کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۰۲۱
تاریخ خبر:

سرانجام متهم ‌‌آتش‌سوزی ‌مجیدیه ‌به اجرای قسامه رسید

روزنامه هفت صبح | آتش‌سوزی مرموز در خیابان مجیدیه تهران که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، بعد از هفت سال در اردیبهشت ۱۴۰۰ به مرحله قسامه رسیده بود، چرا که سه متهم پرونده حاضر به پذیرش اقدام به آتش‌سوزی نبودند و حالا شاکیان اصلی پرونده چون نتوانستند ۵۰ نفر را برای مراسم قسامه و اثبات متهم بودن این افراد، به دادگاه معرفی کنند متهم اصلی ۵۰ بار قسم خورد که بی‌گناه است.

شامگاه سوم بهمن سال ۹۳ آتش‌سوزی مهیبی در ساختمان شش طبقه‌ای در خیابان ابوالحسنی محله مجیدیه تهران رخ داد و باعث مرگ دو مرد جوان، زن میانسال و نوه خردسال او شد. بررسی‌های آتش‌نشانی نشان داد، آتش‌سوزی عمدی بود. سرایدار ساختمان و دو نفر از دوستان مالک ساختمان به‌عنوان افرادی که با مالک این ساختمان اختلاف داشتند، به‌عنوان مظنون شناسایی شدند.

با تکمیل تحقیقات در دادسرا، بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران برای سرایدار و دو مرد که از دوستان مالک ساختمان بودند، به اتهام تسبیب در مرگ چهار نفر کیفرخواست صادر و پرونده را به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال کرد. بعد از شش سال از حادثه، محاکمه متهمان به ریاست قاضی زالی آغاز شد. خانواده قربانیان برای متهمان قصاص خواستند. اما قضات دادگاه باتوجه به نواقص تحقیقات، پرونده را به دادسرا فرستادند.

با رفع ابهامات پرونده دوباره به دادگاه ارسال و محاکمه متهمان در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران ادامه پیدا کرد. یکی از متهمان به نام نیما گفت: «شبی که آتش‌سوزی مرگبار رخ داد، در خانه دوستم مهمان بودم. حتی چند شاهد دارم که می‌توانم آنها را به دادگاه معرفی کنم. هیچ نقشی در آتش‌سوزی ساختمان و مرگ آن چهار نفر نداشتم.» دیگر متهم پرونده نیز منکر نقش داشتن در ماجرای مرگبار این آتش‌سوزی شد.

سپس جمشید ۵۶ساله که مالک ساختمان بود نیز به‌عنوان مطلع در جایگاه قرار گرفت و گفت: «مهندس الکترونیکم و چند سال است که در کار احداث ساختمان هستم. در جشن تولد پسر دوستم، در مصرف مواد زیاده‌روی کرده بودم. به همین دلیل بازداشت شدم و شبی که آتش‌سوزی رخ داد در بازداشتگاه کلانتری بودم. نمی‌دانم چه کسی ساختمان را به آتش کشیده است. با کسی در ساختمان اختلافی نداشتم که بخواهم چنین کاری بکنم. این دو متهم که در برابر اتهام آتش‌سوزی و مرگ چهار نفر قرار گرفته‌اند، با هم شریک و از دوستانم بودند. اما با هم به اختلاف خورده و هر دو از من کینه داشتند.

مجید تهدید به آتش زدن و کشتن من در ساختمانم کرده بود. شب آتش‌سوزی من یکی از متهمان را دیدم که سعی داشت از ساختمان فرار کند. آن دو با هم نقشه آتش زدن ساختمان را اجرا کردند و باعث مرگ چهار نفر شدند. با این کار می‌خواستند مرا بکشند تا همه اموال و املاکم را تصاحب کنند. در ادامه رسیدگی سرایدار ساختمان بی‌گناه شناخته شد و آزاد شد اما وکیلش به‌خاطر دو سال بازداشت او درخواست غرامت کرد.

اجرای مراسم قسامه برای متهم اصلی
در ابتدای جلسه رسیدگی شاکیان پرونده بار دیگر شکایت خود را از متهمان حاضر در پرونده بیان کردند و یکی از متهمان را به‌عنوان عامل اصلی آتش‌سوزی معرفی کردند‌. مراسم قسامه برای متهم اصلی پرونده برگزار شد و شاکیان پرونده اعلام کردند که توانایی معرفی ۵۰ شاهد به دادگاه را ندارند. بنابر‌این مطابق قانون در این مرحله از رسیدگی متهم پرونده در دفاع از خود ۵۰ بار قسم خورد که عامل این جنایت نیست. بعد از پایان جلسه قضات دادگاه برای صدور رای وارد شور شدند.

کدخبر: ۴۲۰۰۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر