کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۱۴۷
تاریخ خبر:

روز سرنوشت‌ساز برای اهالی محله جماران

روزنامه هفت صبح | یک: طرح لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران در دستور کار جلسه امروز (دوشنبه)شورای عالی معماری و شهرسازی قرار دارد. یعنی اگر این موضوع تصویب شود محدودیت ساخت ساختمان‌های بیش از دو و سه طبقه در این منطقه لغو می‌شود. اعضای شورای شهر تهران اما نسبت به این موضوع اعتراض دارند و دیروز نامه‌ای نوشتند با امضای ۱۶ تن از اعضای این شورا خطاب به وزیر راه‌وشهرسازی و خواستار این شدند که بررسی این طرح از دستور کار جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی خارج شود.

بنابراین حالا همه چیز بستگی به واکنش محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی دارد. این موضوع از این حیث اهمیت دارد که چندی پیش اخباری از ساخت و ساز غیرمجاز در ملکی منتسب به نهاد ریاست جمهوری منتشر شد که شهرداری منطقه یک هم با آن برخورد کرد و قسمت غیرمجاز آن تخریب شد. موضوع هم از سوی بعضی اعضای شورای شهر از جمله محمدجواد حق‌شناس رسانه‌ای شد. از آن زمان بود که پیروز حناچی در جلسات هیات دولت دیده نشد و حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر به صراحت گفت که شهردار از آن موقع به جلسات هیات دولت دعوت نشده.

به هرحال به گفته محسن هاشمی این ملک که متعلق به شخص رئیس‌جمهور نبود و به نهاد ریاست جمهوری تعلق داشت اما مشخص بود که دلخوری‌هایی از سوی دولت نسبت به عملکرد شهرداری و اعضای شورای شهر پیش آمده و حالا با این نامه اعضای شورای شهر و اینکه شخص رئیس‌جمهور دستور داده موضوع در جلسه شورای‌عالی معماری و شهرسازی مطرح شود ثابت می‌کند اختلافات پیش آمده کاملا جدی است.

* دو: دیروز علی‌اعطا سخنگوی شورای شهر در گفت‌وگو با ایرنا در مورد انگیزه اعضای این شورا از نگارش این نامه توضیح داد:‌«حسینیه جماران واقع در محله جماران در محدوده منطقه یک شهرداری تهران به عنوان یک اثر دارای شئون ملی در سال ۶۷ به شماره ۱۸۵۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و محله جماران نیز به‌عنوان یک بافت ارزشمند مسکونی و روستایی دارای ارزش هویتی، تاریخی، فرهنگی به شمار می‌آید. با توجه به ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی، هرگونه اتخاذ تصمیم در رابطه با جماران مستلزم در نظر داشتن ملاحظات و حساسیت‌های ویژه اجتماعی و همچنین فرهنگی و میراثی است.

از آنجا که ارائه گزارش پیرامون طرح تفصیلی محله جماران پیرو دستور رئیس‌جمهوری در دستور جلسه آتی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در روز دوشنبه ۱۳مرداد قرار دارد؛ هرگونه تصمیم‌گیری شتابزده و بدون پشتوانه کارشناسی جدی در جهت لغو طرح تفصیلی ویژه جماران یا رفع محدودیت ارتفاعی آن ممکن است نه تنها منجر به مخدوش شدن هویت تاریخی آن محله شود بلکه نارضایتی‌هایی را میان ساکنان و ذی‌نفعان سایر محدوده‌های دارای طرح‌های ویژه با محدودیت‌های ساخت‌وساز در شهر تهران و حتی سایر شهرها رقم بزند.»

علی اعطا در ادامه از وزیر راه خواست که این موضوع از دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری خارج و پس از ارائه نتایج بررسی‌های کارشناسی شورای شهر مجددا مطرح شود. محمد سالاری دیگر عضو این شورا هم دیروز با انتشار متن این نامه خواستار حذف رسیدگی به این طرح از جلسه امروز شورای عالی معماری و شهرسازی شد. زهرا نژاد بهرام، حسن رسولی، محمد جواد حق ‌شناس، مرتضی الویری، شهربانو امانی و … هم از جمله امضاکنندگان این نامه هستند اما اثری از امضای محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این نامه دیده نمی‌شود.

* سه: در متن نامه اعضای شورای شهر به چند مصوبه قانونی هم ارجاع داده شده. از جمله سند طرح جامع و طرح تفصیلی و مصوبات کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی در سال ۱۳۹۰ که برای محدوده‌ها و محلات دارای ارزش تاریخی و میراثی محدودیت‌هایی وضع کرده. یا مصوبه کمیسیون ماده ۵ در سال ۱۳۷۳ تاکید شده باید بافت سنتی محله جماران و به خصوص بیت امام و پیرامون آن حفظ شود. همینطور بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی مصوبه سال ۱۳۷۵ که مشخص می‌کند طرح‌ها و پیشنهاداتی که قرار است در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شود ابتدا باید با اعلام نظر اعضای شوراهای اسلامی شهرها همراه باشد.

به هرحال الان توپ در زمین شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران است. شورایی که ۱۶ نفر عضو دارد. رئیس آن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی است و دبیر شورا معاون وزیر راه و شهرسازی است. به اضافه نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، وزارت صنعت، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت کشور، وزارت فرهنگ، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان نظام مهندسی و … یعنی عملا چهره‌های دولتی در این شورا دست بالا را دارند. حتی نماینده مجلس هم عضو ناظر است و طبعا حق رای ندارد.

* چهار: جماران منطقه‌ای خوش آب و هوا در منطقه یک تهران از توابع شمیرانات است که از اطراف به دزاشیب و حصارک و امامزاده قاسم منتهی می‌شود. شهرت اصلی این منطقه البته به اردیبهشت ۱۳۵۹ برمی‌گردد که به‌عنوان محل سکونت امام خمینی انتخاب شد. اینطور که در پورتال رسمی امام خمینی آمده بعد از کسالت بنیانگذار انقلاب به علت آب و هوای مساعد و نزدیکی به بیمارستان قلب و مسائل امنیتی این منطقه را برای سکونت امام در نظر گرفتند.

به این ترتیب حجت‌الاسلام مهدی امام جمارانی خانه پدری‌اش را پیشنهاد داد که امام به شرط پرداخت اجاره و اینکه مزاحمتی برای همسایه‌ها و اهالی پیش نیاید، پذیرفت. ضمن اینکه خیلی از شخصیت‌های برجسته سیاسی هم در سال‌های بعد از انقلاب در این منطقه ساکن شدند از جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی. این ساختمانی که نهاد ریاست جمهوری در حال ساخت بود و جنجالی شد هم در خیابان شهید حمید حسنی کیا ابتدای خیابان چوبینه واقع شده که فاصله‌ چندانی با حسینیه جماران ندارد.

کدخبر: ۳۴۳۱۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر