کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۹۰۳
تاریخ خبر:

ردپای سیتیزن‌ها در موفقیت تیم‌های‌شان در یورو ۲۰۲۰

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| منچسترسیتی در مقام قهرمان بلامنازع پریمیر لیگ انگلستان، نقش مهمی در شانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا دارد که این روزها در شهرهای مختلف قاره سبز در حال انجام است. ۱۴ بازیکن ممتاز سیتیزن‌ها در ترکیب اصلی شش تیم‌ ملی حاضر در یورو ۲۰۲۰ (انگلیس، بلژیک، اسپانیا، پرتغال، هلند، اوکراین) حضور داشته و دارند و بعضا نقش کلیدی هم در موفقیت این تیم‌ها ایفا کردند.

سیتی تیمی بسیار قدیمی است که در سال ۱۸۸۰ تاسیس شده و از این منظر با ۱۴۱ سال قدمت، حتی بالاتر از باشگاه‌های صاحب‌نامی چون رئال‌مادرید و بایرن مونیخ قرار دارد، اما دوره‌ پُر از موفقیت و افتخار این تیم در دو دهه اخیر رقم خورده که با مدیریت شیوخ ثروتمند ابوظبی در راس تیم، مربیان بزرگی چون مانچینی، پلگرینی، گواردیولا و بازیکنان ممتازی نظیر ونسان کمپانی، یحیی توره، آگوئرو، دی‌بروینه و استرلینگ در مستطیل سبز به ثمر نشسته است. این تیم تاکنون هفت بار قهرمان فوتبال انگلستان شده که البته با ۲۰ جام قهرمانی رقیب همشهری خود منچستریونایتد و ۱۹ عنوان قهرمانی بندرنشینان لیورپول، هنوز فاصله زیادی دارد.

خلدون آل مبارک رئیس اماراتی این تیم مقتدر بریتانیایی است که از سال ۲۰۰۸ و با خریداری سهام عمده باشگاه منچسترسیتی به این سمت رسید و یک چینی ۵۲ ساله به نام «لی روی گنگ» هم مدیر آبی‌ آسمانی‌های شهر منچستر است. تیم فنی فعلی سیتیزن‌ها اکثرا اسپانیایی هستند: چیکی بگیریستین (مدیر ورزشی)، فران سوریانو (مدیر اجرایی)، رودولفو بوریل (مدیر فنی)، جوزپه گواردیولا (سرمربی)، خوانما (کمک مربی)، لورنزو بوناونتورا (مربی بدنسازی) و ژابیر مانسیزیدور (مربی دروازه‌بان‌ها) که در سال‌های اخیر موفقیت‌های کم‌نظیری را برای این تیم رقم زده‌اند؛ قهرمانی‌های متعدد در لیگ برتر و جام حذفی و جام اتحادیه و حضور در فینال یو.سی.ال که قطعا برای سیتی و دوستدارانش اهمیت زیادی دارد.

شکست یاران Blue Sky در این فینال تمام انگلیسی مقابل چلسیِ توخل باعث شد تا توجه تیم مدیریتی و شخص گواردیولا معطوف به ترمیم نقاط ضعف تیمی آبی‌های شهر منچستر برای فصل آتی شود. قدم اول خداحافظی با چند بازیکن معروف اما مازاد تیم بود که در راس آنها سرخیو آگوئرو قرار داشت؛ بهترین گلزن تاریخ سیتی با ۲۶۰ گل که در ۳۳ سالگی و به شکل رایگان، با تبصره دستمزد بالا و پاداش کلان راهی بارسلونای لاپورت و کومان و مسی شد.

در این راه مدافع میانی جوان تیم «اریک گارسیا» هم مهاجم باتجربه آرژانتینی را همراهی کرد تا به سبک موفقیت «جرالد پیکه» در انتقال از منچستریونایتد به بارسلونا عمل کند؛ هرچند در خصوص میزان توانایی این مدافع بحث زیاد است و به نظر هم نمی‌رسد که او مثل پیکه، مدافعی در کلاس جهانی باشد. با کنار زدن بازیکنان مازاد و انتقال قرضی یاران جوان، به نظر می‌رسد که منچسترسیتی در دو جبهه نیاز به تقویت دارد که با بودجه‌ای کلان، مسئولان این تیم در پی استخدام «هری کین» مهاجم هدف و کاپیتان تیم ملی انگلستان و باشگاه تاتنهام و جک گریلیش هافبک میانی خلاق و گلزن آستون‌ویلا هستند.

این دو مهره، شاید به اندازه چهار بازیکن قابلیت فنی و تاکتیکی داشته باشند تا سرمربی مشهور اسپانیایی با قدرت تمام، هدف اصلی تیم در فصل ۲۲/۲۱ که فتح لیگ قهرمانان اروپاست را در دسترس ببیند. این نهایت آرزوی تیمی قدیمی و ثروتمند است که تا یک قدمی آن هم پیش رفته و در نهایت به رنگ نقره قناعت کرده است. تحت این شرایط و با آنالیز وضعیت سایر تیم‌های لیگ جزیره، به نظر نمی‌رسد که در فصل جاری هم تیمی توان رقابت با سیتیِ پپ را داشته باشد به‌ویژه اگر آنها در جذب این دو مهره کلیدی موفق عمل کنند، آنگاه همه توان سیتیزن‌ها خرج جام قهرمانی اروپا و جهان خواهد شد تا برای اولین‌بار مهم‌ترین جام فوتبالی جوان روانه ورزشگاه اتحاد شود.

نگاهی به سیتی ۲۰۲۲
در درون دروازه خیال سیتی با دروازه‌بان موفق برزیلی خود ادرسون راحت است. دروازه‌بانی با مهارت بالا در استفاده از پا که در تاکتیک تیمی گواردیولا اهمیت زیادی دارد و بعضا در ضدحملات تیم هم منشا اثر است. دروازه‌بان ذخیره تیم هم زاک استفان آمریکایی است که در معدود حضورهای خود در چارچوب دروازه آبی-آسمانی‌ها خوب کار کرده است. گلر سوم هم از تیم آکادمی انتخاب می‌شود.

سیتی در خط دفاعی از هشت مهره نامدار و کارآمد بهره می‌برد. در مرکز خط دفاعی آیمریک لاپورت اسپانیایی، جان استونز انگلیسی، روبن دیاس پرتغالی و ناتان آکه هلندی قرار دارند که هر یک در تیم‌های ملی خود نیز ستون قابل اتکایی هستند. البته فشردگی بازی‌ها و جدایی اریک گارسیا باعث شده تا تیم فنی منچسترسیتی به فکر استخدام یک مدافع جدید هم باشد؛ چهره‌ای نظیر سرخیو راموس که نام او اطراف باشگاه شنیده می‌شود.

اما شاید مصدومیت‌های متوالی این مدافع ۳۶ ساله و توفیق تیم استعدادیاب سیتی که مسابقات یورو ۲۰۲۰ و جام ملت‌های آمریکای لاتین را زیر نظر گرفته‌اند، مدافع جوانی را به این تیم معرفی کند تا نیاز به پرداخت دستمزد نجومی راموس هم نباشد.در دو جناح زمین هم با وجود کایل واکر و ژائو کانسلو در راست و بنژامن مندی و آلکساندر زینچنکو در چپ، نیاز به بازیکن جدیدی حس نمی‌شود؛ در غیر این صورت آنخلینیو بک چپ توانایی که به‌صورت قرضی در لایپزیش بازی می‌کند، می‌تواند یک مهره جایگزین خوب برای دو دفاع چپی باشد که زیاد مصدوم شده و از جریان بازی خارج می‌شوند.

سیتی در میانه میدان، جمعی از بهترین‌های جهان را در اختیار دارد که مهره اصلی آن فرناندینیو هافبک برزیلی و کاپیتان اول تیم است که گواردیولا هنوز هم اعتماد زیادی به او دارد تا هافبک مرکزی تیم باشد. در کنار او رودری اسپانیایی قرار دارد که در نقش جایگزین کاپیتان، همواره بازیکن موثری بوده است. ایلکای گوندوگان دیگر مهره برجسته‌ میانه میدان سیتیزن‌هاست که در شعاع حرکتی رو به جلوی خود، توان به ثمر رساندن گل‌های حساسی هم دارد. او امسال با ثبت ۱۳ گل، بالاتر از استرلینگ و محرز و فودن و ژسوس، بهترین گلزن منچسترسیتی بود.
برناردو سیلوا، ریاض محرز، فیل فودن و فران تورس هم مهره‌های میانی متمایل به کناره‌های زمین سیتی هستند که هر یک قابلیت بالایی در خلق موقعیت و گلزنی دارند.

البته سیلوا در یک‌سال اخیر افت محسوسی کرده و در ترکیب تیم ملی پرتغال در یورو ۲۰۲۰ هم بسیار ضعیف و ناکارآمد بازی کرد و هیچ بعید نیست در لیست فروش سیتی قرار بگیرد و جای ثابت خود را به «فران تورس»ی بدهد که در تیم ملی سینوسی اسپانیای ۲۰۲۱ مهره قابل اتکایی است. گواردیولا برای جایگزینی احتمالی برناردو سیلوا، روی آنتوان گریزمن بازیکن خلاق تیم ملی فرانسه هم نظر دارد و طی این مدت شایعه پیشنهاد تعویض سیلوا/گریزمن نیز شنیده شده که البته اجرایی شدن این حرف و حدیث‌ها پس از جام ملت‌های اروپا سندیت پیدا می‌کند. شاه مهره آزاد خط میانی سیتی هم کسی نیست جز کوین دی‌بروینه هافبک ۳۰ ساله بلژیکی که بیشترین نقش را در موفقیت‌های چند سال اخیر این تیم داشته است. با حضور او آبی آسمانی‌ها جان تازه‌ای می‌یابند و در فتح دروازه حریفان قدرت مضاعفی پیدا می‌کنند. جذب پر هزینه جک گریلیش نیز می‌تواند خط پشت مهاجم سیتیزن‌ها را قوی‌تر از همه‌ تیم‌ها کند.

با جدایی سرخیو آگوئرو، منچسترسیتی در خط حمله کمی ضعیف شده و تنها رحیم استرلینگ و گابریل ژسوس را به‌عنوان مهاجم کلاسیک در اختیار دارد. به همین سبب جذب هری کین یا فورواردی در حد و اندازه‌های او برای گواردیولا بسیار مهم است و تیم مدیریتی سیتی تمرکز زیادی روی این موضوع دارد تا فصل ۲۲/۲۱ برای هواداران این تیم رویایی‌تر از قبل آغاز شود. البته سرمربی اسپانیایی در فصل گذشته نشان داد که به سیستم حذف مهاجم و استفاده از شماره ۹ کاذب هم علاقه‌مند است. پس اگر حتی هری کین هم دل به جدایی از تاتنهام ندهد، خط آتش سیتی با حضور چند هافبک تهاجمی گلزن مثل گریلیش، دی بروینه، فودن، محرز و البته استرلینگ بسیار ممتاز و کارگشا خواهد بود، اما مشکل در پلن B تیم باقی می‌ماند که در صورت بن‌بست تاکتیکی این سیستم در مواجهه با تیم‌های دفاعی، گواردیولا چه ابزاری برای برون رفت از آن در اختیار دارد.

‌آکادمی سیتی
منچسترسیتی از آکادمی بسیار قدرتمند و پیشرفته‌ای برخوردارست و تیم مدیریتی و رهبری اسپانیایی Blue Sky همواره نیم نگاهی هم به جوانان تیم داشته و دارند. سیتی در چند سال اخیر بازیکنان خوبی نظیر جیدون سانچو، براهیم دیاز و اریک گارسیا را مجانی از دست داده، اما سیاست پرورش بازیکنان جوان از ملیت‌های مختلف و اضافه کردن آنها به تیم اصلی، کماکان یک هدف استراتژیک برای آبی آسمانی‌ها هست.
مدیر آکادمی منچسترسیتی برایان ماروود است؛ مدیر ۶۱ ساله‌ای که سابقه بازی در شفیلدونزدی، آرسنال، هال‌سیتی و میدلزبورو را دارد.

جیسون ویلکاکس ۵۰ ساله هم رئیس آکادمی سیتی است که پیش‌تر در تیم‌های بلک‌برن، لیدزیونایتد، لسترسیتی و بلک‌پول عضویت داشته است. سال گذشته انزو مارسکای ایتالیایی سرمربی جوانان آبی آسمانی بود که امسال به تیم پارما انتقال پیدا کرده است. در آکادمی سیتی بازیکنانی چون جاش مک‌نامارا، میکی وان‌ساس هلندی، شی چارلز، کالوم دویله، کوآکو اُدورو غنایی، خوان لاریوس اسپانیایی، کیان برکین، جاش آدام اسکاتلندی، هاروی گریفیث، دارکو گیابی، کارلوس بورخس پرتغالی و لیام اسمیت اسکاتلندی، مترصد فرصتی برای خودنمایی و حضور در تیم بزرگسالان هستند.

‌ترکیب احتمالی سیتی ۲۲/۲۱
ادرسون، واکر، لاپورت، دیاس، مندی (زینچنکو)، گوندوگان، فرناندینیو (رودری)، فودن، دی‌بروینه، محرز، استرلینگ

ترکیب رویایی سیتی: ۲۲/۲۱
ادرسون، واکر، لاپورت، دیاس، فودن، گوندوگان، گریزمان، دی‌بروینه، گریلیش، استرلینگ، کین

کدخبر: ۳۹۹۹۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر