کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۹۴۸
تاریخ خبر:

روز تعطیل دنبال قیمت دلار نباشید!

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | تعطیلات آخر هفته بهترین زمان برای دلال‌ها است که هر قیمتی دلشان خواست روی دلار بگذارند. چند ماهی بود دلار در روزهای آخر هفته تغییرات چندانی نداشت اما در دو هفته گذشته شرایط به حالت همیشگی برگشته و دلال‌ها حسابی مشغول کار هستند. نمونه‌اش همین پنجشنبه هفته گذشته است که دلال‌ها از خاموشی تابلوی صرافی‌ها نهایت استفاده را بردند و دلار را به ۲۳هزار و ۸۰۰تومان رساندند.

کسی نبود بگوید دلار همین چند روز پیش ۲۱هزار و ۵۰۰تومان بود و آخر وقت چهارشنبه ۲۲هزار و ۶۰۰تومان قیمت داشت. چه اتفاقی افتاد که در روز تعطیل هزار و ۲۰۰تومان به قیمت دلار اضافه شد؟ جوابش ساده است. نباید اهمیت چندانی برای این نوسانات عجیب و غریب قائل باشیم. چراکه در تعطیلی بازار رسمی، قیمت دلار هر رقمی می‌تواند داشته باشد و این دلال‌ها هستند که آن را تعیین می‌کنند.

از طرفی از آنجا که تعدادشان محدود است، صرفا با معاملات بین چند نفر در کنار خیابان قیمت‌ها تغییر می‌کند. هیچ منبعی هم وجود ندارد که به طور دقیق بگوید قیمت دلار چقدر است. آخر سر هم صبح شنبه وقتی صرافی‌ها کارشان را آغاز می‌کنند، انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته؛ همه‌چیز به حالت عادی برمی‌گردد و تابلوی صرافی ملی تعیین کننده اصلی روند قیمت دلار می‌شود.

*** نوسان هزار و ۲۰۰تومانی دلار در تعطیلات آخر هفته گذشته
آخر وقت چهارشنبه هفته گذشته وقتی دلار کار خود را با نرخ ۲۲هزار و ۶۰۰تومانی به پایان رساند، کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند چه آخر هفته پرنوسانی در پیش است. آخر هفته با تعطیلی بازار رسمی، دلالان ارز هر نرخی که دلشان خواست برای دلارهایشان در نظر گرفتند.

آنها در همان ساعات اولیه روز پنجشنبه معاملات دلار را با قیمت ۲۳هزار و ۵۰۰تومان آغاز کردند. این رقم هرچند دقیقه یک‌بار افزایش داشت و دلار در حال پیشروی در کانال ۲۳هزار تومانی بود. تا یک ساعت بعد از شروع معاملات بازار آزاد ارز، قیمت دلار به ۲۳هزار و ۸۰۰تومان رسید و انگار نه انگار دلار دو روز قبل آن تا ۲۱هزار و ۵۰۰تومان کاهش قیمت پیدا کرده بود.

ظهر پنجشنبه صحبت ۳۰۰تومان افزایش قیمت در عرض یک ساعت در میان بود. تا بعدازظهر دلار در همین محدوده باقی ماند و بعد از آن انگار که اتفاق خاصی در بازار افتاده باشد، دلال‌ها شروع به کاهش قیمت ارز کردند. این بار شیب خیلی تندتر بود و در عرض ۲۰دقیقه شاهد کاهش ۴۰۰تومانی قیمت دلار و رسیدن آن به محدوده ۲۳هزار و ۴۰۰تومان بودیم. این روند نزولی تا ساعت یک و نیم بعدازظهر ادامه پیدا کرد و دلار به ۲۳هزار و ۱۵۰تومان رسید.

دلار تا ساعت سه در همین محدوده باقی ماند و از این لحظه راند دوم کاهش قیمت در بازار تعطیل شروع شد. تا ساعت شش بعدازظهر معاملات دلالان طوری رقم خورد که قیمت دلار تا ۲۲هزار و ۶۰۰تومان کاهش پیدا کرد. این یعنی نوسان هزار و ۲۰۰تومانی در کمتر از یک روز! هیچ‌کس نمی‌داند دقیقا چه اتفاقی افتاد که از ساعت شش بعدازظهر، آن هم شب جمعه، دلال‌ها تصمیم به افزایش قیمت دلار گرفتند و تا پایان شب قیمت را به ۲۲هزار و ۹۰۰تومان برگرداندند.

در روز جمعه که تعداد فعالان بازار ارز در خیابان فردوسی و سبزه‌میدان به کمتر از ۲۰نفر می‌رسد، معاملات دلار با نرخ ۲۲هزار و ۸۰۰تومان آغاز شد و تا لحظه نگارش این متن به ۲۲هزار و ۶۰۰تومان برگشته. یعنی درست همان رقمی که چهارشنبه داشتیم. با این تفاوت که در این دو روز قیمت ارز هزار و ۲۰۰تومان نوسان را پشت سر گذاشته است.

*** نوسان ۷/۱هزار تومانی دلار در شنبه بین‌التعطیلین هفته گذشته
شنبه هفته گذشته به عنوان روز بین‌التعطیلین شرایطی مشابه پنجشنبه‌ها داشت. در ساعات اولیه روز شنبه شاهد افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به محدوده ۲۳هزار و ۷۰۰تومان در میانه ظهر بودیم. بعد از آن روند نزولی با شیب تندی آغاز شد و در عرض یک ساعت قیمت دلار به ۲۳هزار و ۲۰۰ کاهش پیدا کرد.

بعد از پایان ساعت کاری صرافی‌ها، دلار وارد کانال ۲۲هزار تومانی شد و بدون وقفه به روند نزولی خود ادامه داد. دلال‌ها تا ساعات پایانی روز شنبه بین‌التعطیلین، قیمت دلار را تا ۲۲هزار و ۵۰۰تومان کاهش دادند. تعطیلی روز یکشنبه فرصت خوبی برای دلال‌ها بود که قیمت دلار را هر چه دلشان خواست تعیین کنند. آنها تا نیمه ظهر دلار را به مرز ۲۲هزار تومان رساندند و برای ساعاتی قیمت دلار وارد کانال ۲۱هزار تومانی شد.

این یعنی قیمت دلار نسبت به آخرین نرخی که در زمان فعالیت بازار رسمی داشت، بیش از هزار و ۷۰۰تومان کاهش پیدا کرد. با این وجود از ساعت سه بعدازظهر این روز تعطیل، دلال‌ها هوس افزایش قیمت دلار به سرشان زد. تا جایی که دلار برای ساعاتی به ۲۲هزار و ۸۰۰تومان رسید و هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد. روز بعد از آن دیگر نه خبری از دلار ۲۱هزار و ۹۰۰تومان اول صبح بود و نه خبری از دلار ۲۲هزار و ۸۰۰تومانی آخر شب یکشنبه. بلکه در روز دوشنبه با آغاز فعالیت بازار رسمی، دلار کار خود را با نرخ ۲۲هزار و ۴۰۰تومان آغاز کرد.

*** بی‌تفاوتی صرافی‌ها نسبت به قیمت دلار در پنجشنبه آخر دی‌ماه
نوسانات شدید قیمت ارز محدود به پنجشنبه‌ای که گذشت نیست و آخر هفته قبل از آن یعنی ۲۵ و ۲۶دی‌ماه هم شاهد نوسانات زیاد قیمت دلار بودیم. در آن هفته دلار کار خود را با قیمت ۲۴هزار و ۳۰۰تومان تمام کرد و به استقبال تعطیلات پنجشنبه و جمعه رفت. اول صبح پنجشنبه دلار شروع به کاهش قیمت کرد و تا ظهر آن روز به کانال ۲۳هزار تومانی رسید.

تا ساعت یک در محدوده ۲۳هزار و ۹۰۰تومان، تا ساعت دو در محدوده ۲۳هزار و ۸۰۰تومان قرار گرفت. دلار روز پنجشنبه ۲۵دی‌ماه با کاهش ۵۰۰تومانی به کار خود پایان داد و روز جمعه هم در همین محدوده باقی ماند. هرچند، شنبه وقتی صرافی ملی تابلو خود را به‌روزرسانی کرد، دلار به کلی قیمت متفاوتی به خود گرفت و به ۲۳هزار و ۵۰۰تومان رسید.

*** چرا قیمت ارز در تعطیلات قابل اعتماد نیست؟
نوسانات قیمت دلار درست از لحظه‌ای که صرافی‌ها تابلوشان را خاموش می‌کنند و کرکره‌ها را پایین می‌کشند، شروع می‌شود. مدت زیادی بود که شاهد چنین اتفاقاتی در بازار ارز نبودیم اما در دو هفته اخیر شرایط به حالت همیشگی برگشته و دوباره دلال‌ها بعد از پایان ساعت کاری صرافی‌ها و به خصوص در روزهای پنجشنبه شروع به بالا و پایین بردن قیمت دلار می‌کنند.

از آنجا که در تعطیلی صرافی‌ها همه‌چیز به دست دلال‌ها می‌افتد، کسی جلودار آنها نیست و نوسانات قیمت دلار به بالاترین حد خود می‌رسد. تا جایی که ممکن است در یک روز بیش از هزار تومان نوسان را شاهد باشیم اما آیا می‌توان به این نوسانات قیمت‌ها در روزهای پنجشنبه اعتماد کرد؟ پاسخ طبیعتا منفی است. چراکه روزهای بعد از تعطیلی، بازار ارز بدون تفاوت نسبت به نوسانات روزهای تعطیل کار خود را شروع می‌کند.

حداقل چهار دلیل وجود دارد که نباید ارزش چندانی برای نوسانات آخر هفته قایل باشیم. دلیل اول اینکه وقتی هیچ خرید و فروش رسمی در بازار انجام نشود، دلال‌ها تعیین کننده نهایی خواهند بود. آنها هستند که تصمیم می‌گیرند دلار افزایش قیمت داشته باشد یا به روند نزولی بیافتد. از آنجاکه دلال‌های بازار آزاد ارز درآمدشان از نوسان دلار است، طبیعی است که در چنین روزهایی شاهد نوسانات عجیب و غریب دلار باشیم.

برای همین حتی اگر در روزهای تعطیل هزار تومان به قیمت دلار اضافه شود، نهایتا با شروع بازار رسمی همه فراموش می‌کنند که دلال‌ها چه تغییراتی در بازار ارز به وجود آوردند.دلیل دوم اینکه با تعطیلی صرافی‌ها، عملا هیچ منبع رسمی برای قیمت ارز وجود ندارد. حتی سایت‌هایی که به عنوان منبع قیمت دلار شناخته می‌شوند هم در روزهای پنجشنبه و جمعه فعالیتشان متوقف می‌شود و این کانال‌های تلگرامی هستند که می‌گویند قیمت دلار چقدر است.

طبیعتا نمی‌توان زیاد روی قیمت‌هایی که در کانال‌های تلگرامی اعلام می‌شود حساب باز کرد. از آنجایی که خیلی‌ها مخاطب چنین کانال‌هایی هستند و حتی در روزهای غیرتعطیل هم قیمت دلار را از طریق این کانال‌ها دنبال می‌کنند، تعداد اعضایشان بعضا به ۱۰۰هزار نفر می‌رسد و این موضوع باعث می‌شود به اشتباه بیافتید و به قیمت‌های اعلام شده آنها اعتماد کنید. در حالی که عملا هیچ‌کس قیمت دقیق دلار در روزهای تعطیل را نمی‌داند.

دلیل سوم معاملات بسیار ناچیز در روزهای تعطیل است. در روزهای آخر هفته آمار معاملات ارز به حداقل می‌رسد. از طرف دیگر بازارهای مختلف ارز که به طور غیررسمی در پاساژ افشار، میدان فردوسی و سبزه‌میدان فعالیت می‌کنند، هر کدام نرخ معاملات متفاوتی دارند. برای همین ممکن است کسانی که تعدادشان نهایتا به ۲۰نفر می‌رسد، تعیین‌کننده قیمت دلار باشند. طبیعتا معاملات محدود ارز بین این افراد نمی‌تواند تاثیری در قیمت دلار بگذارد و آنها هر قیمتی را که تعیین کنند، نهایتا بازار رسمی بدون تفاوت نسبت به آنها عمل خواهد کرد.

دلیل چهارم در تابلو صرافی ملی مشاهده می‌شود. صبح هر روز ساعت ۱۰ زمانی که صرافی ملی تابلو خود را روشن و سایتش را به‌روزرسانی می‌کند، کل معادلات در بازار ارز تغییر پیدا خواهد کرد. مثلا روز تعطیل یکشنبه هفته گذشته دلار وارد کانال ۲۱هزار تومانی شده بود اما از آنجایی که صرافی ملی صبح دوشنبه قیمت دلار را ۲۲هزار تومان اعلام کرد، فعالان بازار ارز فراموش کردند که روز قبل داشتند دلار را ۲۱هزار و ۸۰۰ تومان خرید و فروش می‌کردند. همین اتفاق بعد از روزهای تعطیل می‌افتد و نهایتا قیمت صرافی‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در نرخ دلار آزاد داشته باشد. آن هم بدون توجه به اینکه در روز تعطیل دلار با چه قیمتی معامله شده بود.

کدخبر: ۳۶۹۹۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر