کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۲۹۰
تاریخ خبر:

زخم‌‌کاری مهدویان به فیلیمو

زخم‌‌کاری مهدویان به فیلیمو

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | حرفی تازه درباره زخم کاری؛ بازگشت نمانده؛ سریالی که یک فصل درخشان را تجربه کرد اما دنباله آن پایین‌تر از حد انتظار است و متاسفانه تلاش‌ها برای نجات سریال افاقه نکرده و هر روز صدای اعتراض‌ها بلندتر می‌شود؛ چه در صفحه کارگردان و سریال و چه در رسانه‌ها. پیش‌تر دلایل شکست سریال محمد‌حسین مهدویان را واکاوی کردیم و گزارش امروز به چند نکته دیگر اختصاص دارد.

مورد اول| کاهش قسمت‌ها
بر اساس شنیده‌های هفت صبح، پلتفرم فیلیمو تصمیم به کاهش قسمت‌های زخم کاری؛ بازگشت گرفته. قرار بود سریال در قالب 15 قسمت منتشر شود اما نهایتا پرونده‌اش در 12 یا 13 قسمت بسته خواهد شد. این تصمیم برای بالا رفتن ریتم سریال به‌عنوان یکی از ایرادهای اصلی آن است. آیا با این اتفاق ضرباهنگ زخم کاری بالا می‌رود؟ شاید. منتها سریال ضعف‌های اساسی دیگری هم دارد که در تدوین نمی‌توان چاره‌ای اساسی برای آن‌ها اندیشید.

مورد دوم| لطمه زخم کاری
هدف ابتدایی فیلیمو این بود که زخم کاری روزهای جمعه به مدت 15 هفته توزیع شود و بعد از آن نوبت به سریال بعدی برسد. حالا اما بین زمان پایان زخم کاری و شروع سریال جدید فاصله می‌افتد و این یعنی لطمه به پلتفرم؛ لطمه‌ای که از ناحیه سریال مهدویان وارد آمده است. فیلیمو بعد از موفقیت آقازاده روی روز جمعه حسابی ویژه باز کرده بود که زخم کاری کار را خراب کرد. حالا باید دید سریال جایگزین می‌تواند این باکس را دوباره احیا و محبوب کند.

مورد سوم| ایراد قسمت اخیر
زخم کاری نه تنها روی دور کند است که از ایرادهای بدیهی هم لطمه خورده. مهم‌ترین اتفاق دو قسمت اخیر، کشته شدن شفاعت (مهران غفوریان) هنگام کورس به میثم (مرتضی امینی‌تبار) است. شفاعت، میثم و شیدا را تعقیب می‌کرد و خودش کنترل ماشین را از دست داد و کشته شد.

اگر پیگیر سریال باشید می‌دانید که طلوعی (کامبیز دیرباز) از سمیرا (رعنا آزادی‌ور) خواست میثم را به ویلای او در شمال بفرستد. بعد هم پسر شفاعت را در جریان گذاشت تا زمینه قتل میثم فراهم شود. سوال: میثم که در غیاب پدر هلدینگ ریزآبادی را مدیریت می‌کرد و «جنم» و هوش خود را نشان داده بود، نمی‌داند که می‌توان با چک کردن دوربین‌های شهری بی‌گناهی‌اش را اثبات کند؟ سمیرای رند چطور؟

چرا او به طلوعی اعتماد کرد و از وکیل خود کمک نخواست؟ تازه، در کیف دختر شفاعت ضبط جاسازی شده بود که این خود سندی محکم برای ثبت شکایت از طلوعی و شفاعت است. البته کارگردان برای این‌که مثلا بداند بر سوژه احاطه دارد، این مسائل را نادیده نگرفته و طلوعی آن‌ها را خطاب به پسر شفاعت بیان می‌کند. این اتفاق اما دلیل نمی‌شود که مخاطب از خود نپرسد چرا سميرا و میثم، خود به «باگ ماجرا» پی نبرده‌اند.

مورد چهارم| سیما زن مالک
با کشته شدن شفاعت، موقعیت سیما (الناز ملک) در فصل سوم نیز تغییر خواهد کرد. او دشمن سرسخت طلوعی است (همان کسی که همسرش سرسپرده او بود) و قرار است با مالک (جواد عزتی) ائتلاف کند و همسرش شود. انتشار خبر هفت صبح مبنی بر این‌که سیما در فصل سوم زخم کاری زن مالک می‌شود، بازتابی گسترده در فضای مجازی داشت.

جالب آن‌که واکنش‌ها منفی است و اغلب به این مسئله اشاره دارد که شخصیت سیما و عملکرد بازیگر آن از جمله ضعف‌های زخم‌کاری است. کاربران می‌پرسند در چنین شرایطی چرا مهدویان باز هم به او اعتماد کرده است؟ الناز ملک موقعیتی ویژه برای درخشش پیش‌رو داشت اما از آن بهره نبرده و حالا نگرانی پیگیران زخم کاری این است که قرار گرفتن او کنار عزتی حتی روی بازی این بازیگر محبوب تاثیر منفی داشته باشد.

مشابه این انتقاد در صفحات مجازی هم دیده می‌شود که اشاره به انتخاب‌های نه‌چندان خوب بازیگران برای نقش‌های فرعی دارد. مثلا به وکیل طلوعی اشاره می‌شود که در سریال لیسانسه‌ها سهمی اندک، آن هم در اندازه شاگردی محمود مهاجر (بیژن بنفشه‌خواه) داشت. نه تنها این نقش‌ها که کاراکترهای پررنگ‌تر مثل دختر و پسر شفاعت نیز نتوانسته‌اند خودی نشان دهند. این اتفاق از کارگردانی خوش‌سابقه چون مهدویان که بازی درخشان بازیگران مقابل دوربین او زبانزد است، عجیب می‌نماید. آیا واقعا شخصیت مهم سیما در مقام زن مالک را به الناز ملک می‌سپارد؟ ظاهرا این تصمیم قطعی است.

کدخبر: ۵۴۸۲۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر