کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۰۶۸۹
تاریخ خبر:

زندگی ما ‌در ‌دستان آقای خاندوزی

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان (که روز پنجشنبه برگزار شد) در حالی که علی‌آبادی اطلاعی نداشته به صورت آنلاین پخش شده و حالا می‌دانیم که به اعتقاد او در دولت «بخشی از کارهای (مربوط به تولید و اقتصاد) دست آقای خاندوزی است» و بخشی دست دیگران و وزیر صمت از این موضوع ناراضی است و خود را وزیر «التماس» می‌داند که باید به این و آن التماس کند که برای صنعت این کارها را انجام بدهید.

ما اما در اینجا کاری به صحت و سقم سخنان وزیر صمت نداریم ولی چون چند بار در طول مدت کوتاهی از آقای خاندوزی شنیدیم (بار آخر در سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اسناد رسمی) باید ببینیم که وزیر اقتصاد واقعا کیست و الان چه پروژه‌هایی در دولت دست اوست.

یک: آقای خاندوزی آن طور که خودش نوشته ۲۳ شهریور امسال شمع ۴۳ سالگی را فوت کرده است. متولد گرگان است و پدر و مادرش هر دو معلم بودند. او در رشته ریاضی - فیزیک درس می‌خوانده ولی برای تحصیل در رشته معارف اسلامی و اقتصاد به دانشگاه امام صادق رفته است. این دانشگاه یک دوره لیسانس و فوق لیسانس پیوسته دارد که هفت سال طول می‌کشد و بنابراین تا سال ۱۳۸۴ یعنی تا آغاز دوره احمدی‌نژاد، خاندوزی در این دانشگاه تحصیل می‌کرده است.

دو: البته او فقط دنبال درس نبوده است. خودش نوشته که «در سال ۱۳۸۱ با نسل نخست جنبش عدالتخواه دانشجویی همکاری کردم. در سال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳ مسئولیت بسیج دانشگاه بر عهده‌ام بود، همان زمان که جریان دانشجویی نقش موثری حول مناقشه انرژی اتمی ایفا کرد.» منظور خاندوزی از این نقش موثر اعتراضات شدید بسیج دانشجویی به توافق حسن روحانی با تروئیکای اروپایی است که به آن توافق سعدآباد گفته می‌شود.

سه: سال ۱۳۸۴ خاندوزی پایان نامه خود را با عنوان «محاسبه شاخص رقابت پذیری اقتصاد ایران» می‌نویسد و آن طور که خود نوشته مورد توجه دبیر کمیسیون اقتصادی وقت مجمع تشخیص قرار می‌گیرد. در آن زمان دبیر کمیسیون اقتصادی، داود دانش جعفری بوده است که بعدا به مدت سه سال وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد می‌شود.

چهار: خاندوزی دو سالی در مجمع می‌ماند و بعد به حلقه یاران احمد توکلی می‌پیوندد. در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. در سال ۱۳۹۲ مدیر کل اقتصادی این مرکز می‌شود. در این میانه او چند کار دیگر هم می‌کند. در دانشگاه علوم و تحقیقات دکترای اقتصاد می‌خواند و در دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان عضو هیات علمی گروه اقتصاد جذب می‌شود و یکی از اعضای هیات مدیره سازمانی غیردولتی می‌شود که احمد توکلی آن را برای مبارزه با فساد تاسیس کرده یعنی دیده‌بان شفافیت و عدالت.

پنج: در پایان این مسیر او از سال ۱۳۹۸ با لیست اصولگرایان وارد مجلس می‌شود و بعد از آن از سال ۱۴۰۰ وزیر اقتصاد و دارایی می‌شود.

شش: بنابراین اگر بخواهیم ریشه‌های حیات سیاسی او را پیدا کنیم باید به دانشگاه امام صادق و شخصیت‌هایی چون داود دانش جعفری، احمد توکلی و در پایان محمد باقر قالیباف اشاره کنیم.

هفت: حالا ببینیم چه اموراتی از زندگی ما دست آقای خاندوزی است. ۱۰ مورد از مهم‌ترین‌هایش را برایتان فهرست کردیم:

سهامداری بانک‌ها: بسیاری از بانک‌های کشور هنوز دولتی هستند و متعلق به وزارت اقتصاد و امور دارایی. مثلا بانک ملی. مدیریت این بانک‌ها در اختیار آقای خاندوزی است.

بانک مسکن: چرا حساب این بانک را از بقیه بانک‌ها جدا کردیم؟ چون بانک مسکن تامین کننده اصلی پروژه بزرگ دولت رئیس یعنی ساخت يك‌میلیون خانه در سال است و این روزها یک متهم اصلی برای عقب افتادن این طرح. عقب ماندگی در این طرح آن قدر برای دولت سنگین است که به فکر خروج سیمان و فولاد از بورس افتاده که البته این پیشنهاد بذرپاش تاکنون با مقاومت زیرمجموعه‌های خاندوزی نهایی نشده است.

سهام عدالت: وزارت اقتصاد از طرف مردم سهامدار بسیاری از شرکت‌های دولتی هم هست که به این ترتیب بخش سهام عدالت از سهام این شرکت‌ها را مدیریت می‌کند و سود آن را سالیانه به حساب بخش بزرگی از مردم واریز می‌کند. آقای خاندوزی برای این بخش برنامه داشت که برخی از مردم که از لیست دارندگان سهام عدالت به اصطلاح جاماندند را به سهامداران اضافه کند که تاکنون موفق نشده است.

سازمان خصوصی سازی: نام این سازمان در این دوره با خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس گره خورده ولی در واقع مهم‌ترین کار ویژه‌ای که به آن سپرده شده همان ماجرای «مولدسازی» است که به عبارت ساده می‌توان گفت به معنای واگذاری اموال دولت است. جالب اینکه اخیرا خاندوزی بر سر این ماجرا با یکی از افرادی که در رشد سیاسی او نقش چشمگیری داشت یعنی احمد توکلی هم درگیر شد و از دستگاه قضایی خواست اظهارات توکلی درباره دستمزد میلیاردی هیات مولدسازی را پیگیری کند.

سازمان مناطق آزاد: اگر تعجب کردید که چرا هنوز آقای عبدالملکی دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است کافی است در نظر داشته باشید که حجت عبدالملکی نیز تقریبا در همان سال‌هایی که خاندوزی در دانشگاه امام صادق درس می‌خوانده، مشغول تحصیل در این دانشگاه بوده است.

شورای رقابت: از قدرت بی‌اندازه این شورا در حوزه خودرو و حتی برخی حوزه‌های دیگر حیرت کردید؟ حق دارید. چون احتمالا نمی‌دانید که آقای سید محمدرضا سیدنورانی، رئیس فعلی شورای رقابت استاد آقای خاندوزی در دانشگاه علامه بوده و اولین مقاله چاپ شده از آقای خاندوزی با عنوان «نظام نامه حقوق اقتصاد در قرآن کریم» در سال ۱۳۹۰ با سیدنورانی نوشته شده و در نشریه اقتصاد اسلامی چاپ شده است.

سازمان امور مالیاتی: طرح‌هایی مثل اخذ مسکن از خودروهای لوکس و خانه‌های خالی و سلبریتی‌ها جزو طرح‌هایی است که خاندوزی و همفکرانش، چه وقتی که در مجلس بودند و چه بعدها که به وزارت اقتصاد رسیدند در پی اجرا شدن آن بودند و البته که موفقیت برخی از آن‌ها مثل موضوع مسکن هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

گمرک و سازمان اموال تملیکی: این دو، دو سازمان مجزا از هم هستند ولی می‌توان گفت یکی از موفق‌ترین پروژه‌های خاندوزی که البته با مشارکت قوه قضائیه در دوره جدید عملی شده خالی کردن انبارهای گمرک و سازمان اموال تملیکی از کالاهایی بوده که مدت‌ها بود در این دو نهاد خاک می‌خوردند.

بورس: شاخص کل بورس تهران در روز ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در عدد یک میلیون و ۳۷۵ هزار بود و حالا تقریبا در ۲ میلیون واحد ایستاده و این می‌تواند موفقیتی برای وی باشد ولی در عین حال باید به ماجرای مصوبه‌های مربوط به خوراک پتروشیمی‌ها هم اشاره کرد که ظاهرا در هنگام بحث در دولت به دست برخی رسیده بود و باعث شد شاخص در بهار امسال افت سنگینی را تجربه کند آن هم در حالی كه برخی رانت اطلاعاتی در مورد این افت را در اختیار داشتند.

بیمه مرکزی: آخرین بار نامش را به طور گسترده در ماجرای «ازکی» شنیدیم. وقتی که بیمه مرکزی به خاطر تصاویری که در آن برخی کارمندان این شرکت حجاب را رعایت نکرده بودند این شرکت را تعلیق کرد. آن هم نه با یک حکم قضایی که با حکم یک نهاد در داخل این نهاد.

بنابراین از این به بعد، آقای خاندوزی اگر در تلویزیون ظاهر شد، چه به عنوان وزیر اقتصاد و چه به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت، یادتان باشد که با فرد قدرتمندی طرف هستید.

فردی که شاید بتوان گفت حتی زمینه ساز خروج یک ژنرال به نام محسن رضایی از دولت و انحلال مجموعه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم بوده است. محسن رضایی دبیر همان مجمعی است که خاندوزی اولین بار کارش را در سیاست از آنجا آغاز کرد. سیاست بی‌رحم است و وزیر اقتصاد فعلی هم خیلی سیاستمدار است.

کدخبر: ۵۴۰۶۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر