کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۸۷۷
تاریخ خبر:

راهنمای عملی خرید خانه در تهران

راهنمای عملی خرید خانه در تهران

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌ گزارش بانک مرکزی از آخرین تحولات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد، قیمت‌ها نسبت به ماه مهر کمتر شده است. آبان امسال حدود سه هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در تهران معامله شده که نسبت به مهرماه، تعداد قراردادها نزدیک 15 درصد افزایش پیدا کرده است. اما اگر بخواهیم این معاملات را با سال قبل مقایسه کنیم، «رکود» بهترین کلمه برای توصیف بازار مسکن است. تعداد معاملات و قراردادهای آبان امسال نسبت به پارسال ۵۵ درصد آب رفته است.

این گزارش نشان می‌دهد وضعیت بازار به‌شکلی است که مالکان برای جوش خوردن معاملات نرمش بیشتری نشان می‌دهند و سر قیمت کوتاه می‌آیند. ماه قبل قیمت هر مترمربع واحد مسکونی متری ۷۶ میلیون تومان بود، اما در آبان ماه متوسط قیمت مسکن به حدود ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده. بررسی معیارها و سلیقه خریداران هم از محبوبیت خانه نوساز با سن زیر پنج سال حکایت دارد؛ از مجموع سه هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی فروخته شده، تقریبا هزار و 27 واحد چنین شرایطی داشته‌اند.

تعداد قراردادهای فروش خانه‌های مسن با عمر بالای ۲۰ سال هم به ۷۸۱ مورد می‌رسد. بین مناطق تهران باز هم منطقه پنج، بیشترین طرفدار را داشته و با ۵۲۸ واحد فروخته شده در مقام اول است. بعد از منطقه پنج، مناطق ۱۰، دو و چهار هم بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. با اینکه آمار بیشترین فروش خانه دست منطقه پنج است، ولی منطقه سه با گرانترین خانه‌ها در مقام اول قرار دارد.

این گزارش نشان می‌دهد هر مترمربع مسکن در این منطقه با قیمت ۱۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته شده، ‌از طرف دیگر منطقه ۱۸ هم دوباره رکورد ارزانترین خانه‌ها را در اختیار دارد. قیمت هر متر واحد مسکونی در این منطقه متری ۳۵ میلیون تومان است، چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف با منطقه سه. اما وضعیت بقیه مناطق هم جالب است که در ادامه می‌خوانید.

‌منطقه یک: بالای شهر که می‌گویند همین جاست. میدان تجریش، خیابان سعدآباد، الهیه، نیاوران، فرمانیه و خیابان مشهور فرشته مهمترین محله‌های این منطقه هستند. قیمت خانه در این منطقه آبان ماه امسال به طور متوسط متری ١٣۵ میلیون تومان اعلام شده و حدود ٢٠۵ قرارداد برای خرید و فروش خانه در منطقه یک امضا شده است. با این اوصاف کسانی که دوست دارند طعم بالای شهرنشینی را بچشند برای خرید یک آپارتمان ۱۰۰ متری باید ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کنار بگذارند. پارک جمشیدیه، محله دربند و بازار محبوب تجریش هم در همین منطقه قرار دارد.

منطقه دو: در آبانی که گذشت ۲۹۴ خانه در این منطقه معامله شد و خریداران برای هر متر میانگین حدود ۱۲۴ میلیون تومان هزینه کردند. آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، یوسف آباد، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد و شهرک غرب، مرزداران، برق آلستوم و ستارخان محبوب‌ترین محله‌های منطقه دو هستند. به خصوص گیشا با پارک گفت‌وگو و پاساژهایی که دارد و سعادت آباد و شهرک غرب با مراکز خرید پرطرفدارش. بیمارستان‌های عرفان،‌ بهمن، نیکان و میلاد هم در این منطقه قرار دارد.

منطقه سه: گرانترین خانه‌ها در این منطقه معامله شده. محله‌هایی مثل ده ونک، زرگنده، رستم آباد و قلهک بافتی سنتی‌تر و سبزتر نسبت به سایر مناطق تهران دارند، شاید به همین دلیل است که خریداران برای خرید خانه در این محلات دست به جیب می‌شوند .طبق گزارش بانک مرکزی حدود ۱۵۸ واحد مسکونی ماه گذشته در این منطقه فروخته شده و هر متر هم ۱۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشته. قلهک، دروس، پاسداران، اختیاریه، ونک و میرداماد مهمترین محلات این منطقه هستند. با این قیمت‌ها اگر بخواهید یک آپارتمان حدود ۸۰ متری در میرداماد بخرید حداقل باید ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بودجه کنار بگذارید.

منطقه چهار: خانه در این منطقه حدود ۵۵ میلیون تومان از منطقه سه ارزانتر است به همین دلیل حجم معاملات در این منطقه بیشتر اعلام شده. صاحبخانه شدن در منطقه چهار که شرقی‌ترین منطقه تهران و معروفترین محلات آن نوبنیاد، شمس آباد، هروی و لویزان است، متری ۸۱ میلیون تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. با این اوصاف در ماه گذشته ۲۷۰ واحد مسکونی در این منطقه فروخته شده و این آمار نشان می‌دهد شمال شرق تهران جزو محلات پرطرفدار است.

منطقه پنج: پرفروش‌ترین خانه‌ها در این منطقه قرار دارد. این منطقه در کوهپایه واقع شده و آب و هوای خوبی دارد به همین دلیل کسانی که می‌خواهند خانه با چشم انداز کوه و آب و هوای بهتر از بقیه مناطق دودزده بخرند، به این منطقه می‌روند.شاید به همین دلیل است که حجم معاملات در این منطقه از همه مناطق ۲۲ گانه تهران بیشتر است. ماه گذشته ۵۲۸ قرارداد خرید خانه در این منطقه امضا شده است. متوسط قیمت مسکن هم حدود ۹۴ میلیون تومان اعلام شده. برای خرید یک آپارتمان ۱۰۰ متری در یکی از محلات معروف این منطقه مثل پونک، شهران،‌ جنت آباد و سردار جنگل، باید حداقل ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان داشته باشید.

منطقه شش: یکی از قدیمی‌ترین مناطق 22 گانه پایتخت، این منطقه است. دو پارک محبوب ساعی و لاله هم در این منطقه قرار دارد. خیابان ولی عصر، میدان انقلاب، بلوار کشاورز، محله امیرآباد، ‌خیابان زرتشت،‌ خیابان فردوسی و خیابان کارگر از محبوب‌ترین محلات منطقه شش هستند.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد هنوز هم تعداد کسانی که دوست دارند در مناطق قدیمی خانه بخرند کم نیست، چون حدود ۱۸۳ واحد مسکونی در این منطقه معامله شده. هر متر واحد مسکونی هم با قیمت حدود ۱۰۲ میلیون تومان فروخته می‌شود. بیشتر خانه‌های این منطقه سن و سالی از آنها گذشته ولی با این اوصاف هنوز خاطرخواه دارند و البته قیمت این خانه‌ها هم اصلا کم نیست. مثلا برای خرید یک واحد ۷۰ متری در امیرآباد، باید هفت میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان بودجه کنار بگذارید.

منطقه هفت: این منطقه دقیقا در مرکز شهر تهران قرار دارد. خیابان بهشتی، سهروردی، میدان هفت تیر،‌ محله سیدخندان و بهار شیراز از محبوب‌ترین محلات این منطقه است. ماه گذشته هر متر مربع مسکن در این منطقه حدود ۷۲ میلیون تومان قیمت داشته و همچنین ۲۲۶ واحد از خانه‌های این منطقه فروخته شده است. با اینکه محلات منطقه هفت از لحاظ بعد مسافتی خیلی از منطقه شش فاصله ندارند، ولی متوسط قیمت مسکن در این منطقه حدود ۳۰ میلیون تومان کمتر است و با توجه به بافت قدیمی این محلات کسانی که پولشان نمی‌رسد در منطقه شش صاحب خانه شوند،‌ می‌توانند شانسشان را در منطقه هفت امتحان کنند. یک واحد آپارتمان ۱۰۰ متری در یکی از کوچه‌های سهر‌وردی حدود هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

منطقه هشت: این منطقه یکی از محله‌های شرق تهران است. محلات معروف نارمک، تهران پارس، مجیدیه، ‌هفت حوض و خیابان کرمان در این منطقه قرار دارد. طبق آمار بانک مرکزی در آبان ماه گذشته ۲۱۸ واحد مسکونی در این منطقه معامله شده و هر خریدار برای هر متر مربع مبلغ ۷۳ میلیون تومان پرداخت کرده است. یعنی کسانی که ماه پیش یک آپارتمان ۷۰ متری در یکی از محلات محبوب این منطقه مثل نارمک خریده‌اند، حداقل پنج میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان بودجه داشته‌اند. منطقه هشت به دلیل نزدیکی به مرکز تهران همیشه طرفدار دارد، با این اوصاف خیلی از کسانی که زورشان نمی‌شود در مناطق مرکزی شهر خانه بخرند یک سری هم به این منطقه می‌زنند شاید خانه مورد نظرشان را پیدا کنند.

منطقه ۹: سابقه سکونت در منطقه ۹ به سال‌های دهه ده و بیست باز می‌گردد، به همین دلیل در این منطقه خانه‌های کلنگی زیادی موجود است. آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه در ماه گذشته حدود ۶۱ میلیون تومان بوده و ۸۹ خریدار در این منطقه صاحب خانه شده‌اند. خیابان آذری، ۳۰ متری جی، خیابان جیحون، استاد معین،‌ محله مهرآباد و محله شمشیری معروفترین محلات این منطقه هستند. با آماری که بانک مرکزی منتشر کرده اگر حدود شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بودجه داشته باشید می‌توانید یک واحد ۱۰۰ متری در یکی از محلات این منطقه بخرید.

منطقه ۱۰: این منطقه بعد از منطقه پنج رتبه دوم مناطق پرفروش را در اختیار دارد. چون اگر نگاهی به آمار بانک مرکزی بیندازیم، ‌درآبان ماهی که گذشت ۳۲۹ واحد مسکونی در این منطقه معامله شده. قیمت هر متر مربع واحد مسکونی هم حدود ۵۶ میلیون تومان است. همین موضوع نشان می‌دهد کسانی که توانایی خرید خانه‌های بالای متری ۱۰۰ میلیون تومان را ندارند، راهی این منطقه می‌شوند.

مهم‌ترین خیابان‌های این منطقه خیابان نواب، خوش، قصر‌الدشت، کارون، سلسبیل و خیابان جمهوری است. بخش جنوبی تونل توحید هم در این منطقه واقع شده. کسانی که دنبال خانه نقلی می‌گردند و می‌خواهند به مرکز شهر نزدیک باشند به این منطقه می‌روند. اگر حدود سه میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان بودجه داشته باشید می‌توانید در این منطقه صاحب واحد نقلی ۶۰ متری شوید.

منطقه ۱۱: بافت تاریخی تهران در همین منطقه است. پس اگر می‌خواهید در محلاتی که خانه انیس‌الدوله، کلیسای مریم مقدس، میدان حسن‌آباد، موزه مقدم، کوچه لولاگر و موزه رضا عباسی را در دل خود جا داده خانه بخرید باید به این منطقه سر بزنید. مهمترین محلات این منطقه میدان حر،‌ اسکندری، منیریه و امیریه است.

طبق آمار ماه گذشته ۱۴۶ نفر در این منطقه صاحب خانه شده‌اند و هر متر مسکن با قیمت ۵۷ میلیون تومان فروخته شده. با این اوصاف اگر دوست دارید مسیر منزلتان از میدان باشکوه حسن آباد یا میدان قدیمی حر بگذرد‌، ‌برای خرید یک آپارتمان ۸۰ متری حداقل باید چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان هزینه کنید. این محله به دلیل دسترسی به ایستگاه‌های مترو میدان حر، حسن آباد و دانشگاه امام علی جزو پرترددترین مناطق تهران است.

منطقه ۱۲: این منطقه جزو هسته مرکزی تهران و جزو قدیمی‌ترین مناطق شهر است. آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد ماه گذشته ۶۵ معامله در محلات امام زاده یحیی،‌ بهارستان،‌ دروازه شمیران،‌ قیام، سنگلج، خانی آباد و مولوی انجام شده که از معروفترین محله‌های این منطقه هستند. ماه پیش هر متر واحد مسکونی در منطقه ۱۲ با قیمت حدود ۴۷ میلیون تومان فروخته شده. یعنی خرید یک واحد نقلی ۵۰ متری به بودجه دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومانی نیاز دارد. مردمی که در این منطقه خانه می‌خرند مشکلی برای رفت و آمد و ترافیک ندارند،‌ چون ایستگاه‌های مترو مختلفی مثل بهارستان، ‌دروازه دولت،‌ دروازه شمیران و مترو خیام در این منطقه قرار دارد.

منطقه ۱۳: ارزش هر مترمربع مسکن در این منطقه نصف ارزش یک مترمربع مسکن در منطقه یک است. کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند می‌توانند با نصف قیمت منطقه یک در این منطقه خانه ۱۰۰ متری بخرند. طبق گزارش بانک مرکزی ماه پیش حدود ۸۸ واحد مسکونی در این منطقه معامله شده. قیمت هر متر خانه نیز حدود ۶۷ میلیون تومان گزارش شده است. این منطقه در شرق تهران است و بیشتر خانه‌های آن قدیمی هستند. محله پیروزی، نیروی هوایی، ‌امامت، حافظیه در این منطقه قرار دارد. پارک سرخه حصار و پارک ملی خجیر که یک منطقه محافظت شده است هم در این منطقه قرار دارد. خرید یک خانه ۶۰ متری در یکی از محلات این منطقه حدود چهار میلیارد تومان خرج روی دستتان می‌گذارد.

منطقه ۱۴: گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده نشان می‌دهد حدود ۲۱۷ واحد مسکونی در ماه گذشته در این منطقه معامله شده. مظنه خانه‌های این منطقه هم متری ۶۲ میلیون تومان اعلام شده است. محله معروف دروازه دولاب در همین منطقه که در جنوب شرقی تهران است قرار دارد. محله‌های صد دستگاه، ‌چهار صد دستگاه و قصر فیروزه از دیگر محلات معروف منطقه ۱۴ هستند. ایستگاه مترو پیروزی، نبرد، نیروی هوایی و بسیج دسترسی به این محلات را راحت می‌کند. با این اوصاف کسانی که می‌خواهند در منطقه ۱۴ خانه بخرند باید برای یک واحد ۱۰۰ متری حدود شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنند.

منطقه ۱۵: طبق آمار ۱۵۵ نفر ماه گذشته در این منطقه صاحب ملک شده‌اند. هر متر واحد مسکونی را هم متری ۴۳ میلیون تومان خریداری کرده‌اند. با این تفاسیر کسانی که ماه پیش در این منطقه خانه خریده‌اند، برای یک واحد ۸۰ متری حداقل سه میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان به صاحبخانه داده‌اند تا سند ملک به نامشان زده شود. منطقه ۱۵ در جنوب شرقی تهران است. محله‌های شوش،‌ دولت آباد، آهنگ و میدان خراسان هم از محلات شناخته شده این منطقه هستند.

منطقه قدیمی و کلنگی هستند. طبق گزارش بانک مرکزی ۶۴ قرارداد خرید ملک در این منطقه انجام شده .خریداران برای هر متر واحد مسکونی در این منطقه حدود ۴۳ میلیون تومان پرداخته‌اند و یک واحد نقلی ۶۰ متری حدود دو میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان برای خریداران آب خورده. کسانی که در این منطقه خانه خریده‌اند، برای رفت و آمد قطعا روی ایستگاه‌های مترو راه آهن، ‌پایانه جنوب، شهید بخارایی و شوش حساب کرده‌اند .

منطقه ۱۷: حدود ۹۵ نفر ماه گذشته در این منطقه خانه خریده‌اند. قیمت ملک هم طبق گزارش بانک مرکزی حدود ۴۶ میلیون تومان اعلام شده. این منطقه نسبت به اکثر مناطق تهران دارای بیشترین قهوه‌خانه است. بیشتر خانه‌های منطقه ۱۷ بافتی قدیمی دارد و حدود 70 درصد ساختمان‌ها و بناهای آن قدیمی و فرسوده است. امامزاده حسن، باغ خزانه، بلورسازی، ابوذر، یافت‌آباد، قلعه مرغی و زمزم معروفترین محله‌های این منطقه هستند. اگر طرفدار خانه‌های قدیمی هستید و دوست دارید در بافت سنتی صاحب خانه شوید برای یک ملک ۷۰ متری در این منطقه حداقل باید حدود سه میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان بودجه داشته باشید.

منطقه ۱۸: ارزانترین منطقه تهران همین جاست. با اینکه قیمت خانه در این منطقه از بقیه مناطق تهران پایین‌تر است اما تعداد معاملات نشان می‌دهد خیلی از خانه‌های این منطقه استقبال نمی‌شود. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد ماه گذشته هر متر واحد مسکونی در منطقه ۱۸ با قیمت ۳۵ میلیون تومان فروخته شده،‌ اما فقط ۷۵ نفر در این منطقه خانه خریده‌اند.

با این اوصاف و قیمت پایین خانه‌ها،‌ کسانی که بودجه کمی برای خرید خانه دارند می‌توانند از فرصت استفاده کنند و با هزینه بین یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی تا دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی صاحب خانه نقلی ۵۰ تا ۶۰ متری شوند. تازه رکود فروش خانه در این منطقه این فرصت را به خریدار می‌دهد که تا جایی که می‌تواند با صاحبخانه سر پایین آوردن قیمت چانه بزند. محله‌های خلیج فارس، نوروزآباد، شادآباد، کوی ۱۷ شهریور، سعیدآباد، شمس‌آباد، تولید دارو، شهرک ولی‌عصر شمالی و جنوبی از معروفترین محلات این منطقه هستند.

منطقه ۱۹: این منطقه در جنوب غرب تهران قرار دارد و با اینکه از لحاظ قیمت خانه‌های این منطقه نسبت به بقیه مناطق ارزانتر هستند، اما در ماه گذشته فقط ۳۶ نفر در این منطقه خانه خریده‌اند. نعمت آباد، عبدل آباد،‌ خانی آباد نو، اسماعیل آباد و دولتخواه شمالی و جنوبی جزو محلات معروف منطقه ۱۹ هستند. طبق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خانه در این منطقه متری ۴۰ میلیون تومان است و اگر بخواهید صاحب یک خانه نقلی ۵۰ متری شوید با دو میلیارد تومان می‌توانید قرارداد خرید را امضا کنید.

منطقه ۲۰: این منطقه در جنوب شهر واقع شده و بخش وسیعی از شهر ری در منطقه ۲۰ تهران قرار دارد. منطقه بیست از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شهری تهران است به همین دلیل بیشتر خانه‌های این منطقه قدیمی و فرسوده است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در ماه گذشته فقط ۳۳ واحد از خانه‌های این منطقه فروخته شده. قیمت هر متر مربع نیز متری ۳۹ میلیون تومان اعلام شده است. محله‌های منصوریه منگل، جوانمرد قصاب،‌ دیلمان، ‌سرتخت و ولی آباد جزو محلات معروف این منطقه است. کسانی که می‌خواهند در یکی از این محلات قدیمی و در جوار حرم شاه‌عبدالعظیم خانه بخرند برای خرید یک واحد ۸۰ متری باید حدود سه میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان پول داشته باشند.

منطقه۲۱: این منطقه هیچ ربطی به منطقه ۲۰ ندارد و غربی‌ترین محله تهران نام دارد. شهرک اکباتان، شهرک آزادی، شهرک غزالی، وردآورد و تهرانسر معروفترین محلات منطقه ۲۱ هستند. طبق اعلام بانک مرکزی در آبان ماه سال ۱۴۰۲ هر متر واحد مسکونی در این منطقه با قیمت متری ۵۸ میلیون تومان معامله شده است و حدود ۶۳ نفر پای این قرار دادها را امضا کرده‌اند. این منطقه با مناطق پنج، نوزده، هجده، منطقه ۲۲ و همچنین شهرهای کرج و شهریار همسایه است. کسانی که دوست دارند در غربی‌ترین منطقه تهران صاحب خانه شوند برای یک واحد ۶۰ متری در یکی از محلات آن باید حداقل سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان پول داشته باشند.

منطقه ۲۲: در ورودی این منطقه نوشته‌اند به تهران جدید خوش آمدید. بیشتر خانه‌های این منطقه نوساز است و کلی خانه خالی در این منطقه وجود دارد. با اینکه ساختمان‌ها و برج‌های زیادی در منطقه ۲۲ سربه فلک کشیده و هر روز به تعداد این ساختمان‌ها اضافه می‌شود‌،‌ آمار معامله ملک در این منطقه کمی عجیب است. طبق گزارش بانک مرکزی ماه گذشته فقط ۵۶ واحد در منطقه ۲۲ فروخته شده. متوسط قیمت این منطقه هم متری ۶۲ میلیون است. دریاچه خلیج فارس،‌ مرکز خرید ایران مال و مرکز تفریحی باملند در این منطقه قرار دارد. کسانی که می‌خواهند آپارتمان با چشم‌انداز دریاچه بخرند برای خرید یک واحد ۸۰ متری حداقل باید حدود پنج میلیارد تومان کنار بگذارند.

کدخبر: ۵۴۹۸۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر