کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۰۴۰
تاریخ خبر:

ساعت به وقت مجریان خارجی

ساعت به وقت مجریان خارجی

روزنامه هفت صبح، روزنامه هفت صبح| همزمان با تاسیس شبکه‌های برون مرزی مثل العالم، آی فیلم، پرس تی وی و هیسپان تی وی پای مجریان خارجی به ایران باز شد. در این گزارش کاری به آن‌ها نداریم، بلکه سوژه درباره کسانی است که در شبکه‌های فارسی زبان تلویزیون ایران اجرا را تجربه کرده‌اند. بهانه هم حضور زینب جابر در شبکه یک و برنامه «ساعت به وقت قدس» است.

‌زینب جابر و علی خلیلی
چند هفته‌ای می‌شود که برنامه «ساعت به وقت قدس» پذیرای زینب جابر شده. او اهل لبنان است و چند سال پیش با مردی ایرانی ازدواج کرده. خانم جابر مدرک دکترا دارد و در این برنامه خبرهای داغ فضای مجازی درباره فلسطین را بررسی می‌کند. بر اساس قسمت‌های پخش شده می‌توان نتیجه گرفت او از عهده کارش برآمده و لهجه لبنانی به اجرایش جذابیت بخشیده.

جابر پیش‌تر اجرا را از تلویزیون لبنان و نیز شبکه‌های الکوثر و العالم تجربه کرده بود. او در مصاحبه با ایرنا درباره این‌که چطور مجری «ساعت به وقت قدس» شد، توضیح داده: « به خاطر رشته تخصصی‌ام در تاریخ و مباحث مربوط به محور مقاومت به عنوان مهمان کارشناس در یکی از برنامه‌های شبکه یک سیما دعوت شدم و بعد از آن به من پیشنهاد اجرا دادند که پذیرفتم.

من استاد تاریخ دانشگاه و پژوهشگر حوزه مقاومت هستم.» جابر همچنین گفته:« از بین فیلم‌های ایرانی به وقت شام، کتاب قانون، متری شیش و نیم، هزار پا، عملیات کرکوک، پرواز در شب و اخراجی‌ها را دیده‌ام.» مجری اصلی «ساعت به وقت قدس» هم علی خلیلی اهل کشور فلسطین است. او با شور و حرارت اجرا می‌‌کند و عملکردش نسبتا خوب است. پیش‌تر سوسن الهمه اهل سوریه با این برنامه همکاری داشت؛ کسی که مثل خلیلی مجری شبکه الکوثر نیز بود.

رنا ابراهيم
شبکه آی‌فیلم بیش از یک دهه پیش از یک مجری لبنانی به اسم رنا ابراهیم دعوت به همکاری کرد. او با برنامه «انتم و آي فيلم» صاحب شهرت شد و نامش سر زبان‌ها افتاد. هفت صبح مصاحبه‌ای با خانم ابراهیم انجام داد که مرور بخشی از آن خالی از لطف نیست: « من در شرکت امارات، مهماندار هواپيما بودم. در يک پرواز، با همسرم که مردي ايراني است آشنا شدم.

او فکر مي‏کرد من ايراني‏ام من هم فکر مي‏کردم او لبناني است و همينطوري صحبت کرديم و قسمت شد تا ازدواج کنيم. چند سالي در امارات زندگي کرديم تا اينکه به خاطر کار شوهرم آمديم ايران. هيچ تجربه‏اي در اجرا و بازي نداشتم. اول که شروع کردم خيلي برايم سخت بود خيلي استرس داشتم ولي يواش يواش علاقه پيدا کردم به کار.» رنا ابراهیم چند ویژه برنامه جشنواره فجر هم اجرا کرد و دیگر این حرفه را ادامه نداد.

سهیل اسعد
اهل آرژانتین و نام اصلی او ادگاردو روبین است. سهیل اسعد مبلغ و طلبه حوزه علمیه بوده و ابتدا در شبکه هیسپان تی‌وی اجرا را تجربه کرد و پس از آن مجری برنامه‌‌های «محیا» و «سندباد» شبکه دو شد. سهیل اسعد تسلط خوبی بر زبان فارسی و فرهنگ ایرانی‌ها داشت و به دلیل این دو ویژگی یک مجری موفق لقب گرفت. فعلا او در شبکه‌های سراسری حضور ندارد که به‌نظر می‌رسد ریشه آن برخی دلخوری‌ها باشد.

اشپیتیم آرفی
بازیکن آلبانیایی تبار اسبق لیگ فوتبال ایران بعد از پایان دوران ورزشی، در کشورمان ماند؛ فیلم بازی کرد و مشغول چند فعالیت دیگر شد. جالب است بدانید او تجربه اجرا هم دارد؛ اتفاقی که با پخش «گردشگر خوش اشتها» ابتدای امسال در شبکه نسیم رقم خورد. اشپیتیم آرفی به مناطق مختلف کشور سفر می‌کرد و به معرفی جاذبه‌های گردشگری و نیز غذاهای هر استان می‌پرداخت. این برنامه با وجود کیفیت خوبي که داشت ادامه نیافت. آرفی هم در این زمینه موفق بود.

دیگران
علاوه بر موارد مذکور چند مجری خارجی دیگر در تلویزیون ایران حضور داشته‌اند. فرهیختگان در این باره نوشته: «سابقه افغانستانی‌ها در صداوسیما بیش از دیگران است. صبرا قاسمی اولین مجری افغانستانی رسانه ملی، در سال ۹۵، بخش‌هایی از مجموعه «وطن‌دار» را درباره مهاجران افغانستانی در شبکه افق اجرا کرد.

شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی هم از مجریان خارجی بهره می‌برند که بسیاری ساکن ایران نیستند، ولی از جمله چهره‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند، می‌توان به مرضیه هاشمی (ملانی فرانکلین) مجری آمریکایی پرس‌تی‌وی و سیدبشیر موسوی و نادیا پروانی مجریان افغانستانی شبکه آی‌فیلم ۲ اشاره کرد.» چهره بعدی چه کسی است؟ آیا آن‌ها شهرتی همپای مجریان ایرانی به‌دست می‌آورند؟ فعلا که چنین نشده؛ هر چند شرایط تا حدودی برای رنا ابراهیم متفاوت است.

کدخبر: ۵۵۱۰۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر