کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۳۰۳
تاریخ خبر:

سرک کشیدن به اندرونی‌ و‌لادیمیر

سرک کشیدن به اندرونی‌ و‌لادیمیر

روزنامه هفت صبح| پوتین رهبری کاریزماتیک است و از اين‌رو بدیهی به‌نظر می‌رسد که ورود به حلقه یاران و نزدیکان او سخت و دشوار و در عین حال یک امتیاز بزرگ و ویژه باشد. در چند سال گذشته، چهره‌هایی جدید و نورسیده‌ در کنار ولادیمیر پوتین ظاهر شده‌اند که برای ستایش و جلب نظر او، تلاش فراوان می‌کنند و برخی از آن‌ها ‌این اراده را درون‌شان می‌بینند که خود را به‌عنوان جانشین دوستان و آشنایان دیرینه پوتین معرفی کنند.

بر هیچ‌کس پنهان نیست که ولادیمیر پوتین به محض ورود به کاخ کرملین دوستان دوران کودکی خود یعنی برادران روتنبرگ، برادران کووالچوک، گنادی تیمچنکو یا همکاران پیشین خود در سرویس اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی سابق یا همان کاگ‌ب همچون نیکلای پاتروشف که پس از ریاست اف‌‌اس‌ب سال‌هاست دبیری شورای امنیت ملی روسیه را بر‌عهده دارد و آلکسی میلر که مدیرعامل گازپروم و ایگور سچین که مدیرعامل روس‌نفت است را به سمت‌های مهم منصوب کرده و به آن‌ها اعتماد کامل دارد.

البته با طولانی شدن دوره ریاست‌جمهوری او، گروهی دیگر متشکل از محافظان و خدمتکاران پیشین به سمت‌های بلندمرتبه ارتقا یافته‌اند. برای نمونه می‌توان به آندری واینو اشاره کرد که چند سال به‌عنوان پیشخدمت شخصی پوتین در دفتر مخصوص رئیس‌جمهور در كرملین مشغول به کار بود و حالا با جلب نظر پوتین و طی کردن پله‌های ترقی، رئيس دفتر ریاست‌جمهوری شده است.

همچنین می‌توان به یوگنی پریگوژین هم اشاره کرد که یک زندانی سابق بود و با تاسیس یک رستوران زنجیره‌ای و تدارک مراسم تشریفات و پذیرایی چند جشن دولتی، نظر پوتین را به خود جلب کرد و چنان به او نزدیک شد که رسانه‌ها لقب «آشپز پوتین» را برای او برگزیدند و این اعتماد به‌جایی رسید که او را به‌عنوان فرمانده گروه نظامی واگنر برگزید.

حالا از تحلیل‌های جدید این‌گونه برمی‌آید برخلاف گذشته که رسیدن به قدرت و ثروت تنها با اتکا به آشنایی شخصی با ولادیمیر پوتین و بی‌توجه به دستاوردهای حرفه‌ای ممکن بود، گروه جدیدی در حلقه یاران و نزدیکان پوتین شکل گرفته که حرفه‌ای بودن خود را در مقابل رئيس‌جمهور روسیه تبلیغ می‌کنند و او انتصاب آن‌ها را به سمت‌های بلندپایه، خدمت به کشور و در راستای تأمین منافع ملی تعبیر می‌کند.

پیشکسوت این گروه سرگئی سوبیانین بود که از شورای محلی خانتی‌مانسییسک به فرمانداری تیومن و سرانجام به شهرداری مسکو رسید. چند دوره اصلاحات زیر نظر او مورد‌پسند رئیس‌جمهور روسیه واقع شده است. او پس از این‌که متوجه شد پوتین حمل‌ونقل مدرن را دوست دارد، مدام وسایل جدیدی به شبکه نقلیه پایتخت اضافه می‌کند.

مارات خوسنولین، معاون پیشین سوبیانین که اکنون معاون نخست‌وزیر روسیه است، محبوب‌ترین دولتمرد پوتین است چراکه همواره به وی طرح‌های بزرگ زیرساختی را معرفی می‌کند؛ طرح‌هایی که ولادیمیر پوتین می‌تواند با آن‌ها تاکید بر «روسیه به‌رغم تحریم‌ها به سرعت در حال پیشرفت است» را تبلیغ کند.

سرگئی کرینکو رئيس پیشین روس‌اتم که در حال حاضر معاون اول دفتر ریاست‌جمهوری روسیه است، مدیر زبردستی است که مدیریت دستگاه عظیم پروپاگاندا را به او واگذار کرده‌اند. کرینکو نمایشگاه «روسیه» را که قرار است «آینه‌ای از دستاوردهای دوران ولادیمیر پوتین و مهم‌ترین رکن تبلیغاتی رقابت‌های جدید ریاست‌جمهوری» باشد، مدیریت می‌کند.

سرگئی شایگو، وزیر دفاع، نیز متعلق به این دسته است و از آن‌جا می‌دانیم طرح او یعنی «ارتش روسیه از ناتو برتر است» مورد‌پسند پوتین قرار گرفته که رئيس‌جمهور روسیه همواره از سوختن تانک‌های «لئوپارد» براثر ضربات موشک‌های روسی یاد می‌کند. درحالی‌که دوستان قدیمی پوتین «محافظ» لقب گرفته‌اند، گروه جدید «خلاق» نامیده می‌شوند.

برخلاف گروه محافظ که می‌داند سر تا پا مدیون پوتین هستند، موفقیت گروه «خلاق» تنها تا حدی به پوتین بستگی دارد و بدون رژیم پوتین هم دوام خواهند آورد. هم‌اکنون این گروه تشنه قدرت بیشتر است و اگر این تشنگی ارضا نشود، تحولات جدی در راه خواهد بود. (فردا)

کدخبر: ۵۴۸۳۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر