کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۵۳۳
تاریخ خبر:

ردپای آقا مجی در رسوایی بانکی ترکیه

ردپای آقا مجی در رسوایی بانکی ترکیه

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| مدتی است که خبر کلاهبرداری بزرگ یک رئیس بانک ترکیه‌ای از افراد مشهور، تیتر اول رسانه‌های ترکیه شده و حالا پای یک مرد ایرانی هم به این پرونده باز شده است. البته هنوز حقیقت ماجرا مشخص نیست؛ برخی رسانه‌ها می‌گویند این مرد ایرانی رئیس بانک را گروگان گرفته و تهدید کرده است.

این در حالی است که خود این مرد در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها این ماجرا را تکذیب کرده و ادعا می‌کند خودش از قربانیان این پرونده است. این ادعاها از کجا آمده؟ از ویدئویی که رسانه‌های ترک دو روز پیش در این‌باره منتشر کردند. این ویدئو نشان می‌داد مجتبی ح که ایرانی است، در اتومبیل خود از سچیل ارزان، رئیس سابق بانک دنیز ویدئویی ضبط کرده. به‌نظر می‌رسید مجتبی، ارزان را به یک زمین خالی برده و او را مجبور کرده تا جملاتی را عینا به‌نفع او تکرار کند. با این حال اتهام گروگانگیری در این‌باره ثابت نشده و پرونده هنوز در جریان است. اما چطور شد که ماجرا به اینجا رسید؟

پرونده فساد مالی و رسوایی‌‌های بانکی که این روزها تیتر رسانه‌های ترکیه و جهان شده، ارتباط نزدیکی با باشگاه‌های فوتبال ترکیه دارد. چهره مشهور ورزشی ترکیه یعنی فاتح تریم که او را به‌عنوان امپراتور فوتبال این کشور می‌شناسند، میلیون‌ها دلار از پول یک صندوق مالی ورزشی را در اختیار سچیل ارزان گذاشته تا در دنیز بانک سرمایه‌گذاری کند.

اما او به‌جای آن‌که پول را وارد سیستم مالی کند، هر بار فیش ساده‌ای به تریم داده و پول را از طریق چند حساب دیگر در اختیار شبکه مالی گسترده‌ای از نزول‌خوارهای محلی گذاشته تا با سود کلان، پول را در اختیار افراد بگذارند. در این پرونده نام‌های بزرگی از دنیای فوتبال در ترکیه مثل آردا توران، امره بلزاوغلو و فرناندو موسلرا فوتبالیست اروگوئه ای به‌عنوان شاکیان و مالباختگان دیده می‌شود. این پرونده ابعاد زیادی دارد و بسیاری معتقدند پای منافع سیاسی در این کلاهبرداری چند ده میلیون دلاری دخیل است. احتمال دارد برای متهم اصلی بین 66 تا 216 سال حبس درخواست شود.

«صورت سچیل کتک خورده است»
مجتبی ح معروف به «مُجی» همسر دوست دوران دانشگاه سچیل ارزان است و از طریق همین ارتباط نزدیک، این رئیس بانک، اعتماد مجتبی را مانند دیگر قربانیان جلب کرده. دو روز پیش یک رسانه ترک ویدئویی منتشر و ادعا کرد مجتبی ، سچیل ارزان را گروگان گرفته تا بتواند پول خود را بگیرد. آن‌ها در توجیه این ادعا نوشتند صورت این رئیس بانک متورم و به‌نظر کتک خورده می‌آید.

همچنین پنجره بیرون ماشین نشان می‌داد آن‌ها در یک زمین خالی و در حال ساخت و ساز هستند که شبهات گروگانگیری را بیشتر کرد. در این ویدئو ارزان با چهره‌ای خسته و ناراحت رو به دوربین و خطاب به سلیمان اصلان، یکی از نزول‌خواران اصلی این پرونده می‌گوید: «عمو سلیمان، از سندهایی که به شما دادیم مجی هیچ سودی دریافت نکرده.

لطفا با سفته‌های آن‌ها کاری نداشته باش.» مجتبی که در حال فیلم گرفتن از سچیل است، می‌گوید: «بگو به من یک قران پول هم داده نشده.» سچیل هم این حرف را تکرار می‌کند. همین مکالمه باعث شده تا رسانه‌ها ادعا کنند که این مرد ایرانی ارزان را مجبور به تکرار این جملات کرده است.

حقانی یکی از افرادی بوده که در این سیستم به ارزان پول می‌داده تا سود دریافت کند. سچیل ارزان در بیانیه کیفرخواست خود ماجرای ارتباطش با مجتبی و جریان پول‌هایی را که رد و بدل شده اینطور تعریف می‌کند: «سلیمان اصلان که یک نزول‌خوار است به همراه مجی به بانک آمد و ده میلیون لیر به من داد تا بعدها 14 میلیون لیر به او باز‌گردانم.» برخی رسانه‌های ترکیه گفته‌اند وقتی ارزان نتوانسته سود مجتبی را به او بازگرداند، چاره را در گرفتن نزول از اصلان دیده و ده میلیون لیر را دریافت کرده است.

ویدئو را خود مجتبی به پلیس تحویل داده است
مجتبی که به گفته رسانه‌ها احتمالا 55 تا 60 سال سن دارد، در گفت‌و‌گو با دو رسانه ماجرای گروگانگیری را تکذیب کرده. او در این‌باره به رسانه «10خبر» توضیح داده: «سچیل ارزان دوست همسر من است. آن چک ده میلیون لیری را که از سلیمان اصلان گرفتم، به‌خاطر اعتمادی که به سچیل داشتم امضا کردم.

7 آوریل (قبل از دستگیری سچیل) من به خانه او رفتم و این ویدئو را از سچیل گرفتم. هیچ تهدید یا آزار و اذیتی در کار نبود. این ویدئو را کاملا با رضایت او گرفتم. بعدها در 9 ژوئن این ویدئو را به پلیس تحویل دادم.» او در این مصاحبه گفته است که خودش قربانی این کلاهبرداری بوده و نمی‌خواهد درباره اینکه چه مقدار پول در ابتدا به سچیل داده صحبت کند. با این حال اطلاعاتی که بانک منتشر کرده نشان می‌دهد مجتبی 300 هزار دلار به ارزان داده اما نتوانسته آن را پس بگیرد.

یکی دیگر از رسانه‌هایی که مجتبی با آن در این‌باره صحبت کرده روزنامه «سوزجو» است. او به این روزنامه درباره مکانی که این ویدئو گرفته شده و ادعاهایی درباره گروگانگیری توضیح داده است: «زمینی که در آن از سچیل فیلمبرداری کردم، زمین رو‌به‌روی خانه او‌ست. آنجا در حال ساخت و ساز ساختمان‌های جدید هستند و زمین خالی زیادی وجود دارد. من مخصوصا او را به یک زمین خالی نبردم تا ویدئو را ضبط کنم. این ویدئو را گرفتم تا نشان دهم من به آقای سلیمان چیزی بدهکار نیستم. سچیل مدام گریه می‌کرد و در مرز خودکشی بود. چرا باید او را مجبور کنم که این حرف‌ها را بزند؟»

کدخبر: ۵۵۰۵۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر