کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۵۹۱
تاریخ خبر:

روزهای پایانی کشتی یونانی در جزیره کیش

روزنامه هفت صبح | بخش بزرگی از بدنه کشتی یونانی بعد از ۵۲سال رو به فروپاشی است. اگرچه مدت‌ها پیش این کشتی زنگار گرفته از کمر شکسته شد و انتهای آن فروریخت اما از روزهای گذشته این خبر به گوش رسیده که حتی از محل شکستگی قبلی هم، بخش‌های جدیدی در حال فرورفتن در آب است.

مدیر توسعه گردشگری کیش در همین رابطه به خبرگزاری تسنیم گفته که اگر مطالعات تکمیل شود شاید بتوان با مواد خاصی از تخریب بیشتر کشتی جلوگیری کرد و حداقل آن را به تعویق انداخت اما پیش از این مسئولان سازمان منطقه آزاد درباره هزینه‌های نگهداری این کشتی گفته بودند که خرج مرمت آن آنقدر زیاد است که توجیه اقتصادی ندارد.

حالا نفس‌های این جاذبه مهم گردشگری جزیره کیش بعد از فرسودگی‌های بسیار به شماره‌های آخر افتاده است. حدود هشت سال پیش بود که کشتی یونانی از وسط به دو نیم تقسیم شد. بسیاری از گردشگران با شکسته شدن این کشتی به دو قسمت شروع به گریه کردند اما حتی پس از آن هم کشتی یونانی همچنان برای گردشگران جذاب بود. از آن زمان فرآیند فروپاشی کشتی سرعت بیشتری گرفت.

این کشتی سال ۱۳۴۵ در ساحل روستای باغو به دلایل نامشخصی پهلو گرفت و دیگر هیچ وقت نتوانستند آن را از گل دربیاورند. اگرچه کشتی را ایرانی‌ها خریده بودند اما به خاطر اینکه زمان به گل نشستن آن متعلق به یونانی‌ها بود از همان موقع به کشتی یونانی معروف شد و در بین مردم چنان شهرت پیدا کرد که حالا اگر آن را از کیش بگیریم، این ساحل مرجانی چیزی کم خواهد داشت.

تمام این سال‌ها نه می‌شد این کشتی را جابه‌جا کرد و نه اجزای آن را جدا کرد. کشتی یونانی در همین نقطه از جزیره ماند تا عکس‌های زیبایی را از غروب کیش برای گردشگران به یادگار بگذارد. در این سال‌ها امید به پابرجا ماندن کشتی یونانی دیگر آنقدر کمرنگ شده که برخی از افراد ریسک ورود به آن را قبول کرده‌اند تا قبل از اینکه به طور کامل از هم بپاشد، از راز درون کشتی سر دربیاورند.

با اینکه فیلمی از بخشی از فضای داخل آن ثبت شد اما در نهایت نتوانستند از یک اندازه پیش‌تر جلو بروند چراکه بریده‌های آهن اجازه نفوذ به داخل کشتی را نداد. خیلی‌ها کشتی یونانی را نماد کیش می‌دانند و آن چیزی که آن را ماندگار کرده غروب خورشید پشت آن است. این کشتی زنگ زده یک سال و دو سال نیست که به این روز افتاده است.

در دو سال گذشته فیلم‌های سه بعدی روی کشتی به نمایش می‌گذاشتند تا از آن برای جذب مسافران بیشتری هم استفاده کنند. با این حال این غول عظیم‌الجثه مدت‌هاست که هر روز بیشتر از دیروز در آب فرو می‌رود. با کاهش پایداری بدنه فلزی این کشتی هر روز قطعات بیشتری از آن به آب می‌ریزد اما مشخص نیست که این فرآیند تا کجا ادامه داشته باشد و در نهایت چه زمانی به طور کامل این یادگاری از بین خواهد رفت. اتفاق غم‌انگیزی که می‌تواند گردشگری یک جزیره را حداقل برای مدت کوتاهی تحت تاثیر قرار دهد.

کدخبر: ۳۵۰۵۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر