کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۱۳۱
تاریخ خبر:

بازار ارزهای دیجیتال ایران از شاخص بورس جلو زد

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ارزش معاملات بورس روز گذشته به هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسید، در حالی که تنها در یک صرافی ارز دیجیتال، شاهد خرید و فروش بیش از هزار و ۷۰۰میلیارد تومان رمزارز بودیم. اتفاقی عجیب و باورنکردنی که نشان می‌دهد بورس با آن همه عظمت حالا در برابر یک صرافی کوچک ارز دیجیتال کم آورده است.

ماجرا ابعاد دیگری هم دارد؛ دیروز کمترین معاملات یک سال اخیر در تالار بورس رقم خورد و از طرف مقابل شاهد بیشترین معاملات ارز دیجیتال بودیم. همچنین زمان انجام معاملات بورس تنها سه ساعت و ۳۰دقیقه‌ است اما صرافی‌های ارز دیجیتال به‌صورت ۲۴ساعته مشغول فعالیت هستند. با این همه سبقت گرفتن معاملات رمزارز از بورس تهران به خوبی نشان می‌دهد که تب سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال تا چه حد بالا گرفته.

اینطور که پیداست خیلی از سرمایه‌گذاران، ریسک‌های بازار رمزارز را به جان خریده و برایشان مهم نیست که هر لحظه امکان دارد کل سرمایه‌شان در کیف پول آنلاین از بین برود یا با مسدود شدن سایت صرافی‌ها دیگر امکان برداشت پولشان را نداشته باشند. آنها مجذوب بازدهی‌ چشمگیر رمزارزها شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزهای دیجیتال تنها در چهار هفته اول سال تا ۴۱۰درصد بازدهی داشته‌اند و سرمایه مشتریانشان را پنج برابر کرده‌اند.

البته همه رمزارزها چنین کارنامه درخشانی ندارند. مثلا بیت‌کوین در این مدت تنها یک درصد تغییر قیمت داشته. در این گزارش بررسی کرده‌ایم هر کدام از ارزهای دیجیتال از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته چه کارنامه‌ای از خود به جا گذاشته‌اند. اگر دلتان می‌خواهد در این سودهای عجیب و غریب شریک شوید، بد نیست قبل از هرچیز نکاتی را درباره ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها بدانید.

چهار هفته‌ از آغاز سال جدید گذشته و در این مدت ارزهای دیجیتال بین یک تا ۴۱۰درصد بازدهی داشته‌اند. کمترین بازدهی نصیب سلطان ارزهای دیجیتال، یعنی بیت‌کوین شده و بیشترین بازدهی مربوط به ارز دیجیتال تازه‌وارد دوج کوین است که در روزهای اخیر سروصدای زیادی به پا کرده. در همین مدت که ارزهای دیجیتال نقل محافل شده‌اند، دلار در محدوده ۲۵هزار تومان درجا می‌زند، سکه حدود ۶۰۰هزار تومان ارزان شده و هر گرم طلای ۱۸عیار کاهش قیمت ۳۰هزار تومانی را پشت سر گذاشته. در همین مدت شاخص کل بورس ۷۰هزار واحد یعنی شش درصد کاهش پیدا کرده است.

*** دوج‌‎کوین؛ رشد ۴۱۰درصدی
ستاره این روزهای بازار ارز دیجیتال در چهار هفته اول سال ۱۴۰۰، بازدهی ۴۱۰درصدی از خود بجا گذاشته. توئیت‌های ایلان ماسک در این بازدهی چشمگیر بی‌تاثیر نبوده، چراکه بعد از همین توئیت‌ها بود که قیمت این ارز دیجیتال نسبتا تازه‌وارد، در کمتر از ۲۴ساعت نزدیک به سه برابر شد. قیمت دوج کوین ابتدای سال حدود هزار و ۵۰۰تومان بود و تا پایان هفته گذشته به هشت هزار تومان رسید. البته دیروز دوج‌کوین کمی ارزان‌ شد و به هفت هزار تومان عقب‌نشینی کرد. دیروز ۷۷۵میلیارد تومان دوج‌کوین در صرافی‌های ایرانی خرید و فروش شد.

*** ریپل؛ رشد ۲۰۰درصدی
ریپل همزمان با اینکه در رتبه دوم پرطرفدارترین ارز دیجیتال بین ایرانی‌ها به حساب می‌آید، در رتبه دوم بیشترین بازدهی در چهار هفته اول سال ۱۴۰۰ قرار گرفته. قیمت ریپل اول سال ۱۳هزار و ۹۰۰تومان بود و تا پایان هفته گذشته به ۴۱هزار و ۷۰۰تومان رسید تا بازدهی ۲۰۰درصدی در کارنامه این رمزارز ثبت شود. دیروز هم قیمت ریپل در صرافی‌های ایرانی هزار تومان افزایش داشت.

*** اتریوم کلاسیک؛ رشد ۱۸۰درصدی
قیمت هر اتریوم کلاسیک اول سال ۳۳۵هزار تومان بود. در همین چهار هفته‌ای که از آغاز سال ۱۴۰۰ گذشته، قیمت هر اتریوم کلاسیک به ۹۳۵هزار تومان رسید و دیروز این ارز دیجیتال در بین رمزارزهای میلیونی قرار گرفت. بازدهی اتریوم کلاسیک در چهار هفته اول سال حدود ۱۸۰درصد بوده.

*** ترون؛ رشد ۱۴۰درصدی
بعد از رشد چشمگیر دوج کوین، حالا ترون عنوان ارزان‌ترین ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی را به خود اختصاص داده. قیمت این رمزارز ابتدای امسال حدود هزار و ۷۰۰تومان بود و بعد از چهار هفته به چهار هزار و ۱۰۰تومان رسید. همین افزایش قابل توجه باعث شده بازدهی ۱۴۰درصدی در کارنامه ترون ثبت شود. قیمت این ارز دیجیتال دیروز تا چهار هزار و ۴۰۰تومان هم پیشروی کرد.

*** بایننس‌کوین؛ رشد ۸۷درصدی
ارز دیجیتال بایننس کوین که برای دوره‌ای در صدر خبرهای بازار رمزارزها قرار گرفته بود، در رتبه پنجم بالاترین بازدهی در چهار هفته اول سال ایستاده است. قیمت بایننس‌کوین در ابتدای سال هفت میلیون و ۲۰۰هزار تومان بود که این رقم در پایان هفته گذشته به ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید که نشان دهنده بازدهی ۸۷درصدی است. روند صعودی بایننس کوین دیروز هم ادامه داشت و قیمت این ارز دیجیتال تا ۱۴میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

*** بیت‌کوین کش؛ رشد ۸۴درصدی
پول خرد بیت‌کوین، هیچ ارتباطی با بیت‌کوین ندارد. قیمت ارز دیجیتال بیت‌کوین‌کش بعد از ثبت بازدهی ۸۴درصدی تا پایان هفته چهارم سال ۱۴۰۰ به ۲۶میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است. اول سال این رمزارز در صرافی‌های ایرانی با قیمت ۱۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان معامله می‌شد.

*** ای‌او‌اس؛ رشد ۸۳درصدی
ایاس یا ای‌او‌اس در چهار هفته ۸۳درصد گران شد. قیمت ای‌او‌اس ابتدای سال در صرافی‌های ایرانی حدود ۱۱۵هزار تومان بود و در این مدت قیمت هر ای‌او‌اس به حدود ۲۱۰هزار تومان رسیده است. ایاس جزو کم‌طرفدارترین ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ایرانی است.

*** لایت‌کوین؛ رشد ۴۷درصدی
قیمت لایت‌کوین در آخرین روز هفته گذشته به هفت میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید. اول امسال قیمت این ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی حدود پنج میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود و این مورد نشان می‌دهد در چهار هفته ارزش لایت‌کوین تقریبا ۴۷درصد افزایش پیدا کرده است. دیروز هم لاست‌کوین حدود ۶۰۰هزار تومان گران شد و به هشت میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید.

*** استلار؛ رشد ۴۶درصدی
استلار در روزهای اول سال ۱۴۰۰ در صرافی‌های ایرانی با قیمت حدود ۱۱هزار تومان معامله می‌‎شد. قیمت این ارز دیجیتال در پایان هفته گذشته به ۱۶هزار تومان رسید تا بازدهی ۴۶درصدی در کارنامه این رمزارز کمتر شناخته شده ثبت شود. استلار دیروز هم به روند صعودی خود ادامه داد و تا ۱۶هزار و ۵۰۰تومان پیش‌روی کرد.

*** اتریوم؛ رشد ۲۸درصدی
قیمت هر اتریوم اول سال ۴۸میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود. در همین چهار هفته‌ای که از آغاز سال ۱۴۰۰ گذشته، قیمت هر اتریوم به ۶۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید که نشان از بازدهی ۲۸درصدی این ارز دیجیتال پرطرفدار دارد. اتریوم بعد از بیت‌کوین گران‌ترین رمزارز در صرافی‌های ایرانی به حساب می‌‌آید.

*** بیت‌کوین؛ رشد یک درصدی
پادشاه بازار ارزهای دیجیتال فروردین‌ماه را در خواب زمستانی سپری می‌کند. بیت‌کوین که ۶۰درصد کل بازار ارزهای دیجیتال دنیا را در اختیار دارد، در چهار هفته اول سال ۱۴۰۰ تغییر قیمت چندانی نداشته. ابتدای سال قیمت بیت‌کوین در صرافی‌های ایرانی یک میلیارد و ۵۷۰میلیون تومان بود و بعد از گذشت این مدت با رشد یک درصدی به یک میلیارد و ۵۸۸میلیون تومان رسید. بیت‌کوین در بازارهای جهانی بعد عبور از مرز ۶۰هزار دلار فعلا آرام گرفته و نوسانات قابل توجهی ندارد.

*** ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار‌ ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
بازار رمزارزها علاوه بر ریسک‌های معمول بازارهای مالی مثل افت و خیز ناگهانی قیمت‌ها و نوسانات عجیب و غریب، می‌تواند ریسک‌های دیگری هم به خصوص برای سرمایه‌گذاران ایرانی داشته باشد. از جمله آنها می‌توان به ولت یا کیف پول آنلاین اشاره کرد. سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال بدون کیف پول رمزارز معنایی ندارد.

اولین گام این است که شما در یکی از سایت‌هایی که کیف پول ارز دیجیتال دارند ثبت نام کنید و پول‌هایتان را به آن انتقال دهید. چراکه در ایران خرید کیف‌پول‌های سخت‌افزاری تا حد زیادی غیرممکن است و چاره‌ای جز اعتماد به کیف‌پول‌های آنلاین ندارید. کافی است یک روز صاحب کیف پول تصمیم بگیرد سایتش را به روی مشتریان ایرانی ببندد. بیترکس و CEX نمونه‌هایی هستند که در چند سال گذشته به بهانه تحریم‌ها دسترسی کاربران ایرانی را به موجودی بیت‌کوین خودشان مسدود کرده و هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای هم ارایه نکرده‌اند.

قدم دوم برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال بعد از افتتاح حساب در سایت‌های کیف‌پول آنلاین، ثبت‌نام در صرافی‌های ارز دیجیتال است. برای خرید ارز دیجیتال در صرافی‌های بزرگ و بین‌المللی لازم است حسابتان را با دلار شارژ کنید اما در ایران هرکسی نمی‌تواند دلار به خارج از کشور منتقل کند. برای همین چاره‌ای جز استفاده از صرافی‌های ایرانی نیست.

فعالیت صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال غیرقانونی است. این امکان وجود دارد تا هر لحظه شاهد فیلتر شدن سایت‌های صرافی ارز دیجیتال باشیم. شاید فیلتر شدن مشکل چندان بزرگی نباشد اما اگر درگاه‌های پرداخت این سامانه‌ها بسته شود، دیگر امکان انتقال پول نخواهید داشت. مشکل زمانی بزرگتر خواهد بود که حساب بانکی صرافی ارز دیجیتال مسدود شود و نتواند پول مشتریانشان که در کیف پول صرافی باقی مانده را به آنها برگرداند.

قیمت ارزهای دیجیتال در هر صرافی با صرافی دیگر متفاوت است. سایت‌های ایرانی خرید و فروش رمزارز از این قاعده مستثنا نیستند و برای همین همیشه اختلافی بین قیمت‌ ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی با نمونه‌های بین‌المللی وجود دارد. همچنین بازار ارزهای دیجیتال ۲۴ساعته است. اگر بخواهید دائما نوسانات بازار را پیگیری کنید، احتمالا باید سه شیفت پای لپ‌تاپ بنشینید. از طرف دیگر اختلاف ساعت ایران با کشورهای غربی می‌تواند دردسرساز باشد. چراکه نوسانات بزرگ در صرافی بایننس به عنوان مرجع تعیین قیمت ارز دیجیتال عموما زمانی اتفاق می‌افتاد که ما ایرانی‌ها خوابیده‌ایم.

کدخبر: ۳۸۴۱۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر