد.

بیشتر از نوسانات در گلزنی، چیزی که باعث تعجب هواداران و کادر فنی پرسپولیس می‌شد، عملکرد متناقض او در لحظات حساس بود. او چند گل زیبا و دشوار مقابل استقلال، النصر عربستان، مس رفسنجان و اولسان هیوندای کره جنوبی زد اما در بسیاری از بازی‌ها، حتی ابتدایی‌ترین اصول یک بازیکن معمولی را هم رعایت نمی‌کرد. نمایش فاجعه‌بار او در دربی جام حذفی بدترین نمایش ممکن یک بازیکن بود.

یک توپ را از روی خط دروازه به بیرون زد، در دو ضدحمله خطرناک توپ را گم کرد و فرصت را از دست داد و در نهایت ضربه پنالتی خود را هم خراب کرد تا استقلال برنده بازی شود و به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی برسد. همین بازیکن اما در بازی هفته گذشته پرسپولیس مقابل نساجی، یک نمایش بی‌عیب و نقص ارائه داد و با دو گلی که زد، تیمش را برنده بازی کرد. گل دوم او، یکی از خلاقانه‌ترین و بهترین گل‌های لیگ بیست و یکم خواهد بود.

حواس‌تان کجاست؟
این همه نوسان در طول فصل از سوی یک بازیکن، احتمالا به دلیل تمرکز پایین و توجه و علاقه به حواشی است. این گزاره درباره مهدی قایدی قطعا صدق می‌کند. او تا قبل از ازدواج، سلطان حاشیه بود و به تازگی هم در دوبی به روال سابق خود برگشته است و انگار در امارات زیادی به او خوش می‌گذرد. درباره مهدی عبدی اما به نظر می‌رسد بی‌تجربگی و استرس باعث ایجاد نوسان در عملکرد او می‌شود. هر چه ‌ هست، این روند نباید ادامه پیدا کند و این بازیکنان باید هر چه زودتر از این روند فاصله بگیرند و با کمک مربیان‌شان به ثبات برسند.

کدخبر: ۴۲۲۸۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر