کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۳۵۹۰
تاریخ خبر:

رویای قهرمانی آبی‌ها بر باد رفت؟

روزنامه هفت صبح | همه چیز تا دیروز برای استقلال خوب پیش می‌رفت. آبی‌ها این فصل رکوردهای زیادی را در تاریخ لیگ برتر جابه‌جا کرده بودند. بیشترین برد تا هفته هجدهم، بیشترین امتیاز تا همین مقطع، کمترین گل خورده و … رکوردهایی است که استقلال تا دیروز و قبل از بازی با فجرسپاسی در تاریخ لیگ برتر با فرهاد مجیدی به نام خود ثبت کرده بود‌ اما اتفاقی که از چند روز پیش زمزمه‌هایش به گوش می‌رسید سرانجام رخ داد و حالا عوامل اصلی همه این رکوردشکنی‌ها دیگر نمی‌توانند در ادامه فصل برای استقلال به میدان بروند. این بزرگ‌ترین مانعی بود که می‌توانست در مسیر قهرمانی استقلال ایجاد شود. این اتفاق بیشتر از هر چیزی به سود تیم پرسپولیس خواهد بود.

زوج مستحکم و رویایی
سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند! این دو نفر مهم‌ترین مهره‌های تیم فرهاد مجیدی در فاز دفاعی بودند. یزدانی در طول فصل فقط یک بار در اواخر بازی رفت مقابل تراکتور تعویض شد و بیرون رفت و یک بار هم به دلیل اخراج در اواخر بازی برگشت مقابل هوادار، بازی بعد در برابر ذوب‌آهن را از دست داد.

به جز این، او در تمام بازی‌های استقلال بازیکن فیکس و کلیدی این تیم بود. او یک گل هم در برابر پیکان زد و البته در فاز دفاعی بهترین بازیکن استقلال بود. او از نگاه سایت آمار و آنالیز متریکا بهترین مدافع میانی نیم‌فصل اول هم بود و از سوی بیشتر رسانه‌های ورزشی در تیم منتخب نیم‌فصل اول هم قرار گرفت. به اینها اضافه کنید اعتقاد عجیب و غریب فرهاد مجیدی به او را! سرمربی استقلال بعد از بازی تیمش مقابل هوادار و اخراج یزدانی، با لحنی تند به سرمربی تیم ملی اعتراض کرد و یک انگشت یزدانی را بهتر از تمام مدافعان تیم ملی دانست!

مرادمند هم دستکمی از یزدانی نداشت. او از سوی سایت متریکا بیشترین نبرد دفاعی موفق را در نیم‌فصل اول به نام خود ثبت کرد و هماهنگی‌اش با یزدانی عامل اصلی ثبات خط دفاعی استقلال بود. اگر‌چه گاهی اشتباهاتی داشت اما همین که استقلال با زوج او و یزدانی‌ تا هفته هجدهم فقط شش گل دریافت کرده، یعنی یک گل در هر سه بازی، نشان‌دهنده تاثیرگذاری او و آمادگی و سطح فنی بالای اوست. او هم به جز دو بازی که به دلیل محرومیت از دست داد، در سایر بازی‌ها به طور کامل حضور داشت و حتی یک بار هم تعویض نشد. در حضور این دو مدافع، استقلال ۱۴ کلین‌شیت را در ۱۸ بازی ثبت کرد و یک رکورد فوق‌العاده دیگر را به جا گذاشت.

جانشینان نامطمئن
غیبت این دو نفر در ادامه فصل، یک بحران بزرگ برای فرهاد مجیدی و استقلال خواهد بود. در هیچ کدام از بازی‌های قبلی این اتفاق رخ نداده که هر دو مدافع میانی اصلی یعنی مرادمند و یزدانی غایب باشند و از دیروز این اتفاق افتاد و قرار است تا پایان فصل، مجیدی از دیگر مدافعان خود به جای این دو نفر استفاده کند. فعلا محمد دانشگر مهم‌ترین و مطمئن‌ترین جایگزین برای این دو نفر است که گفته می‌شد مصدوم است. او بازیکنی است که بیشترین حضور را در کنار یزدانی و مرادمند ‌ داشت.

بعد از او روزبه چشمی فعلا در دسترس‌ترین بازیکنی است که تا پایان فصل فیکس خواهد بود. البته هواداران استقلال از حضور او در این پست خاطرات خوشی ندارند و همواره ضریب اشتباهات و خطاهای بی‌مورد او که منجر به اخراجش شده، زیاد بوده و استقلال به خاطر اشتباهات چشمی تاوان‌های زیادی داده است اما ظاهرا چاره‌ای جز بازگشت او به این پست وجود ندارد. دیگر مدافع استقلال در فهرست این تیم، عارف غلامی است.

او مدت‌ها به دلیل پارگی رباط صلیبی غایب بود و اگرچه مدتی است تمریناتش را آغاز کرده ‌ اما تا قبل از بازی دیروز، یک دقیقه هم در شرایط مسابقه قرار نگرفته بود. او هم اگر دوباره مصدوم نشود و خیلی زود آماده شود - که بعید است - می‌تواند دومین گزینه مجیدی در خط دفاع باشد.

دیگر بازیکنی که مجیدی می‌تواند از او در صورت لزوم استفاده کند، عزیزبک آمانوف است که سابقه بازی در پست مدافع میانی را دارد. همچنین زبیر نیک‌نفس هم توانایی بازی در این پست را دارد. نفر آخر هم محمدجواد به‌آفرین است که در تیم امیدهای استقلال بازی می‌کند و تا امروز یک دقیقه هم برای تیم بزرگسالان بازی نکرده ‌. از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که با این بازیکنان، ضریب اطمینان در خط دفاعی استقلال به شدت پایین خواهد آمد.

تغییر سیستم
آخرین راه فرهاد مجیدی تغییر دادن سیستم محبوب ۳ دفاعه تیمش است. بازی با دو مدافع میانی یعنی چشمی و دانشگر می‌تواند کمبود بازیکن در این پست را برای استقلال برطرف کند. هرچند این تغییر سیستم می‌تواند منجر به کاهش ثبات و استحکام و هماهنگی در میان مدافعان و هافبک‌های استقلال هم بشود اما واقعیت این است که دست مجیدی برای انتخاب راهکارهای دیگر اصلا باز نیست. او اگر حدس می‌زد که ممکن است این اتفاق برای تیمش بیفتد، قطعا عارف آقاسی را به فولاد واگذار نمی‌کرد.

دورنمای استقلال بدون یزدانی و مرادمند
تصور اینکه این دو بازیکن در ادامه این فصل غایب هستند، برای کادر فنی و هواداران به شدت ترسناک است. استقلال بعد از یکی دو بازی دیگر، وارد مقطعی می‌شود که در آن با قوی‌ترین تیم‌های لیگ برتر روبه‌رو می‌شود و تقابل با این تیم‌ها، مثل پرسپولیس، سپاهان، آلومینیوم اراک، مس رفسنجان و فولاد خوزستان، آن هم با این خط دفاعی دگرگون شده، اصلا کار آسانی نیست. آیا رویای قهرمانی در لیگ بیست و یکم برای استقلال از دست رفته است؟

کدخبر: ۴۴۳۵۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر