کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۶۴۰۷
تاریخ خبر:

آیا التهاب بازارهای طلا و دلار به‌رونق بورس ربط دارد؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این قابی است از نشست خبری ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت که دیروز با حضور «حسن قالیباف» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و «علیرضا صالح» رئیس سازمان خصوصی‌سازی در محل وزارت اقتصاد برگزار شد. دو مدیر میانی در ساختار وزارت اقتصاد که این روزها بار اقتصاد ایران را به دوش می‌کشند و البته بسیاری هستند که نگران افتادن این بار از روی دوش آن‌ها هستند.

اول بد نیست که کمی از این دو نفر بدانیم. حسن قالیباف اصل ۵۱ ساله است و متولد مراغه در آذربایجان غربی. از دانشگاه تهران دکترای مدیریت مالی گرفته است، از سال ۱۳۷۳ مشغول فعالیت است و نخستین کارش در بانک توسعه صادرات بوده و در بورس هم سابقه درخشانی دارد چرا که به مدت ۱۲ سال مدیرعامل بورس بوده است.

از علیرضا صالح، کمتر از حسن قالیباف می‌دانیم. در همین حد که او نیز در دانشگاه تهران درس خوانده است و البته بیشتر عمر خود را در مناصب مرتبط با برنامه‌ریزی و بودجه گذرانده و قبل از ریاست سازمان خصوصی سازی که در سال گذشته به او محول شد؛ در صندوق توسعه ملی مشغول به فعالیت بوده است.

حالا این دو دانشگاه تهرانی پرسابقه در مدیریت اجرایی باید بتوانند دست‌کم سه پروژه موفق را به سرانجام برسانند: نخست عرضه درست و بی‌حاشیه شرکت‌های دولتی در بورس، دوم آزادسازی سهام عدالت و سوم جلوگیری از سقوط بازار بورس، آن‌طور که برخی در تحلیل‌های خود از آن صحبت می‌کنند.
اما در کنار این دو که در سعادت‌آباد و شهرک غرب، در حال راهبری اقتصاد ایران هستند، چشم نگران بازارها به ساختمان شیشه‌ای میرداماد هم هست.

جایی که عبدالناصر همتی نشسته است و مسئول مدیریت بازار پول و البته طلا و ارز است. این روزها این نگرانی وجود دارد که چرا با وجود ورود روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول به بورس، باز هم بازارهای دیگر از جمله طلا و ارز با افزایش قیمت روبه‌رو هستند. قیمت هر دلار نسبت به روز اول اردیبهشت ۴۵۰ تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نسبت به همان روز، ۳۹ هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.

سوال اینجاست که آیا می‌توان به این توهم توطئه معتقد بود که پول‌های وارد شده به بورس تهران، از سعادت آباد راهی چهارراه استانبول یا بازار طلای تهران می‌شوند و همین مسئله باعث افزایش قیمت طلا و ارز شده است؟

این سوال را دیروز با یک کارشناس اقتصادی - مالی مطرح کردیم که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش نداشت. او این تئوری را رد کرد و گفت که دلیل افزایش قیمت ارز، کاهش صادرات کشور در ماه‌های اسفند و فروردین، کم عمق شدن بازار نیمایی و تنگ شدن کانال‌های ارزی کشور در دوران کرونا است که در یک کلام می‌توان گفت کرونا باعث افزایش قیمت ارز در کشور شده است و به عقیده او در کوتاه مدت و بعد از حل و فصل این موضوع، قاعدتا بازار به وضعیت عادی خود باز خواهد گشت.

از نظر او دلیل افزایش قیمت طلا نیز، بالا رفتن قیمت جهانی طلا و بالا رفتن ارزش دلار در بازارهای جهانی به تبع، افزایش تقاضا برای نقدینگی در کشورهای مختلف است و این موضوع نیز با بازار بورس بی‌ارتباط است.

او گفت که خارج کردن پول از بورس و ورود آن به طلا و ارز، فارغ از محدودیت‌های قانونی، یک کار بی‌مبنا از نظر اقتصادی نیز هست چرا که اگر شرکتی نیز علاقه دارد که بدون فعالیت مولد، پول وارد شده از طریق بورس را به فعالیت اقتصادی وارد کند، بهینه است که آن را در بورس و برای خرید سهم‌های بهتر و بالا بردن شاخص خرج کند و نه ورود به بازار پرریسکی مثل طلا و ارز.

کدخبر: ۳۲۶۴۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر