کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۰۷۲
تاریخ خبر:

روباهی که نگهبان‌ مرغداری‌ شد

روباهی که نگهبان‌ مرغداری‌ شد

روزنامه هفت صبح| دوبی میزبان یکی از مهم‌ترین نشست‌های تغییرات اقلیمی، کوپ۲۸ است. قرار است در این نشست رهبران جهان، از‌جمله پادشاه بریتانیا و پاپ فرانسیس نیز شرکت کنند. اما فعالان عرصه تغییرات اقلیمی به‌راحتی از کنار میزبانی دوبی نگذشتند و انتقادات مختلفی از جنبه‌های متفاوت نسبت به این شهر را بیان کردند.

در درجه اول باید بگوییم که فعالان محیط زیستی جهان، امارات را یک تولید‌کننده مهم عرصه نفت و گاز در جهان می‌دانند و از این‌رو به‌طور جدی تردید دارند که کوپ ۲۸ بتواند در کشوری که ساختمان اقتصادش را روی ستون تولید و صادرات سوخت‌های فسیلی بنا کرده است، به اهداف مورد نظرش برسد.

حالا خبر رسیده است که بر اساس اسناد داخلی که توسط تحقیق سازمان غیر‌انتفاعی روزنامه‌نگاری به‌دست آمده است، امارات متحده عربی قصد دارد از نقش خود به‌عنوان میزبان بزرگترین و مهمترین کنفرانس سالانه آب و هوا به‌عنوان بستری برای لابی کردن مقامات دولتی خارجی برای معاملات نفت و گاز استفاده کند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، سلطان الجابر که به‌طور بحث‌برانگیزی، توامان هم به‌عنوان دبیر منتخب کوپ۲۸ و هم به‌عنوان مدیر اجرایی غول نفتی دولتی ADNOC یا همان شرکت ملی نفت ابوظبی خدمت می‌کند، قصد دارد در خلال این اجلاس با سران ۱۵ کشور در مورد قراردادهای سوخت فسیلی وارد گفت‌وگو شود.

این اسناد روز دوشنبه توسط مرکز گزارش آب و هوا که با همکاری بی‌بی‌سی کار می‌کرد، منتشر شد. موسسه سی‌سی‌آز که از سوی مؤسسات بشردوستانه صلح سبز و راکفلر بودجه دریافت می‌کند، اعلام کرد که توانسته است صحت اسناد فاش شده را از طریق یک افشاگر ناشناس تأیید کند.

جالب است بدانید در این اجلاس، تعداد قابل توجهی از رهبران جهان و اعضای دولت‌های نزدیک به ۲۰۰ کشور به مدت دو هفته گرد‌هم جمع می‌شوند و دوبی در این دوران میزبان بیش از ۷۰ هزار نمایده این کشورهاست. با این اوصاف، گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل بار دیگر خواستار کناره‌گیری الجابر از سمت خود در این اجلاس شد تا موفقیت کشورها در کوپ۲۸ تضمین شود.

آن هریسون، مشاور آب و هوای سازمان عفو بین‌الملل، در واکنش به افشای اطلاعات گفت: «سلطان الجابر ادعا می‌کند که دانش درونی‌اش از صنعت سوخت‌های فسیلی او را واجد شرایط رهبری یک اجلاس مهم آب و هوایی می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد که روباهی از مرغ‌خانه نگهبانی می‌کند.»

در واکنش، دفتر الجابر اعلام کرد که او در بیش از ۱۰ اجلاس سران کوپ «نقش مشارکتی فعالانه» ایفا کرده است و طی دو دهه تجربه در این عرصه، نقش رهبری سیاست‌های آب و هوایی دولت امارات و در عین حال تمرکز بر روی گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر بر عهده دارد. الجابر برای کاهش انتقادات از خود، در ژانویه سال جاری اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰، ۱۵ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در «راه‌حل‌های کاهش کربن» اختصاص خواهد داد.

او در عین حال، ۳۰ میلیارد دلار در بیش از ۴۰ کشور جهان بر روی پروژه‌های متفاوت انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده است. از سوی دیگر، منتقدان انتقادی را به شهر دوبی وارد می‌کنند و می‌گویند که دوبی بخشی از امارات عربی متحده است، کشوری که یک فدراسیون یکه‌سالار متشکل از هفت شیخ‌نشین است.

جایی که هم فعالیت احزاب سیاسی در آن غیرقانونی است و هم فعالیت اتحادیه‌ و سندیکاها. پرسش کلیدی دیگر در جریان برگزاری این نشست این است که آیا مردم می‌توانند در جریان کوپ ۲۸ اعتراض کنند و صفوف معترضان به عملکرد دولت را به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان تشکیل دهند؟

اکنون، سازمان‌دهندگان نشست و اماراتی‌ها گفته‌اند که محل‌هایی برای برگزاری اعتراض‌ها تعبیه شده است اما مشخص نیست که این محل‌ها چگونه عمل خواهند کرد و افراد تا کجا اجازه خواهند داشت اعتراض خود را پیش برند؟

کدخبر: ۵۵۰۰۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر