کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۷۵۹۵
تاریخ خبر:

ستایش و حکایت پادشاه شهر کورها

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| سال 89 فصل اول «ستایش» روی آنتن شبکه سه رفت و خیلی‌زود تبدیل به اثری محبوب میان مخاطبان شد. این استقبال باعث شد سریال به فصل‌های بعدی برسد که سری دوم آن سال 92 و سری سوم آن سال 98 روی آنتن رفت. با گذشت سه سال از پایان پخش «ستایش 3» همچنان به‌طور رسمی و غیر‌رسمی خبرهایی درباره تداوم سریال به گوش می‌رسد. در روزهای اخیر باز هم شاهد خبرهایی در این‌باره هستیم. گزارش امروز به «ستایش» و ماجرای ساخت یا عدم ساخت فصل جدید آن اختصاص دارد.

‌مورد اول| عجایب یک اثر محبوب
پیش از پرداختن به اصل سوژه، نگاهی داریم به آنچه بر سه فصل «ستایش» گذشت. سعید مطلبی که پیش از انقلاب نویسنده و کارگردانی پرکار بود، بعد از انقلاب گوشه عزلت برگزید. او در اواخر دهه هشتاد و پس از سال‌ها دوری از فعالیت حرفه‌ای، دست به قلم برد و فیلمنامه سریال «ستایش» را نوشت.

سریال زندگی یک دختر به‌نام ستایش در سه مقطع را روایت می‌کند. او در این سریال دست روی موضوعاتی مثل تقدیر و سرنوشت، عقوبت کار، بازی روزگار و… گذاشت؛ یعنی همان‌هایی که مخاطب ایرانی دوست دارد بشنود. در ستایش یک شخصیت محبوب هم خلق شد: حشمت فردوس با بازی داریوش ارجمند. او بخشی از جذابیت سریال را رقم زد و تکيه‌کلام‌هایش ورد زبان مردم شد: افتاد؟، دکی، ببین و… . ابتدا قرار بود زنده‌یاد ایرج قادری کارگردانی سریال را برعهده بگیرد.

اما بیماری اجازه نداد و سعید مطلبی جایگزین او شد. این اتفاق ترکیب بازیگران را هم دستخوش تغییر کرد و در لحظه آخر نقش اصلی به نرگس محمدی رسید که می‌دانید با «نرگس» صاحب شهرتی فراوان شد. «ستایش» سریالی عامه‌پسند است که مخالفانی جدی هم دارد. حتی در برهه‌ای شایعه شد که عزت‌الله ضرغامی رئیس وقت صدا‌و‌سيما از کیفیت فصل دو راضی نیست و خواستار بازنگری آن شده.

مورد دوم| دورخیز برای فصل چهار
همزمان با پایان پخش فصل سوم «ستایش» خبرهایی مبنی بر ساخت سری چهارم آن رسانه‌ای شد. این در حالی است که در قسمت پایانی تکلیف همه شخصیت‌ها روشن شد و سوال مخاطب این بود و هست که داستان فصل جدید چه زاویه نگاهی خواهد داشت. تهیه‌کننده «ستایش» جدی‌ترین کسی است که موافق ساخت فصل چهارم آن است. آرمان زرین‌کوب تیرماه امسال مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم انجام داد و گفت:

«روزی نیست که ما در کوچه و خیابان با این درخواست مردم روبه‌رو نشویم که چرا ادامه «ستایش» ساخته نمی‌شود؟ ما هم پاسخ می‌دهیم که دست ما نیست و تلویزیون باید تصمیم بگیرد؛ شاید با مدیران تازه‌نفس و جدید این اتفاق بیفتد و سفارش فصل جدید بدهند.» زرین‌کوب جمله کلیدی دیگری هم به کار برد که چالش اصلی ساخت فصل بعدی است:

«سریال «ستایش» را می‌توان ادامه داد، مگر اینکه بازیگر توانش را نداشته باشد و یا شرایطی به‌وجود آید که نتوانیم عوامل را گردهم آوریم.» در آن برهه سعید مطلبی هم گفته بود: «نمی‌توانم الان چیزی بگویم و تصمیم‌گیری‌اش لحظه‌ای است. اما فکر نمی‌کنم بتوان «ستایش» را ادامه داد.»

مورد سوم| اتمام حجت نویسنده
با گذشت پنج ماه اما مطلبی به‌جای دو پهلو حرف زدن، نظرش را درباره ادامه «ستایش» به صراحت مطرح کرده است. در روزهایی که شایعه ساخت فصل چهارم به اوج رسیده است او به خبرگزاری مهر گفته: «این خبر صحت ندارد، پرونده سریال «ستایش» کاملاً بسته شده است و دیگر حرفی برای گفتن ندارد.»

مطلبی بعد از شنیدن صحبت خبرنگار مهر که بازپخش «ستایش» همچنان مخاطب دارد، جمله‌ای ظریف به‌کار برده است: «بالاخره پادشاه یک چشمی است در شهر کورها! واقعیت این است که خود من تمایلی برای نگارش فصل بعدی این سریال ندارم.» سعید سلطانی کارگردان سریال هم نسبت به تولید فصل چهارم «ستایش» ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

مورد چهارم| مخالفان ساخت
در تابستان امسال و همزمان با مطرح شدن احتمال ساخت فصل جدید «ستایش» شاهد اظهارنظرهایی بودیم که مخالف ساخت ادامه سریال هستند. نمونه‌اش فریبا نادری بازیگر نقش پری‌سیما که به ایسنا گفته بود: «ادامه دادن چنین سریال‌هایی معنی ندارد چون تکلیف تمام کاراکترها مشخص شده است.

ادامه دادن اینگونه سریال‌ها از نظر من بیشتر اذیت کردن مخاطبان است. پرونده تمام بازیگران «ستایش» در فصل سوم مشخص شد و دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارد که بخواهد ادامه داشته باشد، مگر اینکه یک سریال دیگر با یک قصه و داستان دیگر باشد.» مشابه این جمله را هم مهدی سلوکی بازیگر نقش محمد، تابستان 99 در برنامه زنده «عید همدلی» شبکه دو به زبان آورده بود:

«قصه ستایش دیگر کِشش ساخت یک فصل دیگر را ندارد چرا که تکلیف همه شخصیت‌ها مشخص شده است.» سیما تیرانداز نیز در همین برنامه عنوان کرده بود که بهتر است تولید سریال ادامه نیابد. سال 98 وقتی فصل سوم «ستایش» به پایان رسید، کاربران خبرآنلاین عنوان کردند که موافق ساخت ادامه آن نیستند. در هفت صبح هم بارها نوشتیم که «ستایش» دیگر ظرفیت ادامه دادن ندارد و داستان و شخصیت‌ها دچار تکرار و یکنواختی شده‌اند.

کدخبر: ۴۸۷۵۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر