کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۵۲۳
تاریخ خبر:

روزهای تلخ و شیرین‌ انتخابی جام‌های جهانی

روزنامه هفت صبح| پنجشنبه شب اولین گام تیم ملی ایران در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با بازی مقابل سوریه برداشته خواهد شد. اولین بازی‌ها در چنین تورنمنت‌هایی مهم هستند. البته که نمی‌شود پیروزی یا شکست در اولین بازی را نشانه موفقیت یا ناکامی در راه صعود دانست اما معمولا شروع خوب در چنین تورنمنت‌هایی می‌تواند ادامه کار را آسان‌تر کند. به همین بهانه شروع‌های خوب تیم ملی در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی را مرور می‌کنیم.

۲۰۱۸: ایران ۲-صفر قطر
تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ با قطر، کره‌جنوبی، سوریه، ازبکستان و چین همگروه بود و در بازی اولش میزبان قطری بود که با توجه به سرمایه‌گذاری قابل توجهش روی فوتبال به دنبال گرفتن بلیت روسیه بود. آن بازی تا دقیقه ۹۴ با تساوی بدون گل در ورزشگاه آزادی در جریان بود و تیم قطر تیم برتر میدان بود و شاید باید به همین نتیجه مساوی هم راضی می‌بودیم.

اما اشتباه مرگبار دروازه‌بان قطر در وقت‌های تلف شده توپ را به کریم انصاری‌فرد رساند و رضا قوچان‌نژاد که نقش مهمی در صعود تیم ملی به جام‌جهانی ۲۰۱۴ داشت، طلسم دروازه قطر را شکست و دو دقیقه بعد نوبت به علیرضا جهانبخش رسید که پیروزی شاگردان کارلوس کی‌روش در بازی اولش را قطعی کند. دقایق پایانی این بازی هم با درگیری نیمکت‌های دو تیم همراه بود که منجر به محرومیت چند مربی و بازیکن هم شد. با همین شروع خوب، تیم ملی در این دوره به راحتی و دو هفته قبل از بازی‌های روز آخر صعودش را به جام‌جهانی قطعی کرد.

۲۰۱۴: ازبکستان صفر-یک قطر
ازبکستان، کره‌جنوبی، قطر و لبنان حریفان تیم ملی برای رسیدن به جام‌جهانی ۲۰۱۴ بودند. ایران در اولین بازی‌اش در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی، در ازبکستان به مصاف تیم ملی این کشور رفت و در یک بازی جنجالی توانست با سه امتیاز از تاشکند به تهران برگردد. در آن بازی ازبکستان موفق شد دروازه تیم ملی را باز کند اما از شانس کارلوس کی‌روش و شاگردانش، داور بازی متوجه آن گل نشد تا نهایتا محمدرضا خلعتبری در وقت‌های تلف شده و روی پاس دیدنی کریم انصاری‌فرد موفق شد دروازه میزبان را باز کند.

در آن بازی هم ازبکستان تیم بهتری نشان داد و ایران خوش‌شانس بود که توانست سه امتیاز مهم از اولین بازی خارج از خانه خود به دست بیاورد. در این دوره، ایران به سختی و با اعمال شاقه توانست در روز آخر و با شکست دادن کره‌جنوبی در خاک این کشور به جام‌جهانی صعود کند. آن سه امتیاز بازی روز اول در ازبکستان در نهایت کاملا به کار تیم ملی آمد و اگر آن پیروزی نبود، قطعا ایران به برزیل نمی‌رسید.

۲۰۱۰: عربستان یک-یک ایران
در این مسابقات هدایت تیم ملی بر‌عهده علی دایی بود و اولین بازی هم باید در خاک عربستان مقابل این تیم برگزار می‌شد. در آن بازی عربستان در نیمه اول به گل رسید و در حالی که به نظر می‌رسید تیم ملی این بازی‌ها را با شکست آغاز خواهد کرد اما در دقیقه ۸۱ این جواد نکونام بود که ارسال کرنر مسعود شجاعی را با ضربه سر به گل تبدیل کرد و مانع از شکست تیم ملی در بازی اول شد.

ایران در آن دوره با نتایج ضعیفی که به دست آورد، مثل باخت به عربستان در آزادی و تساوی با امارات و کره شمالی در خانه حریفان و در نهایت مساوی با کره جنوبی در این کشور از راهیابی به جام جهانی آفریقای جنوبی باز ماند. بااین حال اگر تیم ملی کارش را با برد شروع می‌کرد و دو امتیاز بیشتر به دست می‌آورد، می‌توانست به عنوان تیم دوم گروه مستقیما راهی جام‌جهانی شود اما با نتایجی که به دست آمد، تیم چهارم گروه شد و یکی از ضعیف‌ترین نتایجش در تاریخ انتخابی جام‌جهانی رقم خورد.

۲۰۰۶: بحرین صفر-صفر ایران
با برانکو ایوانکوویچ به شکلی معجزه‌آسا از مرحله مقدماتی صعود کرده ‌ و راهی مرحله پایانی انتخابی جام جهانی شده بودیم و در اولین بازی باید در بحرین با تیم ملی این کشور بازی می‌کردیم. خاطره تلخ چهار سال پیش و شکست ۳بریک مقابل بحرین، هواداران تیم ملی را نگران کرده بود اما این بار تیم ملی نتیجه قابل قبولی گرفت و با تساوی بدون گل توانست یک امتیاز از بازی اول کسب کند.

در ادامه هم چهار پیروزی متوالی مقابل ژاپن، کره‌شمالی (۲ بار) و بحرین باعث شد تا شاگردان برانکو به راحتی و قبل از بازی‌های روز آخر صعودشان به جام جهانی فرانسه را قطعی کنند. ضعف بحرین و کره‌شمالی که از بازی‌های‌شان فقط ۴ و ۳ امتیاز گرفتند، در صعود مقتدرانه و زودهنگام تیم ملی به جام جهانی بی‌تاثیر نبود.

۲۰۰۲: ایران ۲-صفر عربستان
با تیمی که میروسلاو بلاژویچ ساخته بود، به شدت امیدوار بودیم که تیم ملی به راحتی راهی جام‌جهانی کره‌جنوبی و ژاپن خواهد شد. در گروهی ۵ تیمی بودیم که عربستان، بحرین، عراق و تایلند هم در آن حضور داشتند و جدی‌ترین رقیب‌مان هم ظاهرا عربستان بود. پس از استراحت در روز اول و در حالی که عربستان در اولین بازی‌اش مقابل بحرین متوقف شده بود، میزبان سعودی‌ها بودیم.

آن تیم عربستان هم تیمی قدرتمند بود اما در ورزشگاه آزادی که مملو از تماشاگر بود، کاری از پیش نبرد و با دبل علی دایی مغلوب ایران شد. این شروع خوب نوید یک صعود بی‌دردسر را به ایرانی‌ها می‌داد. در ادامه نتایج به شکلی رقم خورد که برای صعود قطعی باید بحرین را در خاک این کشور شکست می‌دادیم اما ۳بریک باختیم و کارمان به بازی‌های پلی‌آف کشیده شد. امارات را بردیم اما مقابل ایرلند مغلوب شدیم و حسرت صعود به جام‌جهانی به دل‌مان ماند.

۱۹۹۸: چین ۲-۴ ایران
یک سال پس از نتایج خوب و بازی‌های تماشایی در جام ملت‌های آسیا، مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۹۸ فرانسه آغاز شد. با تیمی پرامید راهی این بازی‌ها شدیم و در اولین بازی باید در خاک چین مقابل این تیم به میدان می‌رفتیم. یک گل در نیمه اول خوردیم و یک گل در ابتدای نیمه دوم.

در حالی که منتظر یک شکست غیرمنتظره بودیم، طوفان تیم ملی آغاز شد دو سوپرگل از مهدی مهدوی‌کیا و دو گل زیبا از باقری و مدیروستا، یکی از به یادماندنی‌ترین کامبک‌های تاریخ تیم ملی را رقم زد و ایران با یک پیروزی خیره‌کننده به صعود به جام جهانی امیدوار شد اما در ادامه نتایج عجیبی رقم خورد و تیم ملی با مشقت فراوان و خلق حماسه ملبورن بود که توانست راهی جام جهانی شود.

کدخبر: ۴۱۱۵۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر