کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۴۰۶۰
تاریخ خبر:

راهنمای سریع ‌‌انصراف یا تغییر نوبت سامانه یکپارچه فروش خودرو

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| متقاضیان خرید خودرو در طرح یکپارچه که نوبت تحویل خودرو آنها به سال 1403 موکول شده است، تا دهم اردیبهشت مهلت دارند نسبت به تغییر نوع خودرو ثبت‌نامی اقدام کرده و خودرویی انتخاب کنند که نوبت تحویل آن امسال باشد. در حال حاضر می‌دانیم ظرفیت ثبت‌نام برای خودروهایی مثل دنا پلاس، سورن و 207 بیش از ظرفیت تولید در سال 1402 است و به ناچار تحویل بخشی از آن‌ها زودتر از سال 1403 میسر نیست.

به‌عنوان مثال ایران‌خودرو اعلام کرده قادر است تا پایان امسال بیش از 100هزار پژو پارس و حدود 70هزار دستگاه 207 را تحویل مشتریان بدهد در حالی که برای خودرو پژو پارس، 232 هزار دستگاه و برای خودرو 207 تعداد 160 هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌‌اند. گروهی که روی خودروهای سایپا، مدیران خودرو، فردا و ایلیا دست گذاشته‌اند ممکن است حداکثر ظرف مدت سه‌ماه ماشین تحویل بگیرند. همچنین تحویل محصولات کرمان موتور و مکث موتور به متقاضیان برای شش ماه آینده برنامه‌ریزی شده است.

گروهی از متقاضیان خرید خودرو در طرح یکپارچه به‌زودی سفارش خود را تحویل می‌گیرند اما دیگری که با بداقبالی اولویت تحویل‌شان به سال 1403 افتاده، می‌توانند با مراجعه به سامانه درخواست‌شان را ویرایش کنند و خودرویی انتخاب کنند که تا پایان همین امسال توانایی تامین و تحویل آنها توسط خودروسازان وجود دارد.

باز شدن سامانه یکپارچه به‌معنی آغاز مرحله ثبت‌نام جدید نیست و کسانی که در موعد مقرر سامانه یکپارچه اسم‌نویسی نکرده بودند، باید حداقل تا مرحله دوم که زمان اجرای آن به نیمه اردیبهشت موکول شده، دندان روی جگر بگذارند. امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه، مفهوم ساده‌ای دارد. آنطور که مسئولان ایران‌خودرو می‌گویند، چندتا از محصولات این کارخانه نسبت به سایر محصولات متقاضی بیشتری داشتند و حالا که موعد دریافت محصول برای برخی از متقاضیان به سال ۱۴۰۳ موکول شده، آنها می‌توانند سراغ مدل‌های دیگری بروند که هنوز ظرفیت فروششان در سال ۱۴۰۲ تکمیل نشده است.

امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه برای مدل‌هایی وجود دارد که بیشترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کنند. منظورمان همان مدل‌هایی مثل پژو پارس است که الان با تفاوت تقریبا ۲۰۰ درصدی نسبت به نرخ کارخانه در بازار فروخته می‌شود. حالا مدیران ایران‌خودرو می‌گویند علاوه بر پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا هم به‌خاطر اینکه متقاضی بیشتری داشتند، موعد تحویل برخی از متقاضیان به سال ۱۴۰۳ موکول شده است.

البته مسئولان وزارت صمت به‌عنوان متولی سامانه یکپارچه فروش خودرو هنوز آمار دقیقی از تعداد متقاضیان هر محصول اعلام نکردند، اما الان مشخص شده که طبق پیش‌بینی‌ها بیشترین متقاضی را امثال پژو پارس و ۲۰۷ داشتند. سامانه یکپارچه فروش خودرو از سه‌شنبه پنجم اردیبهشت برای متقاضیانی که خواستار تغییر خودرو دریافتی هستند، باز می‌شود. ایران‌خودرو پیشنهاد داده، متقاضیان دنا، ۲۰۷ و پژو پارس به‌جای این مدل‌ها سراغ امثال تارا، رانا و هایما بروند که هنوز ظرفیت ۱۴۰۲ آنها تکمیل نشده است. اگر دنبال علت محبوبیت این خودروها می‌گردید باید به بازار بروید و نگاهی به قیمت خودروها بیندازید. قیمت کارخانه و بازار آزاد پژو پارس تفاوت تقریبا ۲۰۰ درصدی دارد و نرخ بازار آزاد رانا، ۱۳۰درصد نسبت به کارخانه بیشتر است. اختلاف نسخه‌های دنده‌ای و گیربکس اتوماتیک تارا هم به‌ترتیب ۱۲۵ و ۱۲۰درصد محاسبه می‌شود.

خودرو پارس در طرح فروش یکپارچه، با بیش از 200هزار درخواست، بیشترین تقاضای محصولات ایران‌خودرو را به خود اختصاص داد و بعد از آن نیز خودروی پژو 207 بیشترین تقاضا را داشت. ایران‌خودرو اعلام کرده قادر است تا پایان امسال بیش از 100هزار خودروی پارس و حدود 70هزار دستگاه 207 را تحویل مشتریان بدهد در حالی که برای خودروی پژو پارس 232 هزار دستگاه و برای خودرو 207 تعداد 160 هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌‌اند.

‌کدام خودروها زودتر تحویل می‌شوند؟
اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد ظرفیت برخی محصولات نظیر تارا و رانا در سال ۱۴۰۲ خالی مانده است و در خصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار ۱۴۰۲ برای برخی از محصولات تکمیل نشده است. مهلت تعیین شده برای ویرایش درخواست خرید از طرح سامانه یکپارچه تخصیص این امکان را می‌دهد تا با تغییر درخواست خودروهایی که موعد تحویل‌شان در سال ۱۴۰۳ است،‌ بتوانید خودرویی دیگر با موعد تحویل نزدیک‌تر انتخاب کنید.

دو دسته از متقاضیان می‌توانند از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند؛ دسته اول افرادی هستند که در مرحله اول عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه نوبت تحویل خودرو آنها به سال آینده و به عبارتی 1403 موکول شده است. این افراد در سامانه یکپارچه، حق انتخاب فقط پنج اولویت خودرویی را خواهند داشت و می‌توانند حداقل یک و حداکثر پنج خودرو را به عنوان جایگزین خودرو پرتقاضای قبلی خود انتخاب کنند.

نکته قابل توجه اینکه اگر این افراد تمام پنج اولویت جایگزین را انتخاب کنند قطعا نوبت تحویل خودرو آنها 1402 خواهد شد اما اگر فردی هیچ کدام از این پنج اولویت جایگزین را انتخاب نکند همان نوبت 1403 که به او داده شده ملاک عمل خواهد بود. همچنین اگر هم متقاضی تعداد اولویت کمتری را انتخاب کند شانس‌ تحویل خودروی در سال 1402 کمتر می‌شود. خودرو‌هایی نظیر رانا، وانت آریسان، تارا و هایما خودروهایی هستند که امکان تحویلشان تا پایان امسال وجود دارد.

در خصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار ۱۴۰۲ برای برخی از محصولات تکمیل نشده است.
در این دور ‌عرضه خودرو در طرح یکپارچه، بیش از 30هزار تقاضا برای خودروهای سایپا وجود داشت‌ در حالی که تولید این خودروساز امسال 800 هزار دستگاه خواهد بود، براین اساس اگر متقاضیان خرید خودرو در دور دوم طرح یکپارچه، خودروهای سایپا را انتخاب کنند نوبت تحویل خودرو این افراد قطعا در سال 1402 خواهد بود.

گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده ظرف هفته جاری 25 هزار دستگاه خودرو به مشتریان خود تحویل می‌دهد. سایپا همچنین شرایط تمدید واریز وجه برای متقاضیان خرید در سامانه یکپارچه عرضه خودرو را فراهم کرده تا افرادی که موفق به واریز وجه نشده‌ بودند، نگرانی نداشته باشند. به‌طور کلی گفته می‌شود شرکت سایپا تمام 40هزار خودرو ثبت‌نامی در طرح یکپارچه را تا مرداد‌ به متقاضیان تحویل دهد.

قرار است در پایان روز دهم اردیبهشت و بعد از اینکه همه افراد انتخاب خود را در تغییر اولویت‌ها انجام دادند، سایت چند روزی بسته شود تا اولویت اول متقاضیان پالایش و در نهایت ترتیب دریافت خودرو در سال 1402 مشخص شود. در مورد سایر متقاضیان که نوبت تحویل خودرو آنها سال جاری است.

اما به هر دلیلی خواهان تغییر نوع خودرو هستند این فرصت فراهم شده تا با مراجعه به سامانه یکپارچه خودرو از خرید انصراف دهند و سپس در دور دوم عرضه خودرو از طریق طرح یکپارچه که از روز 16 اردیبهشت آغاز می شود شرکت کنند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که نوبت تحویل خودرو آنها زودتر از آنچه الان هست، تعیین شود. ضمن اینکه اگر متقاضیان از طرح ابتدایی تخصیص خودرو انصراف ندهند برای شرکت در طرح دوم یکپارچه تخصیص خودرو با مشکل مواجه خواهند شد.

مرحله دوم ثبت نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو از ۱۶ اردیبهشت شروع می‌شود و فرآیند آن شبیه مرحله اول است. یعنی متقاضیان باید ۱۰۰ میلیون تومان در حساب خود، داشته باشند و آن را به‌صورت وکالتی در اختیار سازمان حمایت بگذارند. در مرحله اول طرح یکپارچه تخصیص خودرو ۹۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند. این خودروها در حال تحویل است و در ماه اردیبهشت و خرداد مجموعا ۲۵۰ هزار خودرو تحویل داده می‌شود. شرط نداشتن پلاک فعال، دارا بودن ۱۸ سال سن، داشتن گواهینامه و محدودیت خرید خودرو ظرف ۴۸ ماه گذشته همچنان پابرجاست.

آیا می‌توان خوشبین ماند و صبور بود؟
نکته مهم در خصوص اعلام زمان‌بندی این است که موعد تحویل اعلام شده نشان‌دهنده حداکثر موعد تحویل خواهد بود که با توجه به ضریب اطمینان در نظر گرفته شده بر اساس برنامه تولید، امکان تحویل زودتر از آن و یا عرضه محصولات بیشتر از برنامه تولید ارائه شده در طی سال برای محصولات ایران‌خودرو نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال پس از ارسال پیامک توسط ایران‌خودرو و تکمیل وجه توسط متقاضیان، همین حالا بیش از سه‌هزار دستگاه خودرو مربوط به اولویت‌های اعلام شده در تیرماه امسال، قرار است تحویل مشتریان شود. قرار است در ماه اردیبهشت و خرداد روی هم رفته 250 هزار خودرو تحویل داده شود.

افرادی که موعد تحویل خودروی آنها ابتدای تابستان است باید به روش فوق‌العاده کل وجه خودرو را پرداخت کنند. در سایر مشتریان چهار ماه قبل از موعد تحویل فراخوان اعلام شده، مشتریان به روش پیش‌فروش ابتدا 50 درصد مبلغ خود را واریز می‌کنند. سود مشارکت و سود تاخیر نیز برای متقاضیان طبق آیین‌نامه سازمان حمایت از مصرف‌کننده و حداکثر معادل سود پرداختی سیستم بانکی متناسب با دوره ثبت‌نام تا موعد تحویل خودرو محاسبه می‌شود. سود تاخیر مطابق ضوابط برای پیش‌فروش‌ها ۱۲ درصد سالانه و برای فروش فوق‌العاده ۳۶ درصد سالانه است.

خودروساز سه ماه قبل از تحویل خودرو برای متقاضی دعوتنامه ارسال می‌کند تا متقاضی برای شروع فرآیند دریافت خودرو و تکمیل وجه اقدام کند. همچنین پیش‌بینی شده با توجه به اینکه خودروسازان می‌توانند به روش‌های مختلفی وجه خرید خودرو را از مشتریان دریافت کنند، امکان تکمیل وجه به صورت یکجا یا در چند قسط نیز فراهم شود. اگر به دلتان به ماندن و صبوری است، باید بدانید امکان تغییر قیمت‌ها تا زمان تحویل خودرو وجود دارد. شورای رقابت فعلا در نظر دارد تا شش ماه آینده از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند و بعد از این تاریخ احتمالات دیگری وسط می‌آید.

نه؛ می‌خواهم انصراف بدهم!
متقاضیانی هستند که به‌هیچ صورت نمی‌توانند با روش درنظر گرفته شده کنار بیایند و رضایت بدهند 100 میلیون تومان پولشان تا موعد تحویل ماشین در حساب خودروساز باقی بماند. این گروه تنها گزینه انصراف را پیش‌رو خواهند داشت. برای انصراف از خرید در طرح یکپارچه و آزادسازی 100 میلیون تومان واریزی، ابتدا در سایت esalecar.ir ثبت‌نام کنید.

وارد سایت شده و کد ملی و کلمه عبور خود را برای ورود به پروفایل کاربری وارد کنید. در گوشه بالا سمت چپ روی گزینه حساب کاربری کلیک کرده و در منوی باز شده روی انصراف از طرح کلیک کنید. حالا به درخواست سوال سامانه پاسخ داده و روی دکمه تایید بزنید و کد پیامک دریافتی را در قسمت مربوطه وارد کنید. در نهایت درخواست شما نهایی شده و حداکثر تا ۷۲ ساعت پول شما در حساب وکالتی مربوطه آزاد و قابل برداشت خواهد شد.

کدخبر: ۵۱۴۰۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر