کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۶۷۸
تاریخ خبر:

زور وزارت بهداشت به وزارت گردشگری چربید

روزنامه هفت صبح | از چند هفته پیش عید به کابوس مسئولان کشور تبدیل شده بود. از این طرف وزیر بهداشت قسم می‌داد که مردم سفر نروند، از آن طرف وزارت گردشگری هم مدرک و سند می‌آورد که هتل‌ها و مراکز گردشگری پروتکل‌ها را به خوبی رعایت می‌کنند. دست آخر هم زور وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به بهداشت نرسید و نتوانست فضا را به نفع خودش تغییر دهد. روز گذشته ستاد مقابله با کرونا یک جورهایی برنامه‌های خودش را برای عید اعلام کرد. از این طرف سخنگوی این ستاد و از آن طرف معاون وزیر بهداشت در دو روز گذشته درباره عید نوروز این حرف‌ها را زدند:

* مسافرت به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.
‌* خودروهای شخصی پلاک غیر بومی نمی‌توانند به شهرهای قرمز ورود کنند.
* ‌خودروها از شهرهای قرمز نیز نمی‌توانند خارج شوند.
* در شهرهای قرمز افراد حتی با اتوبوس و هواپیما نیز برای خارج شدن از استان باید تست منفی کرونا داشته باشند.
* تبلیغ برای سفر ممنوع است.
* هر رنگی که روزهای آخر برای وضعیت کرونایی شهرها تعیین کنند، تا آخر عید ثابت می‌ماند اما هنوز آخرین وضعیت رنگ‌بندی اعلام نشده است.
* سفر به شهر‌های آبی و زرد با رعایت کامل شیوه نامه‌ها و نکات بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.

*** برنامه وزارت بهداشت خلاف مصوبه ستاد کروناست
رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرتی می‌گوید که این حرف‌ها خلاف مصوبه‌ای است که در ستاد کرونا داشته‌اند ولی سخنگوی این ستاد آن مصوبه را شفاف برای مردم نمی‌خواند. به گفته این فعال صنفی در ستاد مقابله با کرونا اعضا تعیین کرده بودند که مثلا هتل‌ها یا ۵۰ درصد از ظرفیتشان کار کنند یا هواپیما‌ها و قطارها همه صندلی‌های خودشان را برای عید نفروشند. به گفته رحمت‌الله رفیعی « این حرف آقای حریرچی از وزارت بهداشت باعث خواهد شد که خیلی از خانواده‌ها بلیت خود را پس بدهند و کلا پشیمان شوند.»

*** ۷۰۰ هزار نفر قطعی مسافر نوروز هستند
رفیعی که نماینده دفاتر گردشگری در کشور است می‌گوید امسال این دفاتر یک میلیون و ۴۰۰ پکیج نوروزی خریده بودند که ۵۰ درصد از آنها فروش رفته است. یعنی به گفته او ۷۰۰ هزار نفر قرار است با تورهای نوروزی به شهرهای داخلی کشور سفر کنند. رفیعی درباره مقاصد گردشگری امسال به هفت صبح می‌گوید: کیش، قشم، شیراز، استان‌های شمالی و همدان جزو شهرهای گردشگری بوده‌اند که امسال هم تعداد زیادی از پکیج‌های نوروزی آنها فروش رفته. به گفته او حتی تورهای اهواز هم خریداری شده. او می‌گوید بخشی از این مصوبه همین بوده که افراد نباید به صورت انفرادی و خارج از مراکز اقامتی رسمی‌سفر کنند و باید از طریق تورها پکیج نوروزی بخرند اما سخنران ستاد کرونا اشاره‌ای به آن مجوز نمی‌کند.

*** زور کسی به وزارت بهداشت نمی‌رسد
این فعال حوزه گردشگری به هفت صبح می‌گوید: « مسئولان کشور ما نمی‌دانند که با این حرف‌ها چه آفتی به بازار گردشگری مردم می‌زنند. آنها بهتر است بررسی کنند و به این سوال جواب بدهند که آیا سفر باعث شیوع کرونا شده است؟ آنها بازار، مترو، مراکز خرید و لابی بیمارستان‌ها را مشاهده کنند و ببینند کدام یک بیشتر منجر به بیماری کرونا شده است؟ هتل‌ها و مراکز گردشگری یا این مراکز؟ مسئولان وزارت بهداشت ما چرخه گردشگری را معیوب و تخریب کرده‌اند و وزارت گردشگری هم زورش به آنها نمی‌رسد.»

*** خلاف مصوبه حرف می‌زنند
به عقیده رفیعی حرف وزارت بهداشت درباره ممنوع بودن تبلیغات سفر خلاف مصوبه ستاد کرونا است. این مصوبه‌ای که از آن حرف می‌شود تا امروز به جز مسئولان گردشگری از دهان مسئول دیگری بیرون نیامده است. اواخر بهمن ماه معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبرداده بود که مجوز مشروط سفر داده شده است.

از آن روز به بعد دیگر هیچ وقت کسی درباره این مجوز حرفی نزد و اطلاعات بیشتری نداد. وزارت گردشگری آن زمان خبر داد که حوزه‌های زیرمجموعه این بخش از گروه دوم و سوم قرار به گروه اول انتقال پیدا کرده. یعنی فعالیت آنها در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است. از آنجایی که ستاد کرونا این خبر را نداده دفاتر گردشگری می‌ترسند که یکی از همین روزها مشاغل گردشگری به خاطر قرنطینه شهرها تعطیل شوند و مردم برای گرفتن پولشان سراغ این دفاتر بروند.

انجمن گردشگری البته مشکلی با تعطیل شدن مراکز ندارد اما می‌گوید اگر دولت پول یک میلیون و ۳۰۰ هزار پکیجی که دفاتر گردشگری رزرو و خریداری کرده‌اند را می‌دهد، سفر را تعطیل کند. یکی دیگر از نکات این بخشنامه این بود که مردم اجازه نصب چادر در پارک‌ها و نیز اسکان در مراکز متفرقه از جمله سالن‌های ورزشی، کمپ‌ها و مدارس را ندارند. ولی مراکز گردشگری می‌گویند که اصلا این کار باید ممنوع باشد و ربطی به کرونا ندارد. آنها معتقدند که اگر این اتفاق تا امروز نیفتاده بر اثر کوتاهی مسئولان در کشور بوده و تصویب این مصوبه عملا دردی از آنها دوا نخواهد کرد.

*** ضد و نقیض‌گویی‌ها استراتژی دم عید
با اینکه یک هفته دیگر نوروز از راه می‌رسد اما هنوز هم مشخص نیست باید چمدان‌های سفر را بست یا نه. از آخر بهمن ماه تا امروز هم هزار و یک جور حرف متناقض از سمت وزارت بهداشت، گردشگری، فرمانداری‌ها و پلیس زده شده. وزارت گردشگری می‌گوید مجوز سفر را گرفته اما وزیر بهداشت از آن طرف با مقام معظم رهبری درباره ممنوع کردن سفر رایزنی کرده است.

یکی دیگر از اظهارات متناقض مربوط به رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا می‌شد که می‌گفت اصلا کلا سفر به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان ممنوع است. حالا این در حالی است که در ماه گذشته فقط بعضی از شهرهای این استان‌ها نارنجی بودند و بر اساس چیزی که وزارت بهداشت گفته پس نباید سفر به آنها ممنوع باشد. این ضد و نقیض گویی‌ها وزارت گردشگری را هم شاکی کرد. علی اصغر مونسان همین چند روز پیش گفته بود که محور کار تصمیمات ستاد ملی کرونا بوده ولی نگفته پس چطور با تناقض‌های حرف‌های خودشان و این ستاد کنار خواهد آمد.

به گفته مونسان «آن‌چه ما تاکنون گفته‌ایم دقیقاً آن چیزی بوده که در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا و یا خود ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده است. این‌که بعد از آن جلسات حرف‌های دیگری بیان می‌شود مطلوب نیست.» از سوی دیگر هر کدام از شهرها هم در این وضعیت برای خودشان ساز جداگانه‌ای می‌زنند. برای مثال استاندار فارس گفته هر خودرویی با پلاک غیربومی را به شهرهایشان راه نخواهند داد. یا مثلا معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان گفته که از ۲۰اسفندماه مسافران بدون تست کرونا اجازه ورود به شهرستان‌های استان را ندارند.

آن هم در حالی که اصلا این شهر نه نارنجی و نه قرمز است. مسئولان چابهار هم بازار و اماکن تفریحی خودشان را تعطیل کرده و اصلا گفته‌اند اجازه ورود به خودروهای غیر بومی‌را نمی‌دهند. از آن طرف طبق مصوبات جلسه ستاد نوروزی کیش ورود مسافران بدون خودرو نیز از مسیر دریایی به جزیره کیش به غیر از افراد دارای مدرک مالکیت و یا اجاره سالیانه منزل مسکونی، افراد شاغل و یا دارای مدرک رزرو هتل در فاصله زمانی ۲۵اسفند تا ۱۵فروردین ممنوع خواهد بود. این طور که به نظر می‌رسد سفر کردن در عید امسال در انحصار آنهایی خواهد بود که بدون خودروی شخصی راهی شهرهای زرد و آبی می‌شوند. در غیر این صورت به جز خانه نشینی گزینه دیگری برای شروع سال ۱۴۰۰ وجود ندارد.

کدخبر: ۳۷۸۶۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر