کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۵۷۴
تاریخ خبر:

روایت‌هایی از دو ادعا درباره فعالیت‌های موشکی ایران

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ‌در ادعای اول، شرکت آمریکایی پلنت لبز تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرده که گفته می‌شود از یک مرکز فضایی ایران گرفته شده و در آن ستون دود سیاهی بر بالای محلی شبیه سکوی پرتاب موشک دیده می‌شود. خبرگزاری رویترز پنجشنبه در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی که نامش را منتشر نکرده، گزارش‌ها درباره انفجار در سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر در مرکز فضایی امام خمینی در سمنان را تایید کرده بود.

بر این اساس، این مقام ایرانی بدون ارائه اطلاعات بیشتر علت انفجار را پاره‌ای از مشکلات فنی عنوان کرده است و گفته مهندسان جوان ایرانی برای برطرف کردن مشکل تلاش می‌کنند. رویترز همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی بدون ارائه جزئیات، شکست در عملیات پرتاب موشک ماهواره‌بر به وسیله ایران را تایید کرده است.

اما آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «رسیدم چابکسر، ادامه سفر فردا در گیلان. گوشی‌ رو چک کردم ودیدم خیلی‌ها جویای احوال ماهواره‌ ما شده‌اند. ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده. راستش ناهید۱ حالش خوبه، الان هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم میتونن بیان بازدیدش.»

در ادعای دوم و البته در ادعایی که مکررا نیز تکرار شده است؛ رژیم صهیونیستی ایران را متهم کرده است که به اقدام‌هایش برای تجهیز گروه حزب‌الله لبنان به موشک‌های هدایت شونده شدت بخشیده است. ارتش اسرائیل می‌گوید نیروی قدس سپاه پاسداران تلاش می‌کند که با انتقال قطعات و فن‌آوری حساس به خاک لبنان، در داخل این کشور برای حزب‌الله به طور انبوه راکت و موشک با ضریب دقت بالا تولید کند.

جاناتان کونریکاس، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفته: سه افسر ارشد نیروی قدس در این پروژه نقش دارند: سردار ح، فرمانده نیروی قدس سپاه در لبنان که هدایت پروژه را در دست دارد؛ سردار ن که به گفته او، بر امور لجستیکی و انتقال قطعات و تجهیزات به لبنان نظارت دارد و سرهنگ ن که اسرائیل می‌گوید به عنوان مدیر فنی و متخصص عمل می‌کند.

این در حالی است که خبرگزاری فارس در این خصوص نوشته، «ارتش رژیم صهیونیستی امروز مدعی شده اسنادی را درباره برنامه ایران برای تجهیز حزب‌الله لبنان به موشک‌های هدایت دقیق از رده‌بندی خارج کرده است. رژیم صهیونیستی در بخشی از این اسناد به معرفی فرماندهان ایرانی می‌پردازد که ادعا می‌شود در پیشبرد این پروژه نقش اصلی را به عهده دارند.

رژیم صهیونیستی در گافی مضحک، تصویری از سردار «علی‌اصغر نوروزی» منتشر کرده که در واقع مربوط به سردار «علی عبداللهی» است.»نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که ارتش اسرائیل برای به قول خود افشاگری‌های این چنینی از یک اکانت فارسی در شبکه‌های اجتماعی سه گانه فعلی کشور یعنی توئیتر، اینستاگرام و تلگرام استفاده کرده است.

کدخبر: ۲۷۷۵۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر