کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۵۵۲
تاریخ خبر:

روایت اصولگرایان از نقش کرونا‌ در انتخابات

روزنامه هفت صبح | دیروز نهایتا اعلام شد که میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۴۲‌درصد بوده است و به این ترتیب، کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس رقم خورد. رسانه‌های اصولگرا که به شدت روی مشارکت مردمی حساس هستند؛ بالاخره در روز شنبه، پذیرفتند که میزان مشارکت در این انتخابات کم بوده است.

با این حال آن‌ها در بیان دلایل کاهش میزان مشارکت، تفاوتی عمیق با اصلاح‌طلبان دارند. در حالی که اصلاح‌طلبان معتقدند عملکردهای حاکمیتی مثل ردصلاحیت انتخاباتی یا عملکرد در آبان ماه و ماجرای هواپیما زمینه کاهش میزان مشارکت را فراهم کرده است؛ اصولگرایان می‌گویند ناکارآمدی دولت و عملکرد نامطلوب مجلس دهم زمینه‌ساز این موضوع شده است. فارغ از این بحث جناحی البته، تاکید اصولگرایان بر نقش ویروس کرونا در کاهش میزان مشارکت در انتخابات جالب توجه است. دیروز سه رسانه مهم اصولگرایان، در گزارش‌های خود به این موضوع اشاره کردند.

* یک: صداوسیما در گزارشی با تیتر قبولی مردم در آزمون انتخاب، از زبان خبرنگار خود، یوسف سلامی این متن را بیان می‌کند: « مردم در این شرایط سخت از این آزمون بزرگ نمره خوبی گرفتند. از حق نگذریم، دیروز مردم حسابی گل زدند، نتیجه، نتیجه عالی بود» و بعد از همه این حرف‌ها ناگهان می‌پرسد «اما چه دلایلی باعث شد که برخی از مردم نتوانند در این جشن ملی مشارکت داشته باشند؟»

فارغ از اینکه در اینجا صداوسیما نه به نتوانستن بلکه به ‌نخواستن اشاره می‌کند؛ توجه به دلایل بیان شده توسط صداوسیما جالب است. در این گزارش با نشان دادن تصاویری از گزارش‌های خبری شبکه‌های بی بی سی و ایران اینترنشنال در خصوص ویروس کرونا بیان می‌شود: «۴۸ ساعت مانده به انتخابات و همزمان با انتشار فوت دو نفر بر اثر ویروس کرونا، ویروس وحشت و ناامنی روانی به جامعه تزریق می‌شود.» و آنگاه در مصاحبه‌های مردمی به طور مکرر این گزاره تکرار می‌شود که ویروس کرونا چقدر هوشمند است؛ دقیقا شب انتخابات وارد کشور شده است!

* دو: روزنامه کیهان، دیروز در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری به این موضوع توجه کرده و نوشته: «دقیقاً ۴۸ ساعت مانده به روز رای‌گیری به ناگاه برخی از مقامات مسئول درباره خطر شیوع ویروس کرونا سخن می‌گویند! و روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های بیرونی وابسته به دشمن که گویی منتظر صدور فرمان بوده‌اند، به جوسنگین و بزرگنمایی شده‌ای پیرامون خطر هولناک این ویروس دامن می‌زنند و ترجیع‌بند همه این فضا‌سازی‌ها به این نقطه ختم می‌شود که حضور مردم در پای صندوق‌های رای خطر ابتلای آنان به ویروس کرونا را در پی دارد!…آیا این فضا‌سازی کاذب بی‌حساب بوده است؟!»

* سه: عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان نیز در سرمقاله خود نوشته: «بدون تردید پیدایش کرونا و بمباران رسانه‌های غربی وحشت عجیبی در مردم ایجاد کرد. قم که مرکز رأی متشرعین است با کاهش مشارکت جدی مواجه شد و این قابل تعمیم به همه کشور است. کرونا چنان برجسته شد که آن را معادل مرگ و سرطان معرفی کردند و زمینگیر کردن مردم در منازل کاملاً مشهود بود. حتی استرس کسانی که در صف‌های رأی حضور داشتند، ملموس و قابل درک بود.»

کدخبر: ۳۱۱۵۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر