کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۱۹۰
تاریخ خبر:

سرنوشت دیپورتی‌های لیگ ایران‌ در ‌سری‌A و ‌لالیگا

روزنامه هفت صبح | وارازداد هارویان مدافع ارمنستانی دیروز به تیم کادیز اسپانیا پیوست و فصل بعد در لالیگا بازی خواهد کرد. می‌دانید که هارویان سابقه بازی در لیگ برتر ایران را دارد؟ به همین بهانه، کارنامه و سرنوشت او و چند بازیکن دیگر را که در ایران زیاد به آنها بها داده نشد اما ناگهان و ناباورانه سر از تیم‌های مطرح اروپا درآوردند، مرور می‌کنیم.

*** هارویان، از پدیده تا کادیز
اولین بار نام وارازداد هارویان در ایران با پیوستن به تراکتور مطرح شد. این مدافع ارمنستانی در ابتدای لیگ شانزدهم و در زمان مدیریت سردار آجورلو به تراکتور پیوست. انتشار تصویر او در کنار آجورلو و ادموند اختر مدیربرنامه‌های هارویان، خیلی زود با واکنش طیف وسیعی از هواداران تراکتور روبه‌رو شد. آنها به دلیل اختلافات تاریخی و سیاسی میان ارمنی‌ها و آذربایجانی‌ها، جذب این بازیکن را یک اشتباه بزرگ از سوی مدیران باشگاه می‌دانستند و به آن اعتراض کردند.

حتی کار به تجمع مقابل ساختمان باشگاه هم کشیده شد و در نهایت یک روز پس از امضای قرارداد، آجورلو در صفحه اینستاگرام خود خبر از فسخ قرارداد با هارویان برای حفظ وحدت هواداران تراکتور داد! البته ظاهرا معترضان فراموش کرده بودند که آندرانیک تیموریان هم قبلا برای تیم‌شان بازی کرده و اتفاقا از محبوبیت بالایی هم برخوردار بود. به هر حال هارویان از تراکتور جدا شد و چند روز بعد به پدیده مشهد پیوست. او یک فصل خوب را در این تیم گذراند و توجه تیم‌های بزرگ ایران را هم به خود جلب کرد.

اما ترجیح داد از ایران برود. هارویان بعد از پدیده در تیم‌های اورال اوکراین، تامبوف روسیه و آستانه قزاقستان بازی کرد و به واسطه بازی در این تیم حضور در یورولیگ دیروز با امضای قراردادی به تیم کادیز که در فصل گذشته لالیگا دوازدهم شد پیوست! او فصل بعد مقابل ستاره‌های بزرگ و گلزن لالیگا مثل لوئیز سوارز، کریم بنزما، احتمالا لیونل مسی و … بازی خواهد کرد.

*** رینالدو؛ از نیمکت‌نشین استقلال و کاپیتان کیه‌وو!
رینالدو کروزادو پرویی حدود ۱۰ سال پیش به استقلال پیوست. در آن مقطع هدایت استقلال بر‌عهده صمد مرفاوی بود. کروزادو یک بازیکن چپ پا با استانداردهای بالا بود و نمایش‌هایش کاملا نشان می‌داد که در چه سطح بالایی قرار دارد اما مرفاوی به او اعتقاد چندانی نداشت! رینالدو در لیگ نهم برای استقلال فقط در ۱۸ بازی به میدان رفت که در بیشتر آنها هم به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد. او در آن فصل یک گل هم برای استقلال زد اما در پایان فصل، به دلیل نیمکت‌نشینی‌های عجیب و سوال‌برانگیزش از استقلال جدا شد.

او به کشورش برگشت و یک فصل در تیم خوان آئوریش بازی کرد و در پایان همان فصل ناگهان سر از تیم کیه‌ووی ایتالیا درآورد! در همین مقطع به تیم ملی پرو دعوت شد و پیراهن شماره ۱۰ این تیم را برتن کرد و با این تیم در کوپاآمه‌ریکای سال ۲۰۱۱ به مقام سوم رسید! رینالدو دو فصل در کیه‌وو بازی کرد و یک گل هم برای این تیم زد و از مهره‌‎های ثابت و تاثیرگذار این تیم بود و در فصل دوم حضورش، بازوبند کاپیتانی کیه‌وو را هم بر بازو بست. او همه این موفقیت‌ها و افتخارات را در حالی به دست آورد که در ایران، صمد مرفاوی به او اعتقادی نداشت و استقلال به راحتی او را از دست داد.

*** لئونارد کوئیکه؛ گل نزن استقلال در بوندسلیگا
این بازیکن کامرونی، در ۱۹ سالگی به استقلال پیوست. او یک فصل در این تیم بازی کرد اما زیاد به او میدان داده نشد. در این مقطع هم یعنی در لیگ ششم، صمد مرفاوی سرمربی استقلال بود و به کوئیکه فقط در هشت بازی میدان داد. به جز یک بازی با برق شیراز که در تهران بود و با مصدومیت بازیکن‌ها مرفاوی مجبور شد به این بازیکن از نیمه اول بازی بدهد و استقلال پرگل‌ترین بازی فصلش را رقم‌ زد و با نتیجه ۴ بر یک برق شیراز را شکست داد که ستاره این بازی کوئیکه بود. او در پایان فصل به تیم استیل‌آذین رفت و در این تیم درخشید و در ۱۵ بازی شش گل زد و در پایان فصل از ایران رفت.

ابتدا به دانایسکا اسلواکی رفت و در ۱۵ بازی ۱۱ گل زد. سپس اینتراخت فرانکفورت او را جذب کرد اما به دلیل داشتن چند مهاجم آماده، زیاد به او بازی نرسید و کوئیکه به انرژی کوتبوس آلمان پیوست و پنج گل برای این تیم زد. از سال ۲۰۱۰ به مدت سه فصل در تیم اسپارتا پراگ بازی کرد و در ۷۴ بازی ۳۱ گل زد و تبدیل به گران‌ترین بازیکن لیگ چک شد. در سال ۲۰۱۳ به تیم ریزه اسپور ترکیه رفت و تا سال ۲۰۱۸ برای این تیم ۵۴ گل زد. همین بازیکنی که مرفاوی او را نیمکت‌نشین کرد، ۲۵ بازی برای تیم ملی کامرون انجام داد‍ و سه گل ملی هم در کارنامه‌اش دارد.

*** ماجرای مخیتاریان حقیقت دارد؟
اما احتمالا مشهورترین بازیکنی فعلی جهان که به ایران آمده و از نظر فنی تایید نشده و دیپورت شده، هنریک مخیتاریان است! در سال ۱۳۸۹ زمانی که هنریک مخیتاریان در تیم شاختاردونتسک توپ می‌زد پس از اینکه از سوی صمد مرفاوی سرمربی وقت تیم مس کرمان رد شد، به باشگاه استقلال پیشنهاد شد اما مسئولان استقلال هم به بهانه ترافیک زیاد در پست این بازیکن، او را نخواستند و در نهایت همان بازیکن ارمنستانی راهی بوروسیا دورتموند شد و پس از دو فصل بازی در بوندس‌لیگا به منچستریونایتد پیوست، در آرسنال هم بازی کرد .

سپس راهی سری A شد و در آ اس رم بازی کرد و چند روز پیش قرارداد قرضی‌اش با این تیم را دائمی کرد و فصل بعد زیر نظر مورینیو بازی خواهد کرد. او تا امروز ۸۶ بازی برای تیم ملی ارمنستان انجام داده و ۳۰ گل هم زده و فعلا بهترین گلزن تاریخ تیم ملی ارمنستان است. البته مرفاوی در گفت‌وگوهایی که انجام داده، ماجرای رد کردن مخیتاریان را تکذیب کرده اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این اتفاق به احتمال زیاد رخ داده است. به هر حال سابقه مرفاوی در این موارد مشخص است و بعید نیست که مخیتاریان جوان را هم از نظر فنی تایید نکرده و او را دیپورت کرده باشد!

کدخبر: ۳۹۳۱۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر